Författare Meddelande

<  Styling  ~  2 x liten skylt?

InläggPostat: tor 05 sep 2013, 16:45
AnvändarvisningsbildInlägg: 3697Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Hej!
Beställde en ersättningsskylt i måndags, idag låg den i brevlådan.
Läste här att det bara är fram till årsskiftet man kan få reg.skyltar utan EU märket på, vilket bekräftades på Transportstyrelsens hemsida.

Har redan en liten skylt fram, men en stor där bak (på buggyn alltså :D ).
Men hur är det egentligen, får man ha två små skyltar? Jag tyckte inte det framgick sådär solklart på tr.styrelsens sida.

InläggPostat: tor 05 sep 2013, 19:31
Inlägg: 466Ort: HudiksvallBlev medlem: ons 15 jun 2011, 19:11
Din är, precis som de flesta andra, registrerad med en stor fram och en liten bak. Så just nu har du alltså ingen godkänd skylt. Antar att det var en skylt att sätta bak som du beställde nu och automatiskt fick den storlek som står i pappren. Så var det nämligen förut. Många beställer därför bakskylten 2ggr för att få två små och på så vis kunna sätta en liten även fram.

InläggPostat: tor 05 sep 2013, 21:06
Skyltformat fram: ENRADIG Skyltformat bak: LITEN

då borde jag inte behöva ha denna gigantiska skylt bak right?

Bild

Offline Profil
InläggPostat: tor 05 sep 2013, 21:44
Helt rätt. Det där är den gamla som numera är utbytt mot den lilla skylten.

InläggPostat: fre 06 sep 2013, 06:51
AnvändarvisningsbildInlägg: 331Ort: SträngnäsBlev medlem: fre 04 jun 2010, 10:24
Björn J. skrev:
Men hur är det egentligen, får man ha två små skyltar? Jag tyckte inte det framgick sådär solklart på tr.styrelsens sida.

Får och får, :P Man ska ha de formaten som anges, men hur mycket bryr de sig egentligen på besiktningen så länge det ser bra ut?
Jag beställde 2 bak-skyltar med ett par månaders mellanrum, och har besiktat 2 ggr med den lilla skylten fram och ingen har sagt nåt. Men teoretiskt sett så skulle jag ju kunna få nerslag på att jag har fel skyltstorlek fram.

MIN PROJEKTTRÅD
Offline Profil
InläggPostat: fre 06 sep 2013, 08:57
AnvändarvisningsbildInlägg: 3697Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Ok, sparar den gigantiska skylten som "besiknskyningsskylt". Som ni kan se i min tråd, har jag liten skylt fram och stor där bak. Men i papprerna står det tvärtom.

InläggPostat: fre 06 sep 2013, 11:36
ModeratorInlägg: 8204Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
besiktningen skiter i vad du har för skyltar så länge de kommer från rätt myndighet. Polisen kan ha synpunkter, men jag har aldrig råkat ut för det trots ett tiotal stopp varav en "flygande"

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: fre 06 sep 2013, 15:08
Vad skiljer en "liten" skylt bak från en "liten" EU-skylt bak, eller finns det bara en liten ? Någon som har mått & bild? på den enradiga vet jag storlek o hur den ser ut.

Offline Profil
InläggPostat: fre 06 sep 2013, 18:16
Öhhh, EU-märket är det som skiljer... Så förutom det finns det bara en modell av små skyltar nu. Så du vet nog redan hur den ser ut.

InläggPostat: fre 06 sep 2013, 18:30
Min skylt är 300 x 110 mm.
Gissningsvis adderar ett EU märke omkring 30 mm, det är nämligen det måtten fonten har i breddled. Fonten är 75 mm hög.

InläggPostat: fre 06 sep 2013, 18:34
Jasså den tvåradiga har rationaliserats bort... Synd, det var ju annars en typisk bakskylt till bubblan.

InläggPostat: fre 06 sep 2013, 20:41
Jo jag förstod ju att EU-märket var skillnaden men tänkte mest ifall måtten var samma eller olika då den gamla skyltens bredd är vad jag vill ha eller flytta plåten till underdelen av motorn eller liknande. Men 300 x 110 mm är aningen för brett, den gamla är ju 280mm bred och sitter som gjutet. Får väl tillverka någon hållare som kan fästas i oljepumpens bultar.

Offline Profil
InläggPostat: lör 07 sep 2013, 10:33
JockeK skrev:
Jo jag förstod ju att EU-märket var skillnaden men tänkte mest ifall måtten var samma eller olika då den gamla skyltens bredd är vad jag vill ha eller flytta plåten till underdelen av motorn eller liknande. Men 300 x 110 mm är aningen för brett, den gamla är ju 280mm bred och sitter som gjutet. Får väl tillverka någon hållare som kan fästas i oljepumpens bultar.

Jag har ju sett att några fäster skylten tillsammans med skyltbelysningen på remskyddet.
Själv har jag inte bestämmt mig hur jag skall göra.

Bild
Någon av de föregående ägarna har ju byggt en slags skylthållare ovanpå karossen, möjligen praktiskt men inte så snyggt. Jag kanske sågar bort den påbyggnaden.
Sedan funderar jag på att bocka en 1mm rostfri plåt, viker långsidekanterna så att dessa bildar ett var sitt spår som skylten passar emellan, sedan får skylbelysningslyktorna samtidigt vara stopp på var sida så att skylten inte glider ur hållaren. I såfall blir det en fastsättning på remskyddet med någon typ av vingmutterlösning, samt snabbkontakt till belysningskablarna. men som sagts, inte funderat klart ännu.

InläggPostat: mån 09 sep 2013, 06:53
AnvändarvisningsbildInlägg: 331Ort: SträngnäsBlev medlem: fre 04 jun 2010, 10:24
JockeK skrev:

Så här då typ eller? :-)
Bild

MIN PROJEKTTRÅD
Offline Profil
InläggPostat: mån 09 sep 2013, 19:44
Hehe Ja exakt så :)

Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 1 av 1
15 inlägg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst