Vad ska man vara uppmärksam på när man köper buggy?

Funderar du på att köpa en beach buggy? Eller ska du köpa ny utrustning till din buggy? Ställ dina frågor här.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
Björn J.

Re: Vad ska man vara uppmärksam på när man köper buggy?

Post by Björn J. » Fri 30 Nov 2012, 12:53

Ok, tack!
Känns nästan som om jag skall gå till banken, koppla släpet till Picasson och ge mig ut på E20...

Känns också som om BB anonserna blir färre var dag som går, hur brukar trenden se ut? blir det fler fram på vårkanten?
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Cheezez

Post by Cheezez » Fri 30 Nov 2012, 13:15

Björn J. wrote:Ok, tack!
Känns nästan som om jag skall gå till banken, koppla släpet till Picasson och ge mig ut på E20...

Känns också som om BB anonserna blir färre var dag som går, hur brukar trenden se ut? blir det fler fram på vårkanten?
Är väll minst av dom just nu och fram till Januari/Februari. Prisbilden brukar spegla detta genom att dem som ligger ute stiger i pris (har man dock haft koll över året på prisbild så vet man ungefär vad man bör betala). Allra billigast är buggyn på sommar/sensommar/höst perioden då många bestämmer sig för att sälja och tror att säsongen skall driva priserna uppåt, men i och med att så många skall sälja samtidigt så justeras prisbilen istället kraftigt nedåt och syns som bäst på sensommaren enligt mig då dom som bestämt sig för att sälja vill göra plats i garaget och dom flesta köpare inte börjat fundera på nästa säsong än.

Skall väll nämnas att det är hög tid att skaffa buggyn om man tänkt skruva/renovera om man vill ha den på vägen när våren kommer. Tror många missar säsongen då dom startar stora renoveringar för sent och inte hinner få ihop bilen till sommaren. Suger hårt att ha en sommarleksak som man inte kan använda. Been there done that så att säga ... :roll:
- Bara för att det är svårt betyder det inte att det är omöjligt -
-: Det finns inga genvägar till bra resultat! dock finns det bra maskiner som kan skynda på det hela! :-

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Fri 30 Nov 2012, 13:18

ju senare på året destu färre...
Höga priser på våren-sommar, lägre på senhöst/vinter
Hittar du en du vill ha så slå till... så har jag gjort. Den blåe bestämde jag mig för på en fredagsmorgon och hämtade Lördag morgon 60 mil bort...
den röde tittade jag på 20 min efter att annonsen lades ut och klippte direkt (10 min hemifrån)

jag skulle vilja påstå att de som ligger ute till rätt pris på våren försvinner fort... många danskar som shoppar... holländare, tyskar mfl med...
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Björn J.

Post by Björn J. » Fri 30 Nov 2012, 16:11

Tack för det.
Visserligen helt och hållet, delvis, olika svar på nästan samma fråga, delade meningar om de olika (miss-)uppfattningarna som en politiker skulle sagt...
Synd bara att den där rotfyllningen skulle komma just nu... Bara att prioritera, att kunna äta utan tandvärk eller bli lomhörd med vindrufs i håret till sommaren...

(ingen smily)

Bj.
VW Buggy 1600 -68.

Björn J.

Post by Björn J. » Sun 02 Dec 2012, 23:10

Nu har jag iallafall lagt handpenning på en jusst bb. :P
VW Buggy 1600 -68.

kg-student

Post by kg-student » Tue 04 Dec 2012, 00:02

Vi väntar med spänning på bilder :wink:
Lägg upp en ny tråd i medl.... bara så du får en ny fräsch start i forumet.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

Björn J.

Post by Björn J. » Tue 04 Dec 2012, 09:39

Jag har ju följt alla råden här till punkt och pricka... och köpt BB´n obesedd.... :oops:
Den är dock nybesiktigad och har inget glapp i motorn (enl. uppgift).
Skall hämta den idag, har lånat en arb.kamrats Range Rover och skall hyra en trailer. Tror inte att Picasson är så bra att dra tung trailer med just idag.
Somliga kallar det för snökaos, men det har bara kommit 10 cm snö i natt. Skåningar och norrlänningar skrattar väl åt oss som inte har så stor snövana.
Hursomhelst så är det kanske inte så lätt att fotografera en vit BB mot vid snö...
Berättade precis berättat för unga arb.kamrater om hur jag lärde mig köra bil i vinterväglag i slutet av 70-talet... först med en 1302 -71 (babyblå) och senare med en 1303 S Big (i gulmetallic) båda med breda litet slitna sommardäck... Det var inte alltid reursladdarna gick att häva. Det var väl iallfall en nyttig erfarenhet, minnet sitter i ryggmärgen ungefär på samma sätt som när man lärde sig att cykla och simma.

men bild kommer!
VW Buggy 1600 -68.

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Tue 04 Dec 2012, 13:31

Björn J. wrote:Jag har ju följt alla råden här till punkt och pricka... och köpt BB´n obesedd.... :oops:
Den är dock nybesiktigad och har inget glapp i motorn (enl. uppgift).
Skall hämta den idag, har lånat en arb.kamrats Range Rover och skall hyra en trailer. Tror inte att Picasson är så bra att dra tung trailer med just idag.
Somliga kallar det för snökaos, men det har bara kommit 10 cm snö i natt. Skåningar och norrlänningar skrattar väl åt oss som inte har så stor snövana.
Hursomhelst så är det kanske inte så lätt att fotografera en vit BB mot vid snö...
Berättade precis berättat för unga arb.kamrater om hur jag lärde mig köra bil i vinterväglag i slutet av 70-talet... först med en 1302 -71 (babyblå) och senare med en 1303 S Big (i gulmetallic) båda med breda litet slitna sommardäck... Det var inte alltid reursladdarna gick att häva. Det var väl iallfall en nyttig erfarenhet, minnet sitter i ryggmärgen ungefär på samma sätt som när man lärde sig att cykla och simma.

men bild kommer!

Hehe, skåningarna skrattar inte med tanke på hur de kör härnere (är inte skåning, men har fastnat för Skåne och en kvinna från Skåne)
Själv lärde jag mig köra vinterväglag med en 240 i ett industriområde (polisen tyckte det var bra tt vi gasade av oss där.... Görla utanför Norrtälje)
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Post Reply