Modda strålkastarna fram

Diskutera allt som har med utseende och styling att göra.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
JockeK

Modda strålkastarna fram

Post by JockeK » Sat 19 Jul 2014, 01:59

Insåg precis att jag lagt denna helt fel i forumet, skulle legat under styling gissningsvis :P

Tjena!

Har låtit buggyn vila ett tag nu pga mycket annat här i livet. Nu har jag sparkat liv i den idag efter att fått fixa bromsar samt krånglande förgasare :)

Funderade redan förra hösten på att göra något skoj med strålkastarna fram. Vad jag kan mäta mig till är det 5,5" och då hittade jag detta roliga på ebay: http://www.ebay.com/itm/380820472153. Min fråga är då om någon lyckats få isär glaset från reflektorn och sedan fått tillbaka det hela bra och hur ni gjort.

Tänkte först köpa 2 helt nya strålkastare, men frågan är ju om de ringarna skulle vara ok som postitionsljus på besiktingen? alt, så kopplar jag in dem på en separat brytare då jag ändå har lediga kablar i stammen fram.

Björn J.

Re: Modda strålkastarna fram

Post by Björn J. » Sat 19 Jul 2014, 13:23

För ungefär två veckor sedan såg jag en röd buggy i världsmetropolen Ellös, på Orust. Den hade sådana änglaögon, men monterade utanpå glaset.... Såg det bara på håll... Men såg kanske litet lustigt ut.
Vad jag däremot vet, är att frågan varit uppe tidigare, i någons projekttråd. Sökfunktionen är inte så bra, men "angel eye" borde funka.
Jag flyttar detta till stylingtråden.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Buggsan

Post by Buggsan » Sat 19 Jul 2014, 17:41

Jag har den där typen på min bil, dock i kombination med xenonprojektor. Problemet med en vanlig H4 är nog värmen. Ska tvätta och vaxa bilen senare ikväll och kan försöka fixa en bild då. Just nu har jag bara en bild påmin gamla mc med samma modifikation.
¡ɹǝuɥɔoddn ʇǝpɹoqʇuǝƃuɐʇ pǝɯ ɐʌıɹʞs ʇʇɐ ɐɹq ǝʇuı

JockeK

Post by JockeK » Sun 20 Jul 2014, 12:00

Vore grymt om du kunde fixa bilder :)

Buggsan

Post by Buggsan » Sun 20 Jul 2014, 13:10

Image

JockeK

Post by JockeK » Mon 21 Jul 2014, 12:01

Gissningsvis har du byggt strålkastarna själv eller finns de att köpa? vore ju grymt isåfall :)

Björn J.

Post by Björn J. » Mon 21 Jul 2014, 13:46

Image
Image
Kolla denna, infällda mindre strålkastare (projektor, xenon?) i karossen, troligtvis en hel del plastjobb.
Den ligger ute på Blocket sedan en tid, http://www.blocket.se/vasternorrland/Be ... ?ca=15&w=3
Endast 15kkr Matfors, Västernorrland.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Buggsan

Post by Buggsan » Mon 21 Jul 2014, 16:30

JockeK wrote:Gissningsvis har du byggt strålkastarna själv eller finns de att köpa? vore ju grymt isåfall :)
Om man kan köpa grejerna är det ju inge roligt. Det meta på min bil är specialbyggt. Lite det som är det roliga med en buggy. Men de flesta delarna går att köpa. Ett "vanligt" 7" lamphus, kapade klarglasinsatser, projektorer från en Audi A4 och sen är de förlängda med glasfiber gjuten i 2st litermått från Clas Ohlson. :D

Tyvärr kan jag inte visa dig nån bild med parkeringsljuset tänt eftersom kameran får det att se ut som att hela lyktan lyser.

JockeK

Post by JockeK » Tue 22 Jul 2014, 00:20

Är inte helt insatt i hur xenonprojektorer fungerar mellan hel/halvljus. Skulle ex dessa fungera som donatordelar? http://www.ebay.com/itm/Pair-2-5-Mini-B ... 5c&vxp=mtr och hur styrs de ex för att växla mellan hel o halvljus. utöver detta kommer ett xenon kit med ballast osv, alt detta? http://www.ebay.com/itm/3-Car-BI-Xenon- ... 258adfe955

kg-student

Post by kg-student » Tue 22 Jul 2014, 09:16

Verkar som det är en bra start att börja med ett sånt konverteringskit.
Blir dock inte klok på avbländning om det finns. Brukar vara en platta som skärmar av ljusbilden inne i lampan.
Med H1 lampa behövs väl inte mer? Men om du använder HID-lampa behövs xenonkitet.
Vill tillägga att jag inte är säker utan tolkar informationen.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

JockeK

Post by JockeK » Tue 22 Jul 2014, 10:57

skiljer det sig något i hur mycket värme lampan alstrar mellan xenon och en vanlig halogen? Känner egentligen inte att jag har behov av xenon ur ljusaspekten då jag ändå aldrig åker i totalt mörker.

