Vad ska man vara uppmärksam på när man köper buggy?

Funderar du på att köpa en beach buggy? Eller ska du köpa ny utrustning till din buggy? Ställ dina frågor här.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
Magoo
Moderator

Re: Vad ska man vara uppmärksam på när man köper buggy?

Post by Magoo » Sun 05 Oct 2008, 17:51

TTG wrote:Ni är roliga
förra gången det diskuterades priser så tyckte jag den buggyn (som såg betydligt risigare ut än denna) var dyr men då tyckte magoo m.fl. att 10-12.000 fick man räkna med och nu är denna för dyr med 15.000. Hmmmm. Nåja och att det bara skulle ta 10 minuter att besiktiga det vete fan hur man klarar. Även om man bor i besiktningshallen så går inte det. Jag har iaf full förståelse för att det inte hinns med. "been there done that" Ofta.

Jag tycker det här objektet verkar vettigt. sen att den är reg.-besiktigad med 245 däck hade jag iaf betalat en slant för. Dessutom står det ju högstbjudande så ge honom ett bud. Har du tur släpper han den billigare men det skulle inte alls förvåna mig om det blir högre om det blir budgivning

Obesiktigad är det som drar ner priset, inget annat. Varför är den obesiktigad? "tidsbrist" på ett sommarfordon ... njae... köper inte det. Ok 10 min var lite att ta i, när jag besiktigade bubblan tog det nog 10 min att köra dit, 10 min väntan, 10 min i hallarna, 10 min hem.
Vad jag menar är "tidsbrist"... det tyder på att det finns en del att fixa som han känner till och inte kan/vill/har lust att lägga ner pengar på för att få den genom bes.
Om vi nu kollar på det hela så är 2-3000:- av 15000:- 13-20% av priset, dvs mycket pengar i sammanhanget.

hade den vatt besiktigad o godkänd hade jag sagt KÖP
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

mr buggy

Post by mr buggy » Sun 05 Oct 2008, 18:00

TTG wrote:iofs sant. liten tankemiss av mig. jag utgick från att det var dom han hade på bilen på bilden men det kan man ju inte vara säker på
den e nog inte besiktad med dom fälgarna...kanske däcken på andra fälgar...70 mm..e ju max ibak..å de där e mer än de :lol:

mr buggy

Post by mr buggy » Sun 05 Oct 2008, 18:29

jag har sagt 8000:- för min som den står...enbart tack vare att jag byggt den själv från början å vet vad som e gjort..om de sen e skäligt eller ej vet jag inte..ej besiktad av SFRO...ska bli spännande att se intresset :lol: :lol:

mr buggy

Post by mr buggy » Sun 05 Oct 2008, 18:35

TTG wrote:Med tanke på att det finns buggy-papper att köpa för 3000 är det väl inte så farligt (evil grin)
Allt e relativt.. ett par tusen för SFRO så blir de 10000:- plus en lack...njaaa..e väl inte så farligt nej... :twisted:

@lfie

Post by @lfie » Sun 05 Oct 2008, 18:45

Tackartackar för hjälpen grabbar, riktigt bra att ni vädrar era åsikter så jag får möjlighet att tänka klart.. Men har bett om att få ses fler bilder på den, så väntar på det just nu .. :)

Smajly

Post by Smajly » Sun 05 Oct 2008, 22:43

Magoo wrote:något dyr, men snygg kaross :)
här är nåt man ALDRIG ska tro på:
"Går bra maskinellt, dock obesiktigad pga tidsbrist."

Tidsbrist? besiktning tar 10 minuter....
men visst, åk o kolla!

Kofångaren kan du bygga om på 10 min med vinkelslip o svets :)
Kofångaren skruvar man av och slänger på skroten..
Buggyn såld - Kör nu VW Golf Mk1 Cab -89 + mina andra bilar

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Mon 06 Oct 2008, 08:18

Nåväl, vad man kan konstatera är att priset är en diskussionsfråga. Jag har min åsikt, TTG sin, smajly sin.

Nån gång tidigare har jag sagt att pris är upp till köparen. En billig buggy blir fort DYR (man lägger ner massor)
en dyr buggy kanske inte kommer att kosta så mycket.
Jag är själv spekulant på 1 el 2 st till, men är i förhandling om pris. (jag vill inte ge så mycket som säljaren vill ha och jag vet att säljaren kommer att gå ner i pris inom nån månad)

I vart fall kan vi nog enas om att priserna är på nedåtgång från september-november för att sedan i mars stiga.
Kolla gärna på hur länge en bil varit ute, det ger en fingervisning om hur rätt den ligger i pris :)

jag hävdar dock att en obes bil aldrig är värd lika mycket som en besiktigad. Jag skulle aldrig ge mer än 10-12 för en buggy som är obesiktigad om det inte är ett exceptionellt skick eller om ägaren ger mig chansen att göra upp om ett pris med avdrag om den ej går igenom.
Image

mr buggy

Post by mr buggy » Mon 06 Oct 2008, 09:44

De me besiktning på en buggy e väl inte så farligt...finns ju ingen elektronik som kan spöka ...e väl egentligen bara bromsarna som kan jäklas...å så CO då förstås.....men som Magoo säger så..visst höjer de värdet lite på den..men till sist å syvende så ..VILL jag ha en buggy så kan de få kosta lite...OM..jag skulle få den tokiga iden att köpa en färdigbyggd...Hehe..vilket förmodligen aldrig skulle inträffa.. :twisted:

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Mon 06 Oct 2008, 13:14

Jo, där kan jag hålla med. nu när man haft en ett bra tag och vet vad man ska undvika så är det "lättare" att sålla bort "dyra" eller "olämpliga" objekt.
Image

@lfie

Post by @lfie » Tue 07 Oct 2008, 16:54

Jag vill gärna ha en besiktigad bil då jag inte vill riskera att stå där med en bil som behöver en massa fix innan man får köra och ombesiktigas.. Jag kan tänka mig att ge lite extra för att veta att bilen gått igenom och att jag bara kan gå ut och köra med den. Detta då jag varken har tid eller erfarenhet för att skruva som en tok :)

karlsson

Post by karlsson » Tue 07 Oct 2008, 18:17

ni snakca ju om pris, va glad ni inte bor här i finland, utbudet e inte alltför mycket å vilka priser då sen :shock: ,ni kan kolla själva
http://www.nettiauto.com/simpleSearch.p ... Hae+%3E%3E

priset e ju i euro men ni fattar....
-buggy är även en bil-

Smajly

Post by Smajly » Tue 07 Oct 2008, 18:56

karlsson wrote:ni snakca ju om pris, va glad ni inte bor här i finland, utbudet e inte alltför mycket å vilka priser då sen :shock: ,ni kan kolla själva

Ja jevlar.. det är ju likadana priser som danskarna har..
Man kanske skulle sälja sin egen till finland för en 2800 euro.. :)
Varför dessa priser? Nått måste de ju vara som gör de??
Buggyn såld - Kör nu VW Golf Mk1 Cab -89 + mina andra bilar

karlsson

Post by karlsson » Tue 07 Oct 2008, 19:04

Smajly wrote:
karlsson wrote:ni snakca ju om pris, va glad ni inte bor här i finland, utbudet e inte alltför mycket å vilka priser då sen :shock: ,ni kan kolla själva

Ja jevlar.. det är ju likadana priser som danskarna har..
Man kanske skulle sälja sin egen till finland för en 2800 euro.. :)
Varför dessa priser? Nått måste de ju vara som gör de??
för tillfället e dom ju "förbjudna", man får köra med dom som har papper men får int göra nya mera, varit så dom senaste åren,därav priserna...börjar bli sällsynta också,men ändras säkert bara lagen blir annorlunda, OM den ändras men så sa dom när jag fundera på att köpa från swe...du kan sälja din till finland MEN ingen vill knappast köpa, du får nämligen inte inregistrerad dom här, enligt tullen kan dom inte räkna ut skatt då bilen e ändrad 50% från orginalskick..
ja jag vet dumt land jag bor i, å dumma lagar :evil: , kan inte förstå vad som e problemet med en buggy???? :roll:

min var ju 3000 euro,men då var den nybesiktigad å i skick, men var nog lite väl dyrt tyckte jag själv,men så går det när man ger ett rejält skambåd från originalpriset å dom säger när hämtar du den?? :lol:

huvet dum får plånboken lida :P
-buggy är även en bil-

021_BB

Post by 021_BB » Wed 08 Oct 2008, 23:19

AHH ! vilka priser !!!
- När man fönstershoppar kommer man verkligen hem med ett fönster.

@lfie

Post by @lfie » Mon 13 Oct 2008, 21:55

http://www.blocket.se/vi/17408402.htm?ca=14_s

Har redan frågat om bilder på den här, fast då var priset 24k.. Men vadtycker ni om den här/priset?

mvh

Post Reply