Går i tankar på att skaffa mig min första buggy

Funderar du på att köpa en beach buggy? Eller ska du köpa ny utrustning till din buggy? Ställ dina frågor här.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Steffjohansson
Posts: 8
Joined: Mon 11 Aug 2014, 11:12

Re: Går i tankar på att skaffa mig min första buggy

Post by Steffjohansson » Tue 12 Aug 2014, 13:10

Björn J. wrote:Jag tycker att det är dax att lägga in en bild.

Image
Image

http://www.blocket.se/kronoberg/Beach_b ... ?ca=15&w=3

Jag vet inte var du bor Steff, du kan ju lägga till det i din profil. De buggysar du tidigare funderat på fanns i Östergötland, denna finns i Kronoberg, strax utanför Ljungby, kanske inte så himla avlägset. Ägaren tycks ha tröttnat, bra pris, enligt annonsen är den helt körklar. Men ett fungerande skatbo till elsystem. "Variantmotor" alltså från VW typ 3, iallafall förgasare och dubbelport, dessa brukade vara på 1500 eller 1600cc troligtvis det senare då det är dubbelport, eller vad säger motorexpertisen? Iallafall ingen nackdel, det fanns sådana motorer med insprutning också, men dessa kan idag vara svårare att ställa in och meka med. Bilen har nya däck, det är ju alltid bra!

Har kontaktat ägaren nu och den verkar iaf helt ok :)
Ska få lite bilder ikväll skickade till mig.
De enda som va, var att den läckte lite motorolja under, har hört att de är vanligt?

Han sa att han hade litat på att köra den hela vägen hem fast de inte är så bekvämt kanske haha..

User avatar
Björn J.
Posts: 3866
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: Går i tankar på att skaffa mig min första buggy

Post by Björn J. » Tue 12 Aug 2014, 15:02

Det finns tre ställen där oljeläckage är vanligt, båda är lätta att åtgärda, men litet småpyssligt.
Eller föresten det finns ett eller två ställen till, som är löjligt enkla att åtgärda, så jag numrerar dessa som noll.. :)

0 Vid ventilkåporna, ventilkåporna sitter i original med en spännfjäder på varje sida, dessa kan bli slappa.
Det sitter en korkpackning innanför, den åldras, packningarna kostar mindre än 15kr styck, bytes på fem minuter, alltså båda sidorna. Men spännfjädrarna kan behövas sättas upp i ett skruvstäd och bockas rill litet för mer spännst, det tar ytterligare tre minuter, knappas något du kan pruta på, men kanske nån hundring eller två.

1 vid locket till oljesilen mitt under motorn, skitenkelt att fixa, tag isär, gör rent, nya packningar med packningsklister, och montera igen, men gängorna till någon av de sex pinnbultarna där kan vara skadad i blocket. Det räcker i allmänhet med fyra eller fem, men det är lätt att klämma in ersättningsgängor av stål i aluminiumblocket. Prutmån en femhundring.

2 Rören till stötstängeran, dess anslutning i motorblocket. Ett lätt jobb, man får lossa topplocken litet grann, ta ur stötstänerna och byta packningarna eller helst hela rören, på en buggy klarar man det med motorn på plats. Prutmån en tusenlapp eller två.

3 Motorns packbox innanför svänghjulet. Egentligen enkelt, men litet bökigt då du måste lyfta ur motorn, ta loss tryckplattan med kopplingslamelllen och ta bort svänghulet. Packboxen kostar omkring 75kr eller billigare.
Du behöver en hylsa 36 mm ett långt T-handtag, eller helst en momentnyckel, samt ett annat specialverktyg som hindrar att svänghjulet snurrar med runt. Jag brukar lägga motorn på en aluminiumstege och spänna fast den där med ett spännband när jag lossa eller drar fast svänghjulet, egentligen skall man ha ett speciellt verktyg till monteringen av packboxen också, men det visade sig att jag hade en gummihammare med exakt samma diameter, som jag kunde pressa in packboxen med.
Detta jobb tar en halv dag om du har en kompis till hjälp och en garagedomkraft, här skall du absolut ha en prisnedsättning om nu det läcker mellan motor och växellåda.

Dessa tre ställen är jättevanliga enligt deltagarna på detta forum och vad som skrivs annorstädes. Litet pyssel, kanske litet tungt och bökigt, men inget svårt.
Självklart kan det läcka olja på andra ställen också.
Låt säljaren visa dig, torka med en trasa, kör en stund och se vad det läcker, pruta ordentligt om det kommer olja mellan motorn och växellådan.

Så här gjorde jag en gång...
Image
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

User avatar
kg-student
Posts: 3055
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: Går i tankar på att skaffa mig min första buggy

Post by kg-student » Tue 12 Aug 2014, 22:55

Björn J. wrote:Det finns tre ställen där oljeläckage är vanligt, båda är lätta att åtgärda, men litet småpyssligt.
Eller föresten det finns ett eller två ställen till, som är löjligt enkla att åtgärda, så jag numrerar dessa som noll.. :)
HA ha ha ... Det finns tre ställe.... båda är .....
Du är för härlig!
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

User avatar
Björn J.
Posts: 3866
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: Går i tankar på att skaffa mig min första buggy

Post by Björn J. » Tue 12 Aug 2014, 23:12

kg-student wrote:
Björn J. wrote:Det finns tre ställen där oljeläckage är vanligt, båda är lätta att åtgärda, men litet småpyssligt.
Eller föresten det finns ett eller två ställen till, som är löjligt enkla att åtgärda, så jag numrerar dessa som noll.. :)
HA ha ha ... Det finns tre ställe.... båda är .....
Du är för härlig!
Min matematik är kanske inte så mycket att räkna med, men dividera nu inte om det. :oops:
Ventilkåporna, stötstånsrören, oljesilslocket och packboxen på utgående axel, summa 12, alltså ett dussin. Men vi skall inte avskräcka nykomlingar.
Budskapet var väl att alla gamla luftkylda VW-boxrar läcker mer eller mindre, eller föresten, dom läcker inte ut olja, dom markerar sitt revir. Inte så mycket att oroa sig för. Och det är för det mesta lätt att fixa även om det kan vara litet bökigt.
Och egentligen är väl en av anlednigarna till att man köper en gammal veteranbil, glädjen att då skruva med den :?:
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

User avatar
kg-student
Posts: 3055
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: Går i tankar på att skaffa mig min första buggy

Post by kg-student » Wed 13 Aug 2014, 08:57

En buggy eller veteranbil(eller bil överhuvudtaget för den delen) har ofta hål. Det finns alltid något hål att stoppa pengarna i! :oops:
Tid kan variera på fordon och egen förmåga att vara effektiv samt viljan att göra mer än vad som behövs.
Är man inte beredd att skruva och/eller bekosta delar/arbete, skall man INTE köpa ett fordon. Skor är nog det som kräver minst omvård och genererar mest nytta för pengarna då!
Glädjen av att ha en buggy väger helt klart upp alla kostnader och tidsåtgång! 8)

Det var en bra beskrivning, med en komisk inledning....
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

User avatar
Björn J.
Posts: 3866
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: Går i tankar på att skaffa mig min första buggy

Post by Björn J. » Wed 13 Aug 2014, 12:16

I våras köpte jag nya Timberland seglarskor, de brukar hålla tre säsonger om man smörjer in dem väl och inte drar fötterna efter sig.
Sen gäller det väl att försöka undvika att trampa i diverse klaver, eller dragspel, tonläget blir ofta ansträngt då.
men om man å andra sidan bara går på i ullsockarna sliter man ju inte på sina skodon. 8)

Nån österländsk livsfilosof, sade en gång att man inte skall ha fler jordiska ägodelar än de man kan ta med sig upp i ett träd.
Kom att tänka på det i går eftermiddag då jag gick omkring på en bakluckeloppis, försäljarna skulle nog klättra i träd allihopa. Allt var till försäljning, det var mest en massa "tingeltangel", köksgeråd, gamla verktyg, kläder och skor (det mesta till dam), leksaker, vinylskivor, VHS-filmer, böcker och serietidningar, små gipsänglar... vad fan skall man med gipsänglar till?

Några bakluckor hittade jag dock inga, inga andra bildelar heller. Falsk marknadsföring?
Och sedan kom jag på att ägare av gamla folkvagnar typ1 är diskriminerade från sådana loppmarknader, om man nu inte har för avsikt att försälja sina motordelar, men då kommer man ju inte därifrån. Likadant är det för dem som har gamla Skodor, och Scania CR76...

Jag fann iallafall några exemplar av "Svenska MAD" från tidigt 1970-tal, för 5 kr styck, det är billigt! samt några ex. av "Kapten Stofil" som var åtminstånde 30 år senare, dom var dyrare. Hittade också en hundkoja, en Mini, från Corgi Toys, för 40 kr, ett fynd, taklucka, rätt så fin i lacken, något matt i kromet, och alla fyra däcken fanns kvar, visserligen var mönsterdjupet katastrofalt, men jag tror inte att "Svensk modellbilsprovning" bryr sig. Jag hade väl hoppats på några antika modellbilar från Matchbox serie "Models of Yerteryear", gärna 60-tals upplagor med smala hårda däck, men sådana hittade jag inga alls. Och kanske lika bra det, då jag har nästan alla redan, och om jag nu skall upp i ett träd så kan det ju bli svårt att ta med allihop.

Nåväl...
Steffjohansson meddelade att han fått 17 bilder på buggyn i Kronoberg från försäljaren, det förefaller ju vara seriöst, den försäljaren har kanske inget att dölja, får väl koppas att bilderna inte föreställer rosthål och oljepölar eller skatbon till elsystem.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Post Reply