Vindrutertorkare.

Hur kopplar man egentligen elen i bilen, vad ska man tänka på?
Instrument, hur får jag den att funka?

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Locked
User avatar
Björn J.
Posts: 3927
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Vindrutertorkare.

Post by Björn J. » Wed 23 Nov 2016, 19:03

Det finns mycket att säga om vindrutetorkare och spolare.
Man kan tycka att sådana är onödiga i en öppen bil.
Men om din buggy har vindruta måste du ha vindrutetorkare, samt spolare från 1969 års modell och senare.

Vi börjar med ett kopplingsschema.
Image




31b på torkarmotorn skall till 31b på strömställaren.
53b är den låga hastigheten.
53 är den höga hastigheten, skall även den till 53 på strömställaren till 53 på strömställaren.

De äldre torkarmotorena har bara en hastighet, 53b.

Meningen är att 31b kopplas till minus i strömställaren när allt annat är avstängt, och då är det viktigt att strömställarens 31 (obs, utan bokstav) är kopplad till minus. Minus i detta fall är genom en minusplint som i sin tur är ansluten till bottenplattan eller batteriminus.

31a är en kortslutningskrets, som kortsluter enbart motorn när denna kommit i parkeringsläget.
Denna koppling är synnerligen bra att ha i en buggy där torkararmar och torkarblad är kortare, utan 31a är annars risken stor att motorn snurrar förbi parkeringsläget av egen kraft särskilt på blöt vindruta, och fortsätter att torka i all oändlighet, går alltså inte att stänga av, om man inte stänger av tändningen.
Jordkabeln, minuskabeln i godset i motorn, ser ju bara till att motorn får minusanslutning.

Image
Torkararmar kan du med fördel köpa i en båttillbehårsbutik, välj Rocas armar som är vinklingsbara och justerbara i längd.



Kladda inte i denna tråd!
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Locked