Byte av olja, volym och oljerekommendationer

All information om motor och växellåda finns här. Även Bromsar och hjul hanteras här.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Locked
User avatar
kg-student
Posts: 3055
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Byte av olja, volym och oljerekommendationer

Post by kg-student » Mon 13 Jul 2015, 11:33

Byte av motorolja
Oljan bör tappas av när motorn är varm så att oljan lättare rinner ut. Motoroljan bör bytas varje 10000 km (1000 mil), eller för buggys lämpligen varje år. Tappa ut oljan, lossa locket under sumpen och ta ut och rengör silen. Vid montage skall två packningar användas, en på varje sida om silens fläns (mot sumpen och mot locket). Dra skruvar korsvis och ej för hårt.
Vissa har monterat djupsump varpå silen ev inte finns kvar eller ej är demonterbar. Vissa har monterat oljefilter, vilket skall bytas vid varje oljebyte.
Oljan skall vara av typ SAE 30 (vilket användare nedan funnit mindre bra jämfört med dagens oljor som utvecklats efter specifikationen). Moderna rekommendationer av användare är SAE 20W50. Kontentan verkar vara att billig olja går bra om man byter olja regelbundet(ca 500 mil, vilket motsvarar varje år på en buggy som används normalt).

Bra läsning: http://www.vwtyp1.com/forum/viewtopic.p ... 2&p=124255

Utdrag från nätet:
- Välj en tjockare olja, motorn kommer inte gå illa med en 15-40, men att köra på 20-50 kändes bättre.
- Jag kör med Biltemas Classic 20w50. Egentligen ska man ha en rak 30-olja, men det är "lite" svårt att få tag i. Tidigare körde jag 15W40, men biltema har slutat med den.
Oljan får inte vara för tunn.
Vad gäller oljebyte är det strikt var 500:e mil alternativt en gång/år (lämpligtvis innan vinterförvaring)
- Köp gammaldags mineralolja, en litet tjockare variant är bra till gamla motorer i allmänhet och luftkylda i synnerhet.
Jag tror att de flesta här på detta forum kör på Biltemas billigaste mineralolja 10W-30.
- Eftersom våra motorer är luftkylda, och det kan uppstå höga temperaturer på vissa delar (som i min trimmade motor.) har jag sneglat på MC-världens oljerekomm.
"Rak" SAE 30 skall man undvika, i mitt fall en 30Hkr-motor i en Split "koksade" oljan så man fick sota ur topparna varje halvår....
"Turbo-godkänd" har inte detta problem...
Biltemas oljor duger gott !
- Jag kör på statiols classic motorolja tror ja den heter.
- Biltemas billigaste mineralolja, 89kr/4l eller nåt sånt...
- Nån 250:-/4liter Castrol olja från mekonomen
- Castrol Magnatec 10W-40 kör jag med.
- Körde med 20/50 mineralolja Uncal 76, inköpt på Custom Speed Parts.

Tips från Mekonomen
- Transmissionsoljor / Olja bil Artikelnr: 41-C4000550
Fabrikat: Castrol Benämning: EP 80 W Text: Flaska 1 lit
Info: EP-olja för manuella växellådor. Specifikationer: API GL4, Ford M2C 9008A, M.B. 235.1
- Mineral (motor) / Olja bil Artikelnr: 41-C4001006
Fabrikat: Castrol Benämning: GTX High Mileage 15W-40 Text: Dunk 4 lit
Info: Till alla typer av bensin- och dieselmotorer. Speciellt utvecklade för motorer som gått mer än 100.000 km. Viskositet: 15W-40. Specifikationer: API SL/CF, ACEA A3/B3, VW 505 00, MB 229.1



Byte av växellådsolja:
Denna guide gäller del- och helsynkade lådor med swingaxel.
Ur verkstadshandbok;
Växellådsoljan bör avtappas strax efter det att bilen körts, så att oljan är tunnflytande och lätt rinner ut. Glöm inte att skruva ur båda avtappningspluggarna. Pluggarnas magneter skall rengöras vid varje oljebyte.
Det första görs efter 500 km, det andra efter 5000 km och därefter byts oljan var 50000 km. Vid första fyllning åtgår det på dn helsynkroniserade växellådan 3,0 l, vid oljebytena 2,5 l.
I samband med tillsynerna kontrolleras oljenivån i växellådan, skall vara strax under påfyllningshålet.
Oljenivån står olika högt, om bilens bakaxel är belastad eller upplyft vid kontrollen. En liten del av oljan kan nämligen rinna ut i bakaxelrören när bakaxeln är upplyft, varigenom oljenivån blir något lägre. Detta har ingen betydelse för smörjningen. Oljebyte kan göras antingen med bilen upplyft med billyft (bakaxel upplyft) eller med bilen över smörjbrygga(belastad bakaxel).
Den trögflytande växellådsoljan rinner långsamt in i växellådan. Fyller man på för snabbt kan oljan rinnaöver trots att man inte fått mer är 1-1,5 l i växellådan. Ur smörjningssynvinkel är det nödvändigt att fylla växellådan med 2,5 l olja, varför man måste vänta tills man fått i hela oljevolymen.
Avtappningspluggarnas magneter skall rengöras nog med pensel, bensin och tryckluft vid varje oljebyte. Pluggarna måste rengöras regelbundet eftersom magneterna kan hålla kvar begränsad mängd stålpartiklar.
Växellåda och bakväxel är sammanbyggda i växellådshuset och smörjs med hypoidolja SAE 90.
Växellådsoljan SAE 90 kan i allmänhet användas även på vintern och behöver inte bytas mot annan SAE-grad. Endast i kalla länder är det nödvändigt att köra med den tunnar SAE 80-oljan som kan användas året runt. Med den tunnare oljan underlättas växlingarna när växellådan är kall.
Vid användning av hypoidolja i växellådan skall följande iakttagas:
1 – fyll inte bakaxel och växellådan med hypoidolja om den skall lagras en längre tid.
2 – om vagnen inte skall användas under vintern bör hypoidoljan tappas ur och växellådan
fyllas med korrosionsskyddsolja.
3 – kontrollera att gummitätningarna är oskadade.
Oljan skall ha spec SAE 80 hypoid, vilket i dagens system är en GL4 olja (MÅSTE vara GL-4).

