--> Kopplingsscheman <--

Hur kopplar man egentligen elen i bilen, vad ska man tänka på?
Instrument, hur får jag den att funka?

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

User avatar
Smajly
Posts: 3526
Joined: Wed 11 Oct 2006, 14:01
Location: Landskrona
Contact:

--> Kopplingsscheman <--

Post by Smajly » Tue 20 May 2008, 23:08

VW 62-65
Image

VW 65-67
Image

VW 67-69
Image

VW 70-71
Image
Last edited by Smajly on Wed 28 May 2008, 21:56, edited 1 time in total.
Buggyn såld - Kör nu VW Golf Mk1 Cab -89 + mina andra bilar

User avatar
kg-student
Posts: 3122
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: --> Kopplingsscheman <--

Post by kg-student » Sun 03 Feb 2013, 07:47

Ett ganska tydligt schema med bilder. Enklare för den inte så vane bilmekaren då elschema kan vara röriga och bilel huvudbry.
BuggyWiringDiagram.jpg
BuggyWiringDiagram.jpg (94.54 KiB) Viewed 66427 times
Hittades på plats:http://beachbuggyclub.com/admin_uploade ... iagram.jpg
Finns där i större format!
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop

Skurt
Posts: 240
Joined: Tue 19 Jun 2012, 15:54
Location: Halmstad

Re: --> Kopplingsscheman <--

Post by Skurt » Sun 03 Feb 2013, 12:34

Mycket intressant! Tack!
Ska börja dra elen i nästa vecka har jag tänkt, något jag verkligen inte ser fram emot! :)
Projekt rädda bubblan -66

User avatar
Björn J.
Posts: 3934
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: --> Kopplingsscheman <--

Post by Björn J. » Sun 03 Feb 2013, 13:59

Skurt wrote:Mycket intressant! Tack!
Ska börja dra elen i nästa vecka har jag tänkt, något jag verkligen inte ser fram emot! :)
Tur att människor är olika, jag tycker det är jätteroligt att dra kabel och klämma kabelskor.
Jag gillar också kopplingschemat här ovan.
I en buggy behövs ju inte så många förbrukare, ljus, blink, tuta, startmotor och kanske några grejer till...
I andra ändan generator och batteri, och säkringar mellan dessa och förbrukarna, lättare än så behöver det inte vara. :oops:
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

User avatar
kg-student
Posts: 3122
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: --> Kopplingsscheman <--

Post by kg-student » Sun 03 Feb 2013, 14:51

Jag gillar också det, MEN det ger en del huvudbry ibland! Kan sitta på kvällarna och pyssla med det efter behov.
Mitt elschema utgår från orginalet men är rejält modifierat och omdraget efter mitt behov. Bara för att visa lägger jag det här men ingen har nytta av det! Aldeles för specifikt med broms/halvljus i samma kabel bak etc. Ca 10 st kablar från/till multimeter-/hastighetsmätarhuset är inte utritade utan bara kodmarkerade vid anslutningarna eftersom jag skulle knappt hitta dem i virrvarret. :?
Elschema multimeter.jpg
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop

User avatar
Björn J.
Posts: 3934
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: --> Kopplingsscheman <--

Post by Björn J. » Mon 04 Feb 2013, 09:49

Jag försöker att vara konsekvent med kablarnas färger, exempelvis orange hela vägen från startknappen till startnotorns solenoid. Diodbakljusens kablar fick bestämma färgerna framåt i bb'n, brun bakljus, röd, broms, gul blink och vit till minus/jord. Annars har jag alltid röd till plus, ofta 2,5mm2 kabel från batteri via säkring, och svart till jord.
P-ljus är blå, halvljus är vit, helljus röd, tuta blå.... Tja det är väl ungefär så jag gjort.
Kablarna dragna i flexibla plaster som jag såg fanns hos Biltema.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

User avatar
kg-student
Posts: 3122
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: --> Kopplingsscheman <--

Post by kg-student » Mon 04 Feb 2013, 22:03

Flexibla elrör har jag också dragna genom tunneln och så långt det går fram till förbrukaren. Men det blir väääääldigt många kablar kring säkringsdosan och reläerna samt till kombiinstrumentet; "på min buggy alltså". Pga många och grova(batteri och laddning) fick det bli två bakåt.
På Alex buggy drog vi en grövre(ca 35 mm diam) plastslang under karossidan från framstammen och bak till bakstammen som rymmer alla kablar bakåt. Jag tror det blir kanon.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop

Magoo
Moderator
Posts: 8347
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: --> Kopplingsscheman <--

Post by Magoo » Sun 24 Feb 2013, 12:01

KG mailade mig detta... Klicka på det och då dyker det upp ett BRA elschema!
Image
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
kg-student
Posts: 3122
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: --> Kopplingsscheman <--

Post by kg-student » Sun 24 Feb 2013, 23:04

Tack Magoo! Jag har bara delat upp det i bitar, så att man kan dra elen bit för bit utan att trassla in sig i kopplingsschemat!
Anledningen att jag bad Magoo lägga upp det är att jag får bara in det i <100 kB format (vilket är något större än bilden här ovan). Tyvärr blir det lite svårt att läsa ändå, så om någon är i behov av ett tydligare format får ni PM:a mig e-postadress så får jag skicka Jpeg-filen. Kanske kan göra det till en Pdf-fil senare?
Hoppas det hjälper alla som tycker kopplingsschema är röriga!
Edit. Lägger schemat här då det försvunnit: För att förstora klicka på det.
Elschema uppdelat lättläst.jpg
går det inte att läsa? PM:a mig så sickar jag Jpeg-fil

