Vem gör Kapeller?

Diskutera allt som har med utseende och styling att göra.

Moderatorer: Magoo, fgronlun

Re: Vem gör Kapeller?

Inläggav Magoo tor 28 jan 2010, 07:25

hehe mettis, jag visste att du hade det i dig sen förr ;)
å en farmorankamodell ;)
Bild
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Magoo
Moderator

Inläggav bananskal fre 29 jan 2010, 12:16

jo, det är ju klart! men jag har en ganska vanlig modell (typ manx lr vad dom heter) och det är stor chans att det passar.. jag tänkte att om nån var sugen så kunde dom mäta på sin bil och jag mäter på min och vi gämför så det passar isf.
bananskal

Inläggav Magoo fre 29 jan 2010, 12:56

bananskal skrev:jo, det är ju klart! men jag har en ganska vanlig modell (typ manx lr vad dom heter) och det är stor chans att det passar.. jag tänkte att om nån var sugen så kunde dom mäta på sin bil och jag mäter på min och vi gämför så det passar isf.

tyvärr håller jag inte med, det förutsätter att man har exakt likadana störtbågar, och det har jag ännu bara träffat på i 2 fall. har aldrig sett en som har likadan båge som min röde hade och inte heller som den blåe har. även framrutramarna brukar skilja.
De flesta med kapell har fått det sytt till just sin bil, min blåes kapell är tillverkat av en kapellmakare i sthlm... beställt av förra ägaren som även fick en att bygga hans båge.
Ledsen över att verka negativ, men jag ser det mer som att jag är realist (surt att köpa ett kapell som inte passar...)

Har du en dokumenterat äkta körbar manx kan jag byta direkt mot min blåe ;)
Bild
Magoo
Moderator

Inläggav kg-student fre 29 jan 2010, 15:16

I vilket fall kan det vara enklare att ändra ett kapell än att sy nytt. Med enkla modifieringa kan man säkert få det att passa många modeller. Den som har en väldigt hög störtbåge bör nog vara eftertänksam då detta kräver mer tyg. Annars tror jag det går att lösa.
Ett kapell skall ju helst sitta tight för att inte fladdra och då har Magoo helt rätt, men har man inte de kraven behöver man kanske bara se till att det inte blir för litet.
Att göra en tavla är väl ingen konst.
Ju mer man lär sig ju mer inser man sin okunskap.
Användarvisningsbild
kg-student

Inläggav bananskal mån 01 feb 2010, 13:15

kg-student skrev:I vilket fall kan det vara enklare att ändra ett kapell än att sy nytt. Med enkla modifieringa kan man säkert få det att passa många modeller. Den som har en väldigt hög störtbåge bör nog vara eftertänksam då detta kräver mer tyg. Annars tror jag det går att lösa.
Ett kapell skall ju helst sitta tight för att inte fladdra och då har Magoo helt rätt, men har man inte de kraven behöver man kanske bara se till att det inte blir för litet.

ungefär så menade jag. men jag har inte haft buggy så länge så jag har inte så stor koll på olika storlekar. varje dag ska man ju lära sig nått nytt! =)
jag tror inte att det är en äkta manx, det står i papprena isf? jag tänkte bara att det är en snarlik modell.
bananskal

Inläggav aorange lör 27 feb 2010, 03:17

Det finns en kille här i England Whiffs som syr RUSKIGT bra kapeller för buggys, han har tom tagit fram ett sätt att spänna upp och fästa kapellet baktill utan att borra fast en massa popnitar i karossen. Jag kollade upp vad han skulle ta för att sy ett till min blåa Manx och det skulle gå på £1500 (runt 16000-17000kr).

Bild

Bild

Bild

Jag tror dock att jag kommer att försöka sy ett eget då jag har en industriell symaskin och två buggysar som behöver kapell = dyrt.
Bild
Beach Buggy Club, the new home of beach buggy fans
Användarvisningsbild
aorange

Inläggav bananskal mån 01 mar 2010, 13:46

alltid roligast att göra så mycket man kan själv! :) man kommer närmare sin buggy då!
bananskal

Inläggav mettis tis 02 mar 2010, 00:40

Magoo skrev:hehe mettis, jag visste att du hade det i dig sen förr ;)
å en farmorankamodell ;)

Jag vill ligga lite lågt med denna....

Köpte bilen i början på 90-talet, och körde problemfritt ett par år tills jag försökte trimma den!
1914cc, Solex 40, 294gr kam osv visade dels att ett långt buggie-chassie flexar, samt att denna kaross inte gav tillräcklig med kylluft till motorn.
När jag åkte till jobbet (bodde 2 mil utanför, "på landet") hamnade jag ibland jämsides med en arbetskamrat med Range-Rover - givetvis stämplade vi på ifrån trafikljuset! Fy-Fan sade han efteråt, vad den "vred sig"... Jo, men det kändes ju lite häftigt (?).
Jag klockade den 0-100 på 7 sekunder, men när jag åkte till Bug-Run detta år gick den varm på vägen dit och "kroknade"..0-100 på Bug-Run vart väl 9 sekunder... http://hem.bredband.net/b777633/pics/mettis_buggy94.mpg
Användarvisningsbild
mettis

Inläggav Magoo tis 02 mar 2010, 09:20

hehe mettis, nu är jag (som vanligt) OT, men är det samma hjälm fortfarande?
Bild
Magoo
Moderator

Inläggav vwemil tis 25 maj 2010, 19:59

Jag har kört utan kapell i många år, ville också ha kapell tog med mig måtten till bilskroten och fick med mig cab tyget från en bmw 325 500:- kosta det och på min buggy passa det perfekt på bredden (det behöver kortas på längden) nu får man ju inga sido rutor men med lite jobb så går allt ska försöka fixa bilder när allt är klart,
vwemil

Föregående

Återgå till Styling