Vad ska man vara uppmärksam på när man köper buggy?

Funderar du på att köpa en beach buggy? Eller ska du köpa ny utrustning till din buggy? Ställ dina frågor här.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
fgronlun

Post by fgronlun » Tue 13 Mar 2007, 16:42

om ja skulle ha pengar skulle ja köra direkt å hämta dendära!!
Ifall man vill hitta ngt negativt så är det att den bara har enkelports toppar..
Men annars är den ju hur perfekt som hällst
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger

Iron M

Post by Iron M » Tue 13 Mar 2007, 17:18

Här är en fin... http://www.blocket.se/vi/11160210.htm?ca=21_s Men tyvärr alldeles för långt bort....
Jag körde 95 mil för att få hem min kaross. Inget e för långt om man e intreserad. Den e grumt snygg Buggyn. Funderar du på den blåe fast den e lång så e de en polare till mig.
:twisted: :twisted: :twisted:
Beach buggys Dont Drip Oil They Just Mark Their Spot!!!

PTURE

Post by PTURE » Tue 13 Mar 2007, 19:13

Har skickat ett mail nu iaf! Drog iväg ett på en annan med.... Nä den blåa är jag inte intresserad av tyvärr. Både för dyr och fel längd...
Har drabbats av Buggy-feber..........

Freddy

Post by Freddy » Tue 13 Mar 2007, 20:22

Håller med om att dom ska vara kortade , grymt mycket snyggare enligt mig iallafall :twisted:
Det som inte dödar härdar!

@lfie

Hej IGEN!

Post by @lfie » Mon 29 Sep 2008, 09:51

Heeeeeeeeej, nu är jag tillbaka.. Förra gången (1.5 år sedan) blev det ingen buggy, blev en 240 med tacklucka istället.. Den hade jag hela förra sommaren och var nöjd med den som sommarbil.. Sen förra hösten köpte jag mig en 850 glt som jag fortfarande har.. Det är en väldigt pålitlig bil som alltid funkar och med lagom mkt effekt (170 hp).. Men som sagt inte världens roligaste bil och började att fundera på mc-kort.. När jag kom på att det var för mycket jobb med det så började jag fundera återigen på att köpa en beach buggy.. Så nu är jag tillbaka på ruta 1 igen och vill gärna ha lite tips och idéer om beach buggys i allmännhet och gärna tips på annonser : )

Eftersom detta kommer att bli en "hobby-bil" (ska ha kvar volvon) så är inte kraven riktigt lika höga längre, dock är det några krav jag har.. T.ex:

1. Ska ha ett kapell i bra skick..
2. Vara besiktigad minst hela nästa sommar..
3. Vara riktigt snygg och gärna med 1600-motorn (vill ha en pigg bil)..
4. Gärna kosta under 20k..

Angående besiktningen kan jag tänka mig att köpa en som ska besiktigas nästa år, men då ska det vara en RIKTIGT BRA affär.. Sen priset kan även det funderas på om det är en RIKTIGT BRA affär :D

tack på förhand

Magoo
Moderator

Re: Vad ska man vara uppmärksam på när man köper buggy?

Post by Magoo » Mon 29 Sep 2008, 10:06

mitt enda tips är att avscanna Blocket.
just nu är det riktigt köpläge.
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

@lfie

Post by @lfie » Mon 29 Sep 2008, 10:14

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Mon 29 Sep 2008, 13:04

Omöjligt att ge rekommendationer... sitter själv i köptagen på en, men det kommer att dra ut på tiden....
Image

@lfie

Post by @lfie » Mon 29 Sep 2008, 18:36

Omöjligt tycker jag absolut inte att det är.. Jag anser att ni är kunnigare än vad jag är på området och har mer kunskap, därför får ni gärna säga vad ni tycker om pris kontra skick på annonserna jag bifogar :)

mr buggy

Post by mr buggy » Mon 29 Sep 2008, 18:44

Även om jag inte skulle ge så mycket för en buggy så tycker jag den första verkar skaplig... :lol: den kan vara värd allt emellan 5000:-....20000:- omöjligt att säga utan att titta å prova den... :roll: går den?? varför e inte kapellet på bild..??? Rostig...??? Bromsar...??

@lfie

Post by @lfie » Mon 29 Sep 2008, 21:47

mr buggy wrote:Även om jag inte skulle ge så mycket för en buggy så tycker jag den första verkar skaplig... :lol: den kan vara värd allt emellan 5000:-....20000:- omöjligt att säga utan att titta å prova den... :roll: går den?? varför e inte kapellet på bild..??? Rostig...??? Bromsar...??
Okej, jo det tkr jag med, ganska nära med.. Bara 20 mil t/r. Men varför skulle du inte ge så mycket för en buggy? Vad gav du för din? :)

Smajly

Post by Smajly » Mon 29 Sep 2008, 22:04

Ja skulle jag säga nån av dom skulle jag också valt nr 1. Dock hade jag försökt pruta ner priset 3-4 tusen.. det kan den vara värd iallafall..
Som sagt.. är kapellet helt?? det kan bli en väldigt dyr historia att fixa/göra nytt annars.. Dom flesta får ge runt 6000:- för att tillverka ett nytt kapell...
Små mekande får man ju alltid räkna med.. frågan e hur den går i motorn.. Går den dåligt o läcker en massa olja så ska priset ner ytterligare par tusen kronor..

Gillar inte alls karossen på nr 2.

Nymmer 3 tycker jag e för dyr..
Buggyn såld - Kör nu VW Golf Mk1 Cab -89 + mina andra bilar

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Tue 30 Sep 2008, 07:06

Som sagt... jag kan inte rekommendera fullt ut innan jag sett en närmare än vad en blocketannons normalt sett visar.
Image

mr buggy

Post by mr buggy » Tue 30 Sep 2008, 07:35

@lfie wrote:
mr buggy wrote:Även om jag inte skulle ge så mycket för en buggy så tycker jag den första verkar skaplig... :lol: den kan vara värd allt emellan 5000:-....20000:- omöjligt att säga utan att titta å prova den... :roll: går den?? varför e inte kapellet på bild..??? Rostig...??? Bromsar...??
Okej, jo det tkr jag med, ganska nära med.. Bara 20 mil t/r. Men varför skulle du inte ge så mycket för en buggy? Vad gav du för din? :)
Nja...grejen e att jag skulle inte ge en massa för en färdig...ja vill bygga själv..precis som den ja har....då vet jag exakt va som funkar å inte...å varför.!

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Tue 30 Sep 2008, 10:17

kruxet är: behövs ett kapell? jag har haft en 2*3 meters pressenning och lite gummistroppar som jag spänt upp på bilen när den parkerats ute. hade inte ens garage de första 2 åren eller större delen av denna sommar.... och det har funkat bara bra. Köra i regn? njae... håll hyffsat tempo bara :)
Priser på besiktigade buggys som är påställda med minst ett år till nästa bes anser jag ligger från 7-8 och uppåt. Detta förutsätter givetvis att de funkar och inte är helt slut i motor.
kapell är för mig nåt som första kapellägaren bekostar, ungefär som extrautrustning i en ny bil... höjer marginellt priset.
har sett bilar som folk vill ha nästan 50000:- för... just detta ex var nog värt det, men sätter ändock inte nån standard. En riktig äkta manx däremot.... DEN är värd pengar!
Image

Post Reply