Författare Meddelande

<  Köp och sälj  ~  KÖPT!

InläggPostat: fre 09 mar 2018, 19:31
AnvändarvisningsbildInlägg: 2994Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
Söker en eller två 1500 cylinder (83 mm) till typ 1. De måste så klart vara brukbara. Själv har jag 3 fina (i cylinderloppet men en med några brutna flänsar) och en helt kass. Eftersom ingen bygger på 1500 borde det ju finnas i folks gömmor.
kg-student@beachbuggy.se eller PM



_________________
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Offline Profil
InläggPostat: mån 12 mar 2018, 11:33
ModeratorInlägg: 8267Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
har 2 st 1500-motorer, men de "ska" "nog" renoveras till 1 längre fram.
Tips är annars att kasta på 1600 cyl.



_________________
Bild
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: mån 12 mar 2018, 16:59
AnvändarvisningsbildInlägg: 1237Ort: NorrköpingBlev medlem: tor 26 apr 2007, 20:56
Jag har både udda och hela 83mm cyl-satser "på hyllan"...

Hör av dig om du, eller någon kompis har vägarna förbi Norrköping?


Offline Profil
InläggPostat: mån 12 mar 2018, 21:42
AnvändarvisningsbildInlägg: 2994Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
Mettis; Låter bra. Får snacka med Svanborg, han kör förbi nästan dagligen. Så kan ni snacka gamla minnen samtidigt. Han fiskar lite också eftersom han känner fler i "branschen". Möjligt han hittar närmare och därmed enklare att hämta. Återkommer, tack.
Behöver en cylinder (inte kolv), men tar gärna två cylindrar (inte kolvar) om flänsarna är hela. Har tre med fina cylinderlopp och utan vändkanter men en cyl har några trasiga flänsar. Mest utseendemässigt, annars bra.

Magoo; jag tänkte hålla denna original och ev göra 1300;an till 1600 då den ändå skall renoveras djupare, (om jag får tag i en 1500 cylinder till vettig peng, annars går 1600-kitet till 1500;an). Känns ganska onödigt att byta alla cyl bara för att en rostat pga sörja invändigt efter 30 års stillastående. Och framför allt då 1500 är enkelport. Allt annat ser ok ut. Kolvarna ok. Går runt enkelt, inget glapp. Känns som den motorn inte slitits pga avställd -87.



_________________
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Offline Profil
InläggPostat: ons 14 mar 2018, 07:52
ModeratorInlägg: 8267Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
kg-student skrev:
Magoo; jag tänkte hålla denna original och ev göra 1300;an till 1600 då den ändå skall renoveras djupare, (om jag får tag i en 1500 cylinder till vettig peng, annars går 1600-kitet till 1500;an). Känns ganska onödigt att byta alla cyl bara för att en rostat pga sörja invändigt efter 30 års stillastående. Och framför allt då 1500 är enkelport. Allt annat ser ok ut. Kolvarna ok. Går runt enkelt, inget glapp. Känns som den motorn inte slitits pga avställd -87.


vet inte om du minns min förra motor i den röde. Det var en 1500 med 1600-cyl. Är nog den trevligaste maskin jag haft.



_________________
Bild
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: ons 14 mar 2018, 18:52
AnvändarvisningsbildInlägg: 2994Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
Men den var väl inte enkelport?
Det blir så mycket jobb att byta toppar + insug också för så liten skillnad så jag tänkte ta det lyftet på 1300;an där det gör mer skillnad. Enklaste, snabbaste, billigaste åtgärden är 1 st 1500-cylinder. Hade fler cylindrar och kolvar varit skadade hade jag utan tvivel gått på 1600. Hade det inte varit en 1500 hade jag nog gått ännu längre, typ 1835-1913 med tanke på att den inte verkar sliten.
Nu är jag inte något motorgeni och har hållit mig ifrån ett tag så jag tar det i den takt jag behärskar. (tror jag :oops: )



_________________
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Offline Profil
InläggPostat: tor 15 mar 2018, 09:41
ModeratorInlägg: 8267Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
jo, min gamla motor var en 1500 enkelport med 1600 cyl. satt en solex 31:a på.
Denna maskin var den "mysigaste" jag haft, och den dagen den byggs upp igen blir det 1600 eller 1641.
Alltså var det en enkelportare... helt FANTASTISK maskin!
den behöver dock AR-borras, nya lager och ny vev... mest troligt även nya cylindrar då den i min ägo rullat ca 5-7000 mil (och hade metall i oljan under alla år...).



_________________
Bild
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: fre 16 mar 2018, 01:56
AnvändarvisningsbildInlägg: 1237Ort: NorrköpingBlev medlem: tor 26 apr 2007, 20:56
Har ett par bra enkelportstoppar liggandes som är planade ett par mm... DÅ passar inte ordinarie insug, dubbla typ3 förgasare, eller kapa/svetsa ett enkelinsug.... :twisted:


Offline Profil
InläggPostat: fre 16 mar 2018, 19:58
AnvändarvisningsbildInlägg: 2994Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
Jag har läst att det kan bli problem med enkelportsinsuget. Varför det?
Jag förstår ju varför det inte passar om cylindrarna planas eller chimsas (eftersom enkelportsröret är fast mått), men jag förstår inte varför det är ett problem?
Är det inte bara att kapa röret och klamra fast en gummislang? På samma sätt som dubbelportsinsugen. Kanske tom dubbelportsgummit kan passa bra? Då blir ju längdmåttet flexibelt. Kan ju tom vara så att man bara gör det på 1 o 2 cyl-sidan för att dölja gummiskarven bakom generatorn/tornet. Då blir ju röret fixerat genom 3 o 4 cyl anslutningen.

Jag har alla delar utom cylindrarna jag vill köpa. Jag har tom en AB 1300 motor som jag ev tänkte donera saker från men inte många mått stämmer. Så den får bli ett eget projekt.

Jo förresten!!!! Ett oljekylapaket (utflyttat/doghouse) vill jag ha om det finns. Med vinkelanslutningen (dvs hela paketet ovanför motorblocket)



_________________
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Offline Profil
InläggPostat: fre 16 mar 2018, 21:51
AnvändarvisningsbildInlägg: 2994Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
Stansningen visar 311.101.301D (tror jag, annars något liknande) Längden enligt mätpunkt 112,5. Om det nu finns skillnader.
Bilaga:
IMG_5214.JPG
IMG_5214.JPG [ 4.38 MiB | Visad 327 gånger ]




_________________
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Offline Profil
InläggPostat: sön 18 mar 2018, 16:54
AnvändarvisningsbildInlägg: 1237Ort: NorrköpingBlev medlem: tor 26 apr 2007, 20:56
Hej, ursäkta sent svar....
Jag tittade bland mina okompletta hyllvärmare (ytrost efter 20 år på hyllan ,-(
Har dessa likadana som dina cyl, Loppen har varit inoljade, jag tar och honar lite lätt så ser jag att de är OK.
Vill du ha 2 st cyl, jag har 3st med 2 st kolvar....?

Oljekylare har jag dåligt med, den på bild kan jag avvara MEN den har små hål, alltså till enkelreducerade block (-70)
Kolla om det är en sådan du behöver - "hålen" är 8mm, på sista motorerna är de större...

Svar i PM ?

Bild


Offline Profil
InläggPostat: mån 19 mar 2018, 20:30
AnvändarvisningsbildInlägg: 3755Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Som jag redan svarat KG i ett PM, har jag tre 1600 cylindrar, den fjärde havererade ju för några år sedan, det hjälper ju inte i denna frågan, men kanske nån annan som behöver?



_________________
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 1 av 1
12 inlägg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori