--> Kopplingsscheman <--

Hur kopplar man egentligen elen i bilen, vad ska man tänka på?
Instrument, hur får jag den att funka?

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

kg-student

Re: --> Kopplingsscheman <--

Post by kg-student » Mon 25 Feb 2013, 09:51

Klok reflektion! Du förstår varför det blir komplicerat med varningsblinkers? Alltid är det något som kommer i kläm.
Jag struntade i indikatorlampa eftersom vanlig blinkindikator ändå blinkar på mitt förslag men missade "bakströmmen" till tändningslåset.
Jag har vänt och vridit på detta så jag har nästan gett upp. :?
Första förslaget är mer korrekt men kräver två blinkreläer. Kanske får acceptera det?
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

Björn J.

Post by Björn J. » Mon 25 Feb 2013, 10:32

kg-student wrote:Klok reflektion! Du förstår varför det blir komplicerat med varningsblinkers? Alltid är det något som kommer i kläm.
Jag struntade i indikatorlampa eftersom vanlig blinkindikator ändå blinkar på mitt förslag men missade "bakströmmen" till tändningslåset.
Jag har vänt och vridit på detta så jag har nästan gett upp. :?
Första förslaget är mer korrekt men kräver två blinkreläer. Kanske får acceptera det?
Det är väl smällar man får ta...
Googla på"hazard"och liknande så kanske du hittar någon annan bra koppling.
Komplettera med en diod så är det senare schemat väldigt bra, minimal kabeldragning och bara ett extra relä.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Mon 25 Feb 2013, 11:18

fortsatt diskution får hållas i ny tråd i Mektips. Howto ska vara tips och inte diskution.
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

kg-student

Post by kg-student » Mon 25 Feb 2013, 11:20

Ett annat enkelt schema som "bara" kräver en 2-polig brytare där polerna är separerade men som bryter/slår till båda kretsarna samtidigt.
En variant på mitt "relä"-schema.
varn.blink.jpg
Problemet är bara det att jag under några år sökt (om än sporadiskt) efter relä eller brytare som har två sparata poler. Det finns förvisso kompletta varningsblinkers brytare men hur snygga är de på en skala?
109557911_1.jpg
109557911_1.jpg (11.44 KiB) Viewed 6018 times
Ligger i skrivande stund ute på Tradera:http://www.tradera.com/universal-blinke ... _119748373
Man kan iof gömma den under panelen. Inte så ofta den skall användas!
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.

Björn J.

Post by Björn J. » Fri 14 Mar 2014, 14:27

Image

Så här kan du koppla ljuset!
VW Buggy 1600 -68.

Buggsan

Post by Buggsan » Sat 15 Mar 2014, 17:11

Det skär i hjärtat att se en 2,5 kvadrats kabel säkras med 30A. Skulle helt klart rekommendera en 6 kvadrat.
¡ɹǝuɥɔoddn ʇǝpɹoqʇuǝƃuɐʇ pǝɯ ɐʌıɹʞs ʇʇɐ ɐɹq ǝʇuı

kg-student

Post by kg-student » Sat 15 Mar 2014, 17:57

Buggsan wrote:Det skär i hjärtat att se en 2,5 kvadrats kabel säkras med 30A. Skulle helt klart rekommendera en 6 kvadrat.
Jag är dessutom rädd att halv-/helljuset blir sämre om det inte får tillräckligt med ström. 1 st 2,5mm2 borde inte kunna mata 2st 2,5mm2 med tillfredställelse(och övriga förbrukare samtidigt). Vad gäller värme i kabeln ligger utanför mitt område. Ta hellre till kabeln. Kabelbrand vill man inte ha!!!!

Björn J.

Post by Björn J. » Sat 15 Mar 2014, 21:06

Jag ser det nu efter era pepåkanden.
Skrev nog det i Tribaliztics tråd, att man bör ha en 6mm2 från huvudbrytaren.
Ritade schemat från början med enbart ljuset i huvudet (!).
Dessutom skall det ju återvända en minst 2,5mm2 kabel från 15 på tändningslåset via en 10A säkring till motorn, skall till 1 på tändspolen, tomgångsventilen och chokeelementet. På gamla bubblor försörjer den backljuset också.
Jag där redigera schemat nån gång.
Sedan är det 30 från säkringsdosan till reläet, den behöver inte vara så grov, det är bara en manöverspänning. Den stora strömmen går i kabeln från och till 56.

Edit, nämen, jag har ju ritat en grov kabel, i rött tillockmed, den skall till en annan säkringsgrupp.
Huvudsäkringen för ljuset har jag själv satt till 10A.
VW Buggy 1600 -68.

Björn J.

Post by Björn J. » Mon 24 Mar 2014, 16:56

Grundläggande kopplingsschema.
Börja med dessa kopplingarna!

Tribaliztic, är du med?

Image

Glöm inte att koppla in en sådan där batterifrånskiljare, eller "huvudbrytare".
Glöm inte heller en 25 eller 30A huvudsäkring på "30" kabeln som sedan försörjer hela buggyn med ström.