Någon som kan förklara/visa hur men kopplar in varningsblinkers när man bytt ut orginal blinkrelä mot ett enkelt? Modell 2-3 stifts, se schema för enkelt relä. Jag lyckas bara med reläer (invecklat). Annars blinkar ALLA blinkers även blink. Måste gå på något enklare sätt? Varningsblinker ÄR BRA ATT HA!
Kan tillägga här att ett relä med två utgångar som inte är sammanlänkade funkar men är ovanligt.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop

User avatar
Björn J.
Posts: 3934
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: --> Kopplingsscheman <--

Post by Björn J. » Mon 25 Feb 2013, 00:32

Image
Jag tänkte prova denna kopplingen.
Nackdelen är den att den bara funkar om tändningen är påslagna, om nu inte x ledningen i detta fallet har spänning även om tändn är avstängd, vilket vanligtvis inte är fallet.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

User avatar
kg-student
Posts: 3122
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: --> Kopplingsscheman <--

Post by kg-student » Mon 25 Feb 2013, 08:32

Strömmen är inga problem. Mata en säkring med konstant + bara. Har du klocka vill du ändå ha det. Annars sno från tändlåset/ljusknappen och sätt en "inlinefuse".

Kopplingsschemat är enkelt och logiskt, men att genomföra det i verkligheten. Vilken sorts brytare? Vä o hö krets måste ju vara separerade annars blinkar alla fyra lamporna men ändå sammankopplas vid varningsblink. Det är där mina reläer kommer in i bilden.
Hittade ett bra schema men vet fortfarande inte hur brytaren ser ut. Är ju en "dubbelbrytare" som sammankopplar båda kretsarna?
Schema varningsblink.jpg
Jag förstår bara inte varför de har två blinkreläer? Samma relä kan väl mata båda brytarna. Men då måste strömen tas från batteri och inte över tändning.
Mitt förslag:
Schema varningsblink 2.jpg
Last edited by kg-student on Mon 25 Feb 2013, 09:31, edited 1 time in total.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop

User avatar
Björn J.
Posts: 3934
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: --> Kopplingsscheman <--

Post by Björn J. » Mon 25 Feb 2013, 09:12

Du behöver en tvåpolig tvåläges strömbrytare.
Några förslag här:
http://sga.resolutor.se/go/product.aspx ... vel=570330
Denna funkar, men kanske litet klumpig, och säkert dyr.

http://www.conrad.se/VIPPSTR%D6MBRYTARE ... ireusocl=1
Här är en liten billigare variant, men den n inga stora strömmar.

http://www.conrad.se/websale7/?Ctx=%7bv ... 1=tablink2
Denna modellen funkar nog också, och då kom jag att tänka på vanliga nätströmbrytare, till diverse apparater, on-off med två poler, alltså minst fyra stift. Om dom har en kontrollampa för 240 V får du byta ut den.

Du kan ju ersätta denna strömbrytare med två relän, men då blir det många relän....
Enklaste vore nog att finna VW original barningsblinkrelä, och till hörande brytare.
Även Volvo 140 serien hade en hazard brytare man troligtvis kan använda här.
Last edited by Björn J. on Mon 25 Feb 2013, 09:41, edited 2 times in total.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

User avatar
kg-student
Posts: 3122
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: --> Kopplingsscheman <--

Post by kg-student » Mon 25 Feb 2013, 09:33

Ändrade i tidigare inlägg. Bifogade mitt förslag.

Problemet med de flesta brytare är att båda ut-polerna är sammanlänkade även när brytaren är av och då sluts både vä o hö krets ändå.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop

User avatar
Björn J.
Posts: 3934
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: --> Kopplingsscheman <--

Post by Björn J. » Mon 25 Feb 2013, 09:39

kg-student wrote:Ändrade i tidigare inlägg. Bifogade mitt förslag.

Problemet med de flesta brytare är att båda ut-polerna är sammanlänkade även när brytaren är av och då sluts både vä o hö krets ändå.
I det andra förslaget ersätter du en av strömbrytarna mer ett relä, det som kopplar ihop hö och vä.
Det är ett bra förslag, strömbrytaren som ger manöverspänning till relät sätter även igång blinkreläet.
MEN jag tror att du måste ha en diod på ledningen mellan den strömbrytaren och blinkreläet, så att du inte spänningsätter allting som är kopplat över tändningen när du slår på varningsblinkersen.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

User avatar
Björn J.
Posts: 3934
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: --> Kopplingsscheman <--

Post by Björn J. » Mon 25 Feb 2013, 09:45

kg-student wrote:Ändrade i tidigare inlägg. Bifogade mitt förslag.

Problemet med de flesta brytare är att båda ut-polerna är sammanlänkade även när brytaren är av och då sluts både vä o hö krets ändå.
Nu vet jag inte vad du tänker på för brytare... För så skall det nu inte vara. Det du letar efter i detta faller är ju egentligen två strömbrytare som är mekaniskt ihopbyggda i en enhet och manövreras av en enda knapp, eller vippa.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Post Reply