Signalhorn?

Diskutera allt som har med utseende och styling att göra.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
Björn J.

Signalhorn?

Post by Björn J. » Tue 26 Mar 2013, 21:22

Hejsan!
Såg att jag hade ett 6V signalkoden av standardtyp.
Skall byta, men undrar vad som passar bäst till en buggy?
Det skulle vara kul med litet onomatopoetikoner, ljudhärmande ord, samt mer tips om lämplig typ.
Har som vanligt kollat på Biltemas hemsida:
http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=Signalhorn

Vad är det föresten för skillnad replikerna av de dubbla Bosch- och Lucastutorna, finns det tyska resp. engelska tutljud?
Skall det vara en mistlur stämd i låga C? Eller ett kompressorhorn stämda i #F eller Bb?
Eller roadrunners "beep-beep" :?:

Låt höra!
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Magoo
Moderator

Re: Signalhorn?

Post by Magoo » Wed 27 Mar 2013, 08:10

jag har ett spelande kompressorhorn i den röda... river kwai.
fast... den har även en std av okänt fabrikat som funkar på bes.
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

kg-student

Post by kg-student » Wed 27 Mar 2013, 09:17

Tutan är väl högst personlig och avspeglar dig som person. Låter du andra välja blir du aldrig nöjd. Jag har Biltemas enkla "standard" men är mer typen - moddat kompressorhorn- egentligen. I stället för två använder man bara ett horn och pluggar det andra. Nu tutar jag så sällan därför blev det enklaste vägen för plånboken. Bilen/buggys i sig påkallar uppmärksamhet innan tutan ljudit.
Hade starka funderingar på "OOHHGAAH" (gangstertutan modell A-ford) men jag hade en sådan som jag monterade in i SISU:n när jag var i Kosovo, och därför kändes det helt fel med typen av fordon... Den förknippas numera i mitt huvud med ett STORT SCHABRAK.
En lite bil skall ha en ättrig tuta. Jämför hundars beteende... små bjäbbiga eller stora gormande. Ett hundskall/bjäbb som tutsignal hade ju faktiskt varit riktigt fräckt. :lol:
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Wed 27 Mar 2013, 09:51

vill du ha ett bjäbb så kolla på tutan till Aygo/c1/p107...
den är enligt min fru "söt"....
kan tänka mig att byta rakt av mot en annan lite manligare tuta (vanlig med normal ton, dock ny) om den levereras till min dörr och personen i fråga väntar på att jag byter... :)
2 korta tut på den låter som roadrunner ... meep meeep
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Björn J.

Post by Björn J. » Wed 27 Mar 2013, 12:08

Såg att Jula har extrapris på T-Fordstutan.

Hundidén gillar jag, det finns ju elektroniska vakthundar, antagligen någonting med en mp3-fil i någon förstärkare med högtalare och rörelsevakt, kanske en sådan kan byggas om?

Annars skall då en Buggy låta mer som en Chihuahua, än en Grand Danois, mer bjäbb då än grrrruouff?
Rytet från en förbaskad lejonklippt svart mellanpudel hade kanske storleksmässigt passat bra?
Då kan jag ju tycka att Siberian Husky kan vara ett alternativ, dom skäller sällan utan ylar för det mesta. Yyyyyooooouuuuyyyyll o.s.v.
Det fanns ju för många år sedan en "Vargvissla" som gick på vacuum, den kopplades till insuget. Men blir kanske litet fel på en bil med motorn bak.

Nä det kanske blir Biltemas Boschkopior, känns som att en i mångt och mycket tyskbyggd bil (iallafall "helt och hållet delvis") skall ha en tysk tuta. Annars hade det varit intressant att testa Lucaskopiorna. Byggvaruhusen har ju dörrklockor uppsatta för att kunderna skall kunna testa (av någon anledning sitter knapparna numera rätt högt upp), och jag tror att det är arbetsmiljöproblem som ligger bakom det faktum att biltillbehörsaffärerna inte har några tutor att testa. Kan tänka mig att dess personal skulle få såväl nippran som hörselskador om de tvingades höra såväl La Carachucha som River Kwai dagarna i ända (Dessa "musikstycken" framförda i bess dur, på ostämmt kompressorhorn av kromad plast)...
VW Buggy 1600 -68.

Björn J.

Post by Björn J. » Wed 27 Mar 2013, 12:17

Björn J. wrote:Hejsan!
Såg att jag hade ett 6V signalkoden ...
Edit: jäkla läsplatta, eller förbaskade stavningsprogram, SIGNALHORN skall det ju vara, inte signalkod....
men det upptäcke ni ju ändå :roll: , tack för det!
VW Buggy 1600 -68.

Cheezez

Post by Cheezez » Wed 27 Mar 2013, 14:28

Udda tutor får mig att tänka på denna:

:roll: :lol: :D
- Bara för att det är svårt betyder det inte att det är omöjligt -
-: Det finns inga genvägar till bra resultat! dock finns det bra maskiner som kan skynda på det hela! :-

Björn J.

Post by Björn J. » Wed 27 Mar 2013, 17:40

Cheezez wrote:Udda tutor får mig att tänka på denna:

[suddat]

:roll: :lol: :D
Vad var det dom sjöng..?
You and me baby ain't nothin' but mammals
So let's do it like they do on the Discovery Channel ...

Nä samlagsljud tror jag inte på, iallafall inte som alternativ till en vanlig tutte, oh förlåt, den bara slank in.

Jag köpte mest för skoj skull den sista T-Fordstutan idag på Jula, demoexet, fick den för halva reapriset, omkring 40 kr, och det var ju billigt. Hunden, Lilla Vargen, visade sitt intresse för denna hesa "oooogaaahhh" till signal.
Jag vet inte om SBP godkänner ett sådant signalhorn, nån som vet?
Detta är ju ett mekaniskt horn, en motor driver nån slags grej som påverkar ett membran (tror jag) som för oväsen som förstärks i en tratt.

Kanske inte helt fel till VW iallafall, kolla här:
http://www.justkampersaustralia.com/sho ... 11281.html
VW Buggy 1600 -68.

kg-student

Post by kg-student » Wed 27 Mar 2013, 19:59

Björn J. wrote: Nä samlagsljud tror jag inte på, iallafall inte som alternativ till en vanlig tutte, oh förlåt, den bara slank in.

Jag köpte mest för skoj skull den sista T-Fordstutan idag på Jula, demoexet, fick den för halva reapriset, omkring 40 kr, och det var ju billigt. Hunden, Lilla Vargen, visade sitt intresse för denna hesa "oooogaaahhh" till signal.
Jag vet inte om SBP godkänner ett sådant signalhorn, nån som vet?
Detta är ju ett mekaniskt horn, en motor driver nån slags grej som påverkar ett membran (tror jag) som för oväsen som förstärks i en tratt.

Kanske inte helt fel till VW iallafall, kolla här:
http://www.justkampersaustralia.com/sho ... 11281.html
Jag tyckte larmet var skithäftigt, men kanske inte som tuta?
Grattis, mycket billigt! Lagligt? Varför inte. Om du disakerar standardtutor fungerar de ju på samma sätt. Något elektriskt som påverkar en mekanisk arm som vibrerar mot ett membran som låter som det tutar. Moppetuta förtydligar ljudet i slowmotion...
Däremot kanske de motsätter sig det avvikande ljudet, men jag tror inte det eftersom det var en standardtuta en gång i tiden(för länge sedan, innan farfar var ung). Det skall väl vara en entonig men får vara i två eller fler tonarter samtidigt. Kompressorhorn är ju OK men inte spelande, tror jag.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

Björn J.

Post by Björn J. » Wed 27 Mar 2013, 22:29

Nej, spelande horn får man inte ha, det är ju bara utryckningsfordon som får ha varierande ljudsignaler.
Egentligen låter den där T-Fordstutan inte speciellt mycket, jag har en dBa mätare som app i telefonen, skall kolla ljudvolymen vid tillfälle.
Någonting annat billigt jag också köpte på Jula, var spännband för 10 kr styck, skall ha minst ett till batteriet, och troligtvis två till kapelltaket jag funderar på, en slags biminitopp som sitter fast i rutramen och spänns sedan bakåt över störtbågen med spännbanden.
VW Buggy 1600 -68.

Björn J.

Post by Björn J. » Sat 30 Mar 2013, 18:14

Testade idag T-Fordstutan, tja,så där lagom rolig, omkring 80 dBa på ett avstånd av 30 cm.
Blev ett billigt kompressorhorn på Biltema, hade tänkt mig Boschkopiorna, men dom tutorna är ju stora som dasslock, eller iallafall som hyfsade extraljus i diameter, dessutom märkta med 8A styck...kanske bra, och ljudliga, men litet svårplacerade. Lättare att låta två kromade plasttrumpeter sticka fram någonstans, men det gäller att hålla slangen kort mellan kompressorn och hornen.
VW Buggy 1600 -68.

Post Reply