Stötstångsrör-packningar från Dalhems. Rätt rör??

Funderar du på att köpa en beach buggy? Eller ska du köpa ny utrustning till din buggy? Ställ dina frågor här.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
obeo

Stötstångsrör-packningar från Dalhems. Rätt rör??

Post by obeo » Tue 11 Aug 2009, 03:59

Hej, jag kikade precis på Dalhems och upptäckte direkt att dom har faktiskt inte en eller två olika sorters stötstångsrör utan det är en uppsjö.
Dom har tydligen också olika storlekar fick jag det till samt olika packningar, så jag står som ett frågetecken..

Beach Buggy -69 1500. Kan någon säga med hjälp utav bara den informationen vilka rör det är jag ska ha? Uppskattar faktiskt en direktlänk :roll: haha. :lol:

Sen finns där olika sorters packningar också, eftersom priserna i princip är kaffepengar så väljer man gärna dom bästa. Men vilka är nu det?
Hittade även diverse "styling" som betyder färg och material skillnader på rören men jag söker alltså orginal eller likvärdigt, med lågt pris.
Man behöver lossa topparna har jag fått reda på och då tänker jag, är det inte packningar jag behöver köpa där också?? Kanske muttrar/skruvar/bultar också är aktuellt??
Som ni förstår är det nödvändigt med hjälp inom detta området också alltså. Ni kan också betrakta mig som hjälplös och frågvis. :roll:

Imorgon ska jag försöka posta lite bilder här från under motorn om någon kan tyda det med hjälp utav bilder, så jag får rätt rör och packningar.

En väldigt snäll person här i forumet har erbjudit sig att hjälpa mig med stötstångsrören, och till dig vill jag säga att det är inte dags ännu utan jag vill bara ha dom hemma :mrgreen:

Med vänliga hälsningar.
Buggy 1500 -69. Skåne, Båstad. Söker fler att köra med.

kg-student

Re: Stötstångsrör-packningar från Dalhems. Rätt rör??

Post by kg-student » Tue 11 Aug 2009, 06:42

Vet du vad du har för cylindrar och motorkod blir det lättare. Har du inte originalcyl är det inte säkert att original passar. Mät längden på de gamla. Jag vet bara inte om längden mät mellan block och topp eller totallängd på rören?
Får du inte svar här får du det om du ringer till butiken.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

Smajly

Post by Smajly » Tue 11 Aug 2009, 08:33

Ska man göra det väldigt enkelt så ringer man bara till dom och säger att man vill beställa stötstångsrör och pckningar till dessa och uppger vilken motor man har så kommer dom att plocka fram ett par som passar.

Mellan toppar och cylindrar har du inga packningar.

Det sitter 2 små o-ringar under dom två bultar som håller ventilbryggan på plats. Dessa kan vara bra att byta ut.
Det finns en "hel" packningssats att beställa till motorn som innehåller det mesta man behöver, även packningar till stötstångsrören. Vil minnas att man måste skruva bort ventilbryggan för att komma åt alla muttrar till toppen.

Bultar och muttrar ska du inte behöva byta ut sålänge dom är hela och fina.
Buggyn såld - Kör nu VW Golf Mk1 Cab -89 + mina andra bilar

mettis

Post by mettis » Tue 11 Aug 2009, 22:36

Om du inte "behöver" ta isär motorn för att göra annat, så kan jag rekommendera familjen Lundgrens egna stötstångsrör i aluminium.
Dessa är fjädrande, och man behöver i princip bara ta bort vippställen! Priset sist var 850 kr, och säljes privat av dom.
Image

obeo

Post by obeo » Tue 11 Aug 2009, 22:59

Tack för alla svar.
Känns nästan som att jag lyckas bäst om jag ringer Dalhems och frågar där samt gör min beställning, så tack för tipset.

En tanke som har slagit mig är att, lyckas man även om man inte är gymnast att lossa topparna för att sen dra av stötstångsrören Utan att lyfta av motorn? :roll:
Även om den i princip bara hänger i 4bultar så är det något som förstås underlättar, om jag slipper. :shock:
Buggy 1500 -69. Skåne, Båstad. Söker fler att köra med.

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Wed 12 Aug 2009, 07:03

på en buggy har du gott om utrymme, så byta rören kan göras relativt enkelt utan att ta ner maskinen.

Mettis... är det han i helsingborgstrakten?
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Smajly

Post by Smajly » Wed 12 Aug 2009, 07:22

obeo wrote:Tack för alla svar.
Känns nästan som att jag lyckas bäst om jag ringer Dalhems och frågar där samt gör min beställning, så tack för tipset.

En tanke som har slagit mig är att, lyckas man även om man inte är gymnast att lossa topparna för att sen dra av stötstångsrören Utan att lyfta av motorn? :roll:
Även om den i princip bara hänger i 4bultar så är det något som förstås underlättar, om jag slipper. :shock:
Jadå det klarar du enkelt utan att vara gymnast. Förutsatt att du har dubbelport.
Magoo vet nog hur mycket som ska till extra och vad som mer måste demonteras för att byta dom på enkelport.

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Wed 12 Aug 2009, 09:46

även enkelport kan fixas på plats.
men... man måste lossa insuget på bägge sidor, ta bort förgasare, generator samt torn och lyfta ut insuget... sen är det bara att skruva :)
tar nog 1-1½ timme extra...
Image

kg-student

Post by kg-student » Wed 12 Aug 2009, 13:12

Nu har jag inte gjort detta men funderar alltid över genvägar. Vad händer om man lossar delar anslutna till toppen lossar toppen och bara vippar så att man kan föra rören på plats? Kan det funka? Enligt min uppfattning behövs bara någon centimeter för att kunna få rören på plats. Har jag fel? Hur mycket längre än utrymmet mellan top och block är rören?
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Wed 12 Aug 2009, 14:01

antar att du på en dubbelportare slipper lossa insuget, har du buggysystem så kan du slippa lossa avgaset med, men jag lossar helst allt.
Image

Smajly

Post by Smajly » Wed 12 Aug 2009, 21:07

Ja lättast e ju att plocka av avgasrören så blir det gott om plats.
Det man lossar på en dubbelport är den muttern som håller insuget i underkant bakom soppapumpen sen går det att lirka av insugsrören efter att man lossat på gummibälgarna.

KG: Rören är ca 10-12 mm längre än avståndet både vid topp och vid block.

Bifogar en bild när jag gjorde mitt.. Där ser du rören med packningarna på. Rören är längre än packningarna och packningarna måste också räknas med efterom dom går in i topp och block lite.
Image

mettis

Post by mettis » Thu 13 Aug 2009, 00:31

Innan man sätter ihop topparna med begagnade stötstångsrör skall dessa "dras ut" till 191 mm mellan ytorna för packningarna (181mm på 1200:a...).
Man "vickar" med tummarna....

Smajly

Post by Smajly » Thu 13 Aug 2009, 20:45

mettis wrote:Innan man sätter ihop topparna med begagnade stötstångsrör skall dessa "dras ut" till 191 mm mellan ytorna för packningarna (181mm på 1200:a...).
Man "vickar" med tummarna....
Ja just det. Så dom sitter åt annars gör man kanske jobbet förgäves.

Post Reply