Författare Meddelande

<  Styling  ~  Nya strålkastare, brittisk firma??

InläggPostat: mån 13 jan 2014, 13:27
AnvändarvisningsbildInlägg: 3697Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Hej!
Har varit litet dött på forumet den senaste veckan, bara litet mekarsnack och om terrängbil...
På skvallerfronten kan jag väl berätta att Mangoo var här i lördags, i kylan...

Men... Jag funderar på nya strålkastare till buggyn, några olika anledningar, dels att ge den ett nytt utseende, funderar på kromade strålkastarhus, dels att jag i höstas upplevde ljuset i de nuvarande rent katastrofalt dåligt, har en moped med bättre ljusbild. Kollade igår litet på Biltemas dubbla strålkastare avsedda för MC, små och läckra, men saknar snygg inföstning, är ju avsedda att monteras i konsoler mellan gaffelbenen.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Belysning/Dubbellyse-mattsvart-82746/
Dessa har ju dessutom ett par stora hål o botten där kablarna kommer ut.
Skulle ju egentligen vilja ha S.E.W Marschals bilux, en kombinerad hel/halvljusstrålkastare i samma hus som deras 900 serie, men nu pratar jag 1970-tal... Och då lutar det väl åt Ø 7" storleken.

Vill då minnas en brittisk firma med snygga customtillbehör, bland annat olika lyktor. Hade en länk före senaste datahaveriet, hittar nu inte tillbaka, minns inte vad firman heter, "Classic Car - nånting" men jag har med olika sökmotorers hjälp hittat några firmor men inte just den jag sökte, och vill minnas att vi diskuterade här en gång.
Visserligen är det väl "Lucasvarning" på brittiska eltillbehör, men dom kanske har bättrat sig...

Jag har förresten rivit bort instrumentbrädan jag tillverkade för något år sedan, tyckte den blev för plottrig. Med rattstångshuvud från 1303 skulle den ändå fått sågats upp en liten bit. I och med det klippte jag bort hela det centrala elsystemet bakom instrumentbrädan också, tillverkar nu ett nytt, kan återkomma med en del grejer i "Enkel bilel" i HOWTO.

InläggPostat: mån 13 jan 2014, 13:47
ModeratorInlägg: 8204Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
kolla annars på Biltemas strålkastare, finns i 5.25 och 7 tum med kromat hus.

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: tis 14 jan 2014, 21:23
AnvändarvisningsbildInlägg: 664Ort: Avesta // DalarnaBlev medlem: sön 05 apr 2009, 09:12
Köpte mina ifrån: http://www.s-v-c.co.uk

Bara gott att säga om firman (nu var det ifs 4år sen jag beställde), men de var otroligt hjälpsamma och levererade snabbt till bra pris.

Kom ihåg att du ska ha "E Marked, H4 bulb and Euro lens (Right Hand dipping lenses).

InläggPostat: tis 14 jan 2014, 23:07
AnvändarvisningsbildInlägg: 3697Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Tack Cheezez!
Det var just den firman jag letade efter!
Brittisk fordonsengelska är litet speciell, jag har listat ut att det är "healdight" jag skall ha, "drivinhlights" är att samlingsbegrepp för extraljus...
Men man kan välja på harness... (sele?) och då finns det normal och caterham... vad innebär det? Är det infästningen?
Det verkar som om kablaget kommer ut ur fästbulten på de flesta.
"Side lights" är väl positionsljus eller parkeringsljus?
Så skal jag väl kryssa i för euro / USA lens, annars får man väl en ljusbild för vänstertrafik...
Vilka strålkastare beställde du?
Dom har jäkligt snygga kontrollampor med symboler också!

InläggPostat: ons 15 jan 2014, 08:30
Inlägg: 1162Ort: GotlandBlev medlem: tor 14 mar 2013, 20:13
ooh, kontrollampor letar jag efter, in och kolla direkt! =)

Offline Profil
InläggPostat: ons 15 jan 2014, 09:27
tribaliztic skrev:
ooh, kontrollampor letar jag efter, in och kolla direkt! =)

Massa olika, för oljetryck, laddning, helljus och en massa andra saker som det kan varnas för i brittiska bilar.
Du kanske kan lista ut om dom är bestyckade med lysdioder eller vanliga glödlampor.
Bild
Firman har en annan typ av konrollampa också, med någon spole runt (coil), gissningsvis är det ingen "lampa" utan någon annan typ av optisk indikering som markerar om någonting inte står rätt till... eller nån som vet mer exakt?
Bild

InläggPostat: ons 15 jan 2014, 19:20
AnvändarvisningsbildInlägg: 664Ort: Avesta // DalarnaBlev medlem: sön 05 apr 2009, 09:12
Björn J. skrev:
Tack Cheezez!
Brittisk fordonsengelska är litet speciell, jag har listat ut att det är "healdight" jag skall ha, "drivinhlights" är att samlingsbegrepp för extraljus...
Men man kan välja på harness... (sele?) och då finns det normal och caterham... vad innebär det? Är det infästningen?
Så skal jag väl kryssa i för euro / USA lens, annars får man väl en ljusbild för vänstertrafik...

När jag beställde mina hade dom ingen webbshop, så då fick man göra som vid de traditionella postorderbeställningarna att man mailade över ordern med konto uppgifter osv. Verkar vara lite smidigare idag.

Jag körde på AS1267 (5.75" FREE STANDING STAINLESS STEEL). Var stört omöjligt att hitta lampor under 7" på den tiden i Sverige. Stora bonusen för mig var att de var i rostfritt och jag då vet att de kommer se lika bra ut för alltid. Det gör ju tyvärr inte dagens krom.

InläggPostat: ons 15 jan 2014, 19:57
Inlägg: 1162Ort: GotlandBlev medlem: tor 14 mar 2013, 20:13
Alla kontrollampor var ju med kromad ring, jag är inte så sugen på krom. Får leta vidare....

Offline Profil
InläggPostat: ons 15 jan 2014, 22:48
tribaliztic skrev:
Alla kontrollampor var ju med kromad ring, jag är inte så sugen på krom. Får leta vidare....

Blästra och måla ringarna!

InläggPostat: ons 15 jan 2014, 22:50
Cheezez skrev:
Björn J. skrev:
Tack Cheezez!

När jag beställde mina hade dom ingen webbshop, så då fick man göra som vid de traditionella postorderbeställningarna att man mailade över ordern med konto uppgifter osv. Verkar vara lite smidigare idag.

Jag körde på AS1267 (5.75" FREE STANDING STAINLESS STEEL). Var stört omöjligt att hitta lampor under 7" på den tiden i Sverige. Stora bonusen för mig var att de var i rostfritt och jag då vet att de kommer se lika bra ut för alltid. Det gör ju tyvärr inte dagens krom.

Jag funderar på sådana också, men 7 tums. Men sådana blir väl förstås för stora.
Ger dina bra ljus? Dom jag har lyser knappt upp sig själva... Ungefär,som att läsa en deckare i enbart ljuset av den självlysande armbandsklockan... :P

InläggPostat: tor 16 jan 2014, 16:12
Inlägg: 466Ort: HudiksvallBlev medlem: ons 15 jun 2011, 19:11
Björn J. skrev:
Tack Cheezez!

Man brukar ju normalt säga wiringharness I min bransch, vilket är kablage. Så det är nog det som menas här med....

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 1 av 1
11 inlägg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori