Författare Meddelande

<  Styling  ~  Baklysen, regler?

InläggPostat: tis 29 apr 2014, 12:33
Tanken var då att fälla in mina, om jag inte hittar några riktigt snygga för utanpåliggande montering.

Offline Profil ICQ
InläggPostat: tis 29 apr 2014, 17:00
Inlägg: 1160Ort: GotlandBlev medlem: tor 14 mar 2013, 20:13
Infällda här, tycker det blir märkligt med nåt slags "dosor" som ligger utanpå och sticker ut flera cm. Jag har iaf inte hittat nån snygg sån modell.

Offline Profil
InläggPostat: ons 30 apr 2014, 06:10
ModeratorInlägg: 8203Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
jag har planer på att sänka in mina på projektet...

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: ons 30 apr 2014, 13:22
AnvändarvisningsbildInlägg: 3696Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Och jag funderar på att skära till någon slags "keps" av något lämpligt PVC-rör och på något sätt montera över mina bakljus, då stjärnan "sol" har utgående strålning i en våglängd vi vanligtvs kallar för "synligt ljus" dagtid "överlyser" bakljusen och blinkersen, men inte bromsljuset, som lyser starkare. På kvällen blir det bättre!

InläggPostat: sön 20 aug 2017, 22:21
Förlåt om jag lånar denna tråd, men kan man sätta på följande lampor på en buggy utan att det blir några problem?
https://ljusgiganten.se/svealux-slimline-18w.html tänker på elsystemet osv?

Offline Profil
InläggPostat: mån 21 aug 2017, 07:13
AnvändarvisningsbildInlägg: 331Ort: SträngnäsBlev medlem: fre 04 jun 2010, 10:24
18 W x 2 ska inte vara något problem för elsystemet, men vad tänker du ha dem till? DRL?

MIN PROJEKTTRÅD
Offline Profil
InläggPostat: mån 21 aug 2017, 13:04
ModeratorInlägg: 8203Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
som halvljus... nej. positionsljus... tveksamt. Extraljus, ja.

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: mån 21 aug 2017, 15:03
AnvändarvisningsbildInlägg: 3696Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Bild

Jag köpte ju så kallade "hamburgerlyktor" med LED.
Alltså rätt så traditionella runda LED-baklyktor med ett horisontellt orange fält tvärs över.

Dessa består av en lins med lysdioderna och ett bakstycke.
Kanten, eller falsen i linsen där bakstycket passar in mättes noga, detta mått användes för att göra ett hål i karossen. Hålsåg och sedan en slipcylinder i borrmaskinen.
Bakstycket placerades på karossens insida, skruvarna som förbinder linsen med bakstycket byttes ut mot sådana som är något längre och rostfria, sedan skruvades det hela ihop med en sträng av Sikaflex mellan bakstyckets kant och karossens insida.

Mina baklyktor är alltså inte infällda i ordets rätta betydelse. Men det ser ju coolt ut då bakljusen liksom ligger innanför karossens yttre profil. Man kan ju montera dessa i ett plaströr som plastas fast i karossen.
Men då blir lysvinkeln lidande, med linsens kant några millimeter utanför karossprofilen sprider man bak-, broms- och blinkljus i en vidare vinkel åt sidorna (även uppåt och nedåt) vilket ökar synbarheten snett bakåt åt sidan, på buggyn.
Jag tror nog inte att man skall "dölja" baklyktorna, erfarenhetsmässigt vet jag att andra trafikanter ser våra bilar dåligt ändå och att det är en klar fördel om bakljusen syns, särskilt då bromsljuset.
...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 2 av 2
23 inlägg
Gå till sida Föregående  1, 2
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori