Automatiskt halvljus

Hur kopplar man egentligen elen i bilen, vad ska man tänka på?
Instrument, hur får jag den att funka?

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
User avatar
Björn J.
Posts: 3885
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Automatiskt halvljus

Post by Björn J. » Sun 30 Dec 2012, 20:31

Image

Ett förslag till hur man kan koppla automatiskt halvljus.

Funktion:
När tändningen slås på drar båda reläerna, manöverspolen i relä 1 får då spänning från + över tändningslåset (kopplas på någon utgång i säkringsdosan).
Manöverspolen i relä 2 får sin spänning från laddningslampan, observera att denna lampa är kopplad till + över tändningen och "jordas" i generatorn , spelar ingen roll om det är lik- eller växelströms modellen, när generatorn börjar ladda så får denna anslutning samma porential som resten av bilens elsystem och lampan slocknar, vilket innebär att relät faller, då sluts relä 2´s kontakter (i min skiss så "faller" kontakten uppåt). Då relä 1 redan drar sin kontakt nedåt, så sluter detta kretsen och utgående kabel (mellan 87a och 56b) får spänning.
När tändningen slås av faller relä 1 och bryter sin kontakt, ljuset slocknar, laddningslampan är släckt och relä 2 sluter, men det spelar nu ingen roll då dess kontakt inte får någon spänning från kontakterna i relä 1.
Om laddningen upphgör under körning tänds ju som bekant laddningslampan och relä 2 drar och bryter strömmen till halvljuset.

Inkoppling:
Du kopplar ju in dina kablar till denna krets var du vill, men jag föreslår följande:
Anslutning 30 på relä 1 kopplas till ingången på strömställaren till ljuset, eller som jag skrivit på skissen, ingående kontakt på hel/halvljusrelät, denna brukar heta 31.
Använd "dubbelkabelskor", isolera med krympslang!
56b kopplas till utgången på hel/halvljusreläet, då får båda strålkastarna spänning via två säkringar i säkringsdosan.
Om du kopplar till 56a istället så lyser helljuset. Använd "dubbelkabelskor", isolera med krympslang!
Självklart kan du istället koppla in p-ljuset eller några andra strålkastare, varselljus eller dimljus...

Extra
En strömbrytare som bryter manöverspänningen till relä 1 kan vara bra att ha om du vill stänga av hela automatiken.
En kontrollampa eller lysdiod kan vara trevligt att ha så att du ser om automatiken funkar, denna kopplas till 85 på relä 1 eller kanske bättre på 87a på relä 2.
Vanliga enkla lysdioder brukar få lagom ström om man har ett förkopplingsmotstånd på 560 ohm vid 12 v (hälvten vid 6 v).
Men det finns ju färdiga signallampor med lysdiod/LED avsedda för 12 v, kanske inte för 6 v.

Notera
Endast relä 1 och eventuell kontrollampa skall ha "riktig" jord, det vill säga minus någonstans i bilen.

Jag har ritat båda reläerna som växlande relän, men endast relä 2 behöver vara ett växlande, eller brytande relä, relä 1 kan istället vara ett vanligt slutande relä.

Jag har tänkt i "12 voltstankar" när jag konstruerat denna reläkrets, men den funkar lika bra i ett 6 voltssystem, om man byter ut relän och kontrollampa mot 6 voltsdito, dessvärre orkar inte 12 voltsrelän dra vid 6 volt.

Jag har här skrivit "spänning" vilket stämmer så länge inga lampor lyser, när lamporna tänds, reläna drar, flyter det ju som bekant även ström i kablarna.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Post Reply