Författare Meddelande

<  Styling  ~  Byta stuk

InläggPostat: lör 24 mar 2012, 09:41
Flyttade ut stänkskärmarna och åkte till bes, inte et ord om hjulen :)
Men ska ändå byta till smalare för på vägarna runt här så kommer dom inte ner i marken ändå, i stan gick dom fint att köra. Sen skulle jag vilja byta ratten till större, är nu en 10 tums Superior men 12 tum skulle kanske få plats.
Bilagor:
bak.jpeg
bak.jpeg [ 73.88 KiB | Visad 1251 gånger ]

Offline Profil
InläggPostat: fre 06 apr 2012, 11:12
När man tittar bakifrån så vinklar axlarna uppåt, kan den vara sänkt? Ett spine i yttre ger ca 28mm så om jag flyttar det så bör den bli rakare och jag får mera markfrigång. Tar jag två spline så är det gränsfall att axlarna pekar neråt, men med last i så bör den räta ut sig.
Det vanliga är väl att man sänker :) men ni som har labbat, vad tror ni? räknar jag galet eller stämmer det?
Magoo, är köket klart snart?

Offline Profil
InläggPostat: fre 06 apr 2012, 13:29
ModeratorInlägg: 8204Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
golvet är klart...

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: mån 09 apr 2012, 17:04
Har ändrat en spline och tycker att den höjde mer än beräknat :( men plattan är parallell med marken fast axlarna pekar något neråt. Karrosen är lättare så det blir kanske så om fjädern är i bubbla läge.
27 cm markfrigång, 17 cm mellan däck och skärm :)

Offline Profil
InläggPostat: mån 16 apr 2012, 13:36
Vart inte helt nöjd med höjningen. Påverkade även styrningen, bilen vart överstyrd. På däcken såg man att innerkanten aldrig kom i kontakt heller. Så jag rev isär. Flyttade fjädern ett spline och bärarmen tillbaka två spline. Nu står den med noll camber och däcken har kontakt i mitten. Visst jag tappade några cm höjd :( Sänkning påverkar nog smörjning av hjullager, pekar axlarna uppåt så rinner ingen olja till lagrena, med raka axlar så smörjer det vilket inte kan ses som nån nackdel :)

Offline Profil
InläggPostat: mån 16 apr 2012, 16:22
Inlägg: 1069Ort: Arvika....San Bartolome GC på vinternBlev medlem: tor 08 jan 2009, 11:31
Torslund skrev:
Vart inte helt nöjd med höjningen. Påverkade även styrningen, bilen vart överstyrd. På däcken såg man att innerkanten aldrig kom i kontakt heller. Så jag rev isär. Flyttade fjädern ett spline och bärarmen tillbaka två spline. Nu står den med noll camber och däcken har kontakt i mitten. Visst jag tappade några cm höjd :( Sänkning påverkar nog smörjning av hjullager, pekar axlarna uppåt så rinner ingen olja till lagrena, med raka axlar så smörjer det vilket inte kan ses som nån nackdel :)

Å vill man toksänka bakvagnen så finns det säkert kapslade lager att köpa i närmaste
SKF-affär.

Som lite OT kan jag nämna att provat att köra med camberkompensator av EMPI-typ.
Blev lite lugnare bakvagn o mera kontrollerbar.

Offline Profil
InläggPostat: mån 16 apr 2012, 17:00
Lattjo att vinkeln bak påverkar styrningen så mycket. Bara jag har ändrat ena sidan och kört runt på gårn för att få vagnen i läge så kände man skillnad i ratten.
Hitta en blocket annons om en buggy till salu i grannbyn ett par mil bort. Ringde och erbjöd att byta 8" bakhjul med honom, han har typ 6-6,5 bak men han verkade tro att han förlorar på affären :( Samma slot mags JP.

Offline Profil
InläggPostat: tis 17 apr 2012, 19:24
Inlägg: 1069Ort: Arvika....San Bartolome GC på vinternBlev medlem: tor 08 jan 2009, 11:31
Torslund skrev:
Lattjo att vinkeln bak påverkar styrningen så mycket. Bara jag har ändrat ena sidan och kört runt på gårn för att få vagnen i läge så kände man skillnad i ratten.
Hitta en blocket annons om en buggy till salu i grannbyn ett par mil bort. Ringde och erbjöd att byta 8" bakhjul med honom, han har typ 6-6,5 bak men han verkade tro att han förlorar på affären :( Samma slot mags JP.

Tar det hela lite bakifrån,är ju bakvagnen.
8" bakfälgar brukar funka även om det ligger vid övre gränsen.
Vet inte om "svärden"/bärarmarna har ovala hål så man kan ställa in toe-in.
Börja med 0.
Med ganska horisontella drivaxlar blir cambern ungefär 0.
Sen blir det att labba med däckstrycket,å jag brukar ligga lite i underkant för att få
relativt stor anliggnigsyta utan att däcket slits onödigt.
Kan kanske upplevas som lite seg i styrresponsen.
Ibland kan däcksmönster eller profil kan ibland ge oönskade egenskaper.
Låga däcksprofiler gör att bilen ofta går på däckskanterna med varierande spårvidd
som resultat.Kan resultera i lite spektakulära vägegenskaper.
Nu är ju alla BBs olika så det finns nog ingen standardlösning på hjulinställningarna.

Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 2 av 2
23 inlägg
Gå till sida Föregående  1, 2
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori