H4 lapor i gamla lamphus.

Hur kopplar man egentligen elen i bilen, vad ska man tänka på?
Instrument, hur får jag den att funka?

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
User avatar
kg-student
Posts: 3051
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

H4 lapor i gamla lamphus.

Post by kg-student » Thu 13 Jun 2013, 14:34

Jag ville ha H4 lampor i mina gamla strålkastarhus med P45t sockel (veteranlampor). Finns men begränsat utbud och "färger". jag ville ha "blå" sk xenonlook. Då hittade jag adaptrar på Ebay http://www.ebay.com/itm/P45T-TO-P43T-H4 ... 416f76b9ab.

Det kan man väl göra själv tyckte jag. Sagt och gjort åkte jag upp på Biltema och köpte glödlampor med P45t sockel. Jag hade sån tur att Biltemas glödlampor inte var fastlödade på sockeln, vilket H4 är.
Knackade av sockeln från lampan, måttade med H4 lampan var urtag behöver göras och kapade bort. H4:an behöver ju 3 hack för "vingarna" för att hamna rätt. Jag fick även gör centrumhålet större för att h4 lampåan skulle gå fritt. Vips så har jag en adapter att placera i lamphuset och sedan H4 lampan.
Tänk bara på att innan man knackar av båda socklarna bör man jämföra hur avbländningen sitter. Gör man inte det kan ljusbilden bli helt tokigt. Därefter gör man den andra likadan som den första.
P45t-sockel.jpg
P45t-sockel.jpg (24.41 KiB) Viewed 2330 times
Adapter Ebay.jpg
Adapter Ebay.jpg (32.61 KiB) Viewed 2329 times
Nöjer man sig med "vanliga" H4 med P45t har många bildelsbutiker det.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

Post Reply