Buggsan

Post by Buggsan » Tue 22 Jul 2014, 22:02

Det är Bi-Xenon, vilket normalt sett betyder att det är xenon på både hel och halvljus. Den röd/svarta kabeln man ser går till spolen som drar undan en sköld som gör att det blir helljus. Det är alltså samma lampa som lyser hela tiden, vilket är bra eftersom xenon alltid har en viss uppstartstid. MEN...!!! Den första är anpassad för H4/H7 vilket betyder att för att få i xenon behöver du ett konverteringskit, vilket i slutändan brukar betyda dålig ljusbild och bländande. Mest troligt ett helvete vid besiktning. En riktig projektor anpassad för riktiga Xenonlampor, alltså med sockel typ D2S eller liknande, har en knivskarp ljusbild. Jag har besiktat med mina minst två gånger och ingen har nånsin sagt nåt. Det andra kitet som det tydligen följer med lampor till verkar det mer oklart vad det är för sockel eftersom det står att det passar till en hel hög. Dock känns det som att det endast kommer att följa med adapterringar eftersom man inte kan välja vilken sockel det ska vara för. Med andra ord, samma skräp... För att krångla till det hela lite extra kan jag säga att det finns både 2,5" och 3", men de du har hittat är ju 2,5" vilket helt klart bör bli lite enklare att få plats med. Dock kan jag tillägga att jag förlängde mina lamphus med närmare 10cm för att få plats med projektorerna, och ändå är det ruskigt tajt inuti.

Hoppas att det klarnade lite för dig. Om du inte vill spendera timmar på ebay för att hitta ett par billiga lykthus från en bil att ta delar ifrån så kan jag rekommendera en jäkligt bra sida med projektorer, i första hand tänkte till mc, i lämplig storlek.

http://www.theretrofitsource.com/comple ... -kits.html

kg-student

Post by kg-student » Tue 22 Jul 2014, 22:44

Buggsan wrote:...... MEN...!!! Den första är anpassad för H4/H7 vilket betyder att för att få i xenon behöver du ett konverteringskit, vilket i slutändan brukar betyda dålig ljusbild och bländande. Mest troligt ett helvete vid besiktning. En riktig projektor anpassad för riktiga Xenonlampor, alltså med sockel typ D2S eller liknande, har en knivskarp ljusbild.
....För att krångla till det hela lite extra kan jag säga att det finns både 2,5" och 3", men de du har hittat är ju 2,5" vilket helt klart bör bli lite enklare att få plats med. Dock kan jag tillägga att jag förlängde mina lamphus med närmare 10cm för att få plats med projektorerna, och ändå är det ruskigt tajt inuti.....
Jag tolkade informationen annorlunda! Kitet ÄR ett konverteringskit som passar i ett H4/H7 uttag. Det är H1 lampor eller HID lampor som gäller i projektorn. Projektorn skall alltså placeras så som en lampa i ett H4-lamphus. Har jag fel?`
Om H1 är bättre vet jag inte. Men du kan i alla fall vidare utveckla med HID om det inte blir bra med H1.

Behövs glaset egentligen? Alltså glaset på buggylyktan.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.

Buggsan

Post by Buggsan » Wed 23 Jul 2014, 10:45

Om man tittar på bild nummer tre så ser man två adapterplattor i påsen. De ser ut som adaptrar för att kunna montera den mindre H7 lampan i ett lamphus anpassat för H4. Därför jag tolkade texten som jag gjorde.

Dessa projektorer är inte ens i närheten av vattentåliga då man mer eller mindre ser lampan genom springor på ett par ställen, så glas är helt klar att föredra.

kg-student

Post by kg-student » Wed 23 Jul 2014, 22:39

Jag missade den adaptern, men det förklarar varför den passar till både H4 och H7.
Då är det bättre att anpassa lamphuset så det blir tätt..... 8)

Post Reply