Nedan finns ytterligare matnyttigt att läsa…..

Hypoidolja, EP-tillsatser och varför man ska ha GL4 och inte GL5 olja
Nedan är mina tolkningar av hypoidoljans fördelar och problem, det verkar vara ett omtvistat ämne så jag rekommenderar alla att läsa mera, men för den vanlige VW föraren som står inför ett oljebyte tror jag denna kortfattade info räcker...
GL5 som har högre tillsats av hypoid / EP tillsatser sägs vara för "glatt" vilket gör att synkringarna blir för hala och därför inte fungerar som avsett med att bromsa hastigheten på dreven. Kort sagt blir lådan mer svår/trögväxlad...
Med hypoidolja och dess oxiderande egenskaper på gulmetall så var det tidigare så att EP tillsatserna angrep gulmetaller. De flesta moderna oljor har inte detta problem vid normala temperaturer, varför många menar att detta inte längre är ett problem.
Hypoidoljan minskar friktion och passar därför de drev där högt yttryck och "glidande" drev förekommer, vanligtvis i bakaxlars vinkelväxlar och differentialer;
http://en.wikipedia.org/wiki/Spiral_bevel_gear
Nedan klippt från nätet;
Vad betyder klassificeringarna API GL-4 och GL-5 för transmissionsolja?
API klassificeringen för transmissionsolja beskriver oljans nötningsskyddande egenskaper. Ju högre siffran är desto effektivare skyddar additiven mot nötning. Oljorna i den högsta klassen GL-5 används normalt i så kallade hypoidväxlar i bakaxeln hos bakhjulsdrivna fordon, som kräver additiv med maximal effektivitet. GL-4-oljorna har färre additiv och används normalt i transmissioner för framhjulsdrivna bilar.
API-klassen måste väljas enligt instruktionerna från fordonstillverkaren. För låg oljeklass kan öka slitaget för motorns delar och för hög oljeklass kan orsaka dålig synkronisering i en manuell växellåda.
Oljor för drivlinor med sammanbyggd bakaxel och växellåda måste därför kompromissa mellan bra funktion på synkroniseringar och litet slitage på bakaxelväxeln.
Tips på oljemärken/köpställen
På nätet verkar många föredra Redline och Quakerstate oljor för att få lättväxlade lådor, jag har själv ingen erfarenhet av dessa. Tyvärr tror jag de är dyra och svåra att få fatt på i Sverige.
- Quakerstate Quadralube
- Redline MTL
- Jag har tidigare kört Castrol GL4 80 EP utan problem, men tror den var ganska dyr, i alla fall där jag handlade.
- Jag har hört att Shell 80 EP getribeöl (helsyntetisk) ska vara bra. Olja på "macken" kostar ofta 250kr/l så alternativa inköpsställen rekommenderas.
- Själv kör jag av ekonomiska skäl Agrols mineralolja med GL4 spec som specifikt rekommenderas för VW 1200 (granngården/lantmännen säljer på 20l dunk för under 40kr/l). Jag tror att många lådor inte fått de byten som behövs på så gamla bilar så att "skölja" lådan med ett extrabyte olja kan man kosta på sig med olja i den prisklassen. För att skölja med olja för 250kr/l så klassar man nog in som VW-folkets champange-vaskare... Dit hör definitivt inte jag...
- Biltema säljer numera en helsyntet GL4 75-90 olja som ju bör fungera bra i lådorna.


Länkar
Mer om oljebyten finns att läsa på tex;
http://www.vw-resource.com/tranny_lube.html

Växelådsolja Spec. MIL-L-2105 B (Växellådan måste vara GL4.)
Military engine oils classification
MIL-L-2104 A : Lubricating Oil, Internal Combustion Engine.
MIL-L-2104 A (Suplement-1): Lubricating Oil, Internal Combustion Engine, more sulphur.
MIL-L-2104 B : Lubricating oil for gasoline and diesel engines. Vehicles working under stop-drive conditions.
MIL-L-2104 C : High speed and high productivity, supercharged diesel engines.
MIL-L-2104 D : Super charged and turbo charged diesel engines.
MIL-L-2104 E : Spark and/or pressed firing, moving internal combustion and power transmission.
MIL-L-2104 F : Natural ventilation, turbo charged, gasoline and diesel engines and power transmission.
MIL-PRF-2104 G : Preventives from foam, oxidation and corrosion, developed in 1997 for the place of MIL-L-2104 F, use for in high and low sulphured fuels, for 4-T diesel engines.


Military automotive gear oils levels
MIL-L-2105 : Former specification equal to API GL-4 performance level.
MIL-L-2105 B : Mono-grade automotive gear oil equal to API GL-4 performance level.
MIL-L-2105 C : Multi-grade automotive gear oil equal to API GL-4 performance level.
MIL-L-2105 D : Multi-grade automotive gear oil and heavy duty closed gear oil equal to API GL-4 performance level.
MIL-PRF-2105 E : Applied in 1995 in place of MIL-L-2105 D, after oxidation test, piston cleaning and thermal stability CRC L-60-1, Mack Cycling test, API MT-1 contra test.
Oljebyte spec.jpg
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

Locked