I detta schema finns nu tre "grupper" tre olika ställen att plocka ut spänning på.
Hjälpkretsen, "30x" spänning på ALLTID, eller så länge du har spänning i batteriet. Påverkas inte av batterifrånskiljaren. Kan vara bra att ha till radions minneskrets, så att alla kanalinställningar är kvar trots att du brutit strömmen. Om du har en klocka skall den försörjas så, liksom eventuerllt larm. Det diskuterades häromdagen på forumet att man kunde ha positionssljuset och varningsblinkersen kopplad så också visst det funkar bra, om man säkrar upp ordentligt.

30 Spänning då batterifrånskiljaren/huvudbrytaren är påslagen, allt ljus, kanske radion, av någon anledning är bromsljuset kopplat dit på VW och Volvo... Om du har varningsblinkers skall den kopplas hit.

15 spänning på när tändningen är påslagen, ja tändspole, tomgångsventil, chokeelement, vindrutetorkare, blinkers, tuta, eventuella extra instrument... en del vill ha radion kopplad hit.

Sedan är det ju då 50, som är manöverströmmen till solenoiden på startmotorn, ger spänning först när du vrider nyckeln i det sista återfjädrande läget.

En annan primär och grundläggande krets är den till generaton, men jag återkommer till den, om ingen annan hinner före... :lol:
Last edited by Björn J. on Mon 24 Mar 2014, 17:30, edited 1 time in total.
VW Buggy 1600 -68.

Björn J.

Post by Björn J. » Mon 24 Mar 2014, 17:24

Att koppla in extra instrument:
Oljetryckmätaren är väldigt bra till gamla luftkyla VW-motorer, det är viktigt att kunna följa oljetrycket, särskilt som motorn är gammal och sliten, eller om den är trimmad. Om den inte är vare sig den ena eller det andra, så är den troligtvis nyrenoverad, och då kan det vara ännu viktigare att följa trycket.
Jag har fått några frågor om hur man kopplar in extra instrument, VDO skickar alltid med ett kopplingsschema, men alla sparar ju inte på det, eller så har man köpt ett begagnat instrument, eller en gammal buggy med redan installerat instrument.
Detta schema gäller VDO, men andra fabrikat kopplas in på samma sätt, dock kan anslutningarnas bokstäver och nummer skilja sig åt.

Image

Det är mest praktiskt med den kombinerade givaren som ger signal till både instrumentet och den befintliga kontrollaman. Kabeln till denna kontrollampa är ju redan dragen, och du behöver bara skruva ur original oljetrycksgivare som sitter nedanför fördelaren, och skruva i den nya givaren, oftast behövs en adapter, då gängorna kan vara olika.
Om du köper en enkelgivare måste du behålla originalgivaren, då behövs det en "Y" koppling. Obs på motorer till typ 2 och typ 3, har oljetrycksgivaren en annan plats, på eller vid oljekylaren.
VW Buggy 1600 -68.

tribaliztic

Post by tribaliztic » Mon 24 Mar 2014, 18:17

Japp, jag är med! Tänkte dock börja i andra änden eller nåt sånt, nåt som inte påverkar så mycket på en gång =) Får väl ta och dela upp det här första steget i fler delsteg helt enkelt.
Ser att jag måste köpa en 50mm2-kabel också, det fanns inte med i min inköpslista.
/Fredrik
1500 -69:a
Fler buggysar på Gotland?

Björn J.

Post by Björn J. » Mon 24 Mar 2014, 18:45

tribaliztic wrote:Japp, jag är med! Tänkte dock börja i andra änden eller nåt sånt, nåt som inte påverkar så mycket på en gång =) Får väl ta och dela upp det här första steget i fler delsteg helt enkelt.
Ser att jag måste köpa en 50mm2-kabel också, det fanns inte med i min inköpslista.
Har du inte redan en sådan mellan batteri och startmotor då?
VW Buggy 1600 -68.

tribaliztic

Post by tribaliztic » Mon 24 Mar 2014, 18:49

Ja, men ska jag byta elsystemet så ska jag ju byta elsystemet, då ingår ju en sån eller hur? ;)
Kommer iofs spara nåt relä och lite sånt här och där så den kabeln kan väl kanske få vara kvar också. Får se om det går att få dit huvudbrytaren utan att byta.
/Fredrik

Björn J.

Post by Björn J. » Mon 24 Mar 2014, 20:16

tribaliztic wrote:Ja, men ska jag byta elsystemet så ska jag ju byta elsystemet, då ingår ju en sån eller hur? ;)
Kommer iofs spara nåt relä och lite sånt här och där så den kabeln kan väl kanske få vara kvar också. Får se om det går att få dit huvudbrytaren utan att byta.
I en annan folkvagn, använde jag en skrotat startkabel, en grövre variant avsedd dör lastbil, det funkade det också...den kabeln var ju van vid startströmmar...
VW Buggy 1600 -68.

tribaliztic

Post by tribaliztic » Mon 24 Mar 2014, 20:43

Precis vad jag funderade på men de kablar jag har kändes för klena =)
/Fredrik

Post Reply