Går i köpetankar

Funderar du på att köpa en beach buggy? Eller ska du köpa ny utrustning till din buggy? Ställ dina frågor här.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
The Spot

Går i köpetankar

Post by The Spot » Thu 08 Sep 2011, 20:52

Nu har man som smått börjat titta på en buggy :)

Så nu kommer den vanliga frågan vad man ska tänka på osv.... har kollat igenom forumet och fått lite mer kött på benen, men det verkar som man aldrig kan få
för mycket tips på vad man ska kika på...

Har fastnat för två stycken på blocket... lutar mest åt den övre...

http://www.blocket.se/jonkoping/Beach_B ... ?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/vastmanland/Beach ... ?ca=11&w=3

Har än så länge inte ringt och hört mig för om dessa, tänkte kolla lite här först...

Så med annonserna i åtanke vad tycker ni??
Last edited by The Spot on Fri 09 Sep 2011, 19:49, edited 1 time in total.
--Original är för dom med dålig fantasi--

Cheezez

Re: Går i köpetankar

Post by Cheezez » Thu 08 Sep 2011, 22:37

Min personliga uppfattning är att den översta känns som en riktigt fin bas där det tråkiga jobbet är gjort, dvs laga rost och renovera bromsar. Dessutom ser den djävulskt rå ut och den är körbar och kan då gå som rullande renovering om man känner för att ordna en grej åt gången allt eftersom. (Bilder kan dock ljuga!)

Den undre är i mina ögon mer av ett objekt. Det är oklart hur mycket jobb det är innan besiktning och det nämns inget om någon rost. Av bilderna att döma vill jag tro att den har levt ett hårdare liv, men är du ute efter ett projekt där helrenovering är aktuell eller är sugen att skruva kan detta vara en bra kandidat med ett bättre utgångspris.

Antar att du läst, men lite matnyttigt info inför köp: http://www.beachbuggy.se/forum/viewtopic.php?f=6&t=131
- Bara för att det är svårt betyder det inte att det är omöjligt -
-: Det finns inga genvägar till bra resultat! dock finns det bra maskiner som kan skynda på det hela! :-

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Fri 09 Sep 2011, 07:00

Fördelen med militärbuggyn är att den har kapell. Att tillverka ett är svindyrt (6-8kkr)
den lila har inte en "ovanlig" huv.... inte ett säljargument iaf. Jag kan visa dig 2 huvar från mitt garage med samma pressning.
Karossen på den lila är inte som det kan se ut som en LH maskinkonsult då brädan skiljer sig. Har ID:at den förut, men har inte i huvudet vilken modell det är... vet att jag träffade på en sådan i M-ö förra året och det är inte en svensktillverkad, utan importerad kaross.

Hopp på 1:an är mycket riktigt bowdentuben (till 99,9%) och är rätt enkelt att fixa.

Hade det varit jag så hade jag nog kollat den lila först, sen militärbuggyn.
Nu tillhör jag dom som gärna kollar på vad det är för ägare också... betänk att motorerna INTE gillar höga varv.
Antal tidigare ägare är oftast skitsamma.
stirra dig inte blind på vad det är för motor i, en 1300 är i minsta laget, men duger gott.
glöm inte att kolla motorkoden så du har ett hum om vad det kan vara för maskin.
Bägge bilarna har 4-bult och kulbultsframvagn (jag gillar det)

ROST:
kolla gärna efter rost i framvagnen (tornen där dämparna sitter samt gavlarna)
Skarven mellan ramhuvud-bottenplatta

ELSYSTEM!!
brukar se ut som skatbon!!! funkar allt är det bra, men kolla gärna en och 2 ggr extra, inget kul att härja med om man inte vet vad man gör. Sockerbitar går fetbort.

Oljeläckage:
Varmkör den och kolla efter oljeläckage... inget ovanligt, men när den gått ett tag, kolla så det inte kommer olja vid skarven motor-växellåda. om det gör det så är det antagligen packboxen bakom svänghjulet=inget kul att fixa med (dock inte dyrt)

Karosseri:
Sprickor/hål=inget kul att laga, men inte svårt.
Kolla runt lysenas infästningar, vanligt med sprickor.

Var beredd på att oavsett vad det är för bil du skaffar så kommer du åka på att skruva på den.

Tyvärr går buggys fort på blocket, så man har inte så mycket tid att tveka....
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

The Spot

Post by The Spot » Fri 09 Sep 2011, 19:48

Tackar för den enkla köpeguiden Magoo :)

Tyvärr hade du rätt ang. att dom går fort, den lila är såld och tyvärr skeppad till tyskland :(

Nåja återstår att se om militärbuggyn är något av intresse eller om man får vänta på ett annat tillfälle...

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Mon 12 Sep 2011, 07:40

mer tankar...
spana in olika objekt och bilda dig en uppfattning om vad de går för.
Sätt din "nivå"
kolla var dag på blocket... gärna ett par ggr
när "ditt" objekt dyker upp, släpp allt o åk o kolla...
När jag skaffade min röda tog det 2h från det jag såg annonsen tills den stod hos mig, den blåe körde jag upp till Sthlm (65 mil) direkt efter jobbet en fredag och var hemma Lördag em med bilen på släp...

Var även beredd på att åka långt...man kan ju åka o kolla och hämta senare om säljaren tycker det är ok.
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

The Spot

Post by The Spot » Thu 15 Sep 2011, 19:37

Då är man med buggy :P

Blev militär-buggyn, med funderingar på omlackning...

Nu ska jag bara klura ut hur det ligger till med bälte eller inte, vet att -70 o yngre, så ska det vara bälte, men säljaren har aldrig haft det :shock:
Ringde bilbesiktningen o dom var osäkra, får ringa imorgon när deras tekniker var på plats...

Blir väl en ny tråd om ett tag i Buggy-projekt om ett tag.

Cheezez

Post by Cheezez » Thu 15 Sep 2011, 20:41

Önskar gratulationer och välkommen in i värmen på riktigt. Säsongen 2012 drar igång med Bug Run i juni så det är bara att sikta högt och se till att vara tillbaka på jorden igen framåt maj :D Sedan är det Bug Run Classic #2, 3-4 augusti 2012 och det är ju bara stenkast från Stockholm. Så möts gör vi säkerligen någonstans vid någon tidpunkt.
- Bara för att det är svårt betyder det inte att det är omöjligt -
-: Det finns inga genvägar till bra resultat! dock finns det bra maskiner som kan skynda på det hela! :-

Buggsan

Post by Buggsan » Fri 16 Sep 2011, 11:09

Det ska ju som sagt vara bälte på -70 men eftersom jag normalt sett kör 4-punktbälten å de är olagliga på väg så brukar jag skruva ur mina och köra utan när det är dax för besiktning. Troligtvis så är det så pass ovanligt med bälteskrav på buggy's att de missar det, för jag har aldrig ens fått frågan, och jag har besiktat utan 3 ggr. Så bara för sakens skull så behöver du ju inte skaffa bälten innan nån gnäller iaf. Sen kan det kanske vara skönt att ha av andra anledningar.
¡ɹǝuɥɔoddn ʇǝpɹoqʇuǝƃuɐʇ pǝɯ ɐʌıɹʞs ʇʇɐ ɐɹq ǝʇuı

Post Reply