Författare Meddelande

<  Styling  ~  "Kofångare"

InläggPostat: tis 26 aug 2014, 13:21
AnvändarvisningsbildInlägg: 3697Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Bild
Är det någon som vet var jag kan få tag i en sådan här "kofångare" som den på bilden ovan?
Jag gav mig på Magoo, trodde att han hade en likadan på nån av sina buggysar.

InläggPostat: tis 26 aug 2014, 13:42
ModeratorInlägg: 8204Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
jag hade byggt en av lite rörstumpar :)

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: tis 26 aug 2014, 15:57
AnvändarvisningsbildInlägg: 3697Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Mina kunskaper i svetsning är ju minimala. Möjligen kan jag sätta ihop nånting med hjälp av en pinnsvets, har en gång lagat ett staket, inte så snyggt men det håller. Om sådan kofångare inte finns att köpa (har ju sett den på flera buggys) så får jag väl se om det finns en stor rörböjare i den stora verkstaden... Möjligen kunde man tillverka en sådan av de inre ledstängerna till buss eller spårvagn, vi har ett visst överskottslager av sådana, det är ju inte direkt någon reservdel som är så där överdrivet efterfrågad.
Jag har köpt en baja-bug kofångare, men den sticker ut för långt framåt, och så finns det bara två fästpunkter i buggyn, kofångaren skall ha fyra... Så den kan jag sälja om nån vill ha den.

InläggPostat: tis 26 aug 2014, 16:19
ModeratorInlägg: 8204Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
jag är inte den bästa på att svetsa jag heller... fast jag är en JÄKEL på vinkelslip ;)

dvs jag får det att sitta som det ska, men i regel är svetsarna fula som F_N
sen slipar jag till det med slipskiva+flapdisc

Offline Profil
InläggPostat: tis 26 aug 2014, 16:20
sen... fästpunkter...
finns lika många sätt att fästa som det finns bilar.
på min ena bil sitter den i bultarna som håller framvagnen...
på den röde sitter den klämd mellan rören

Offline Profil
InläggPostat: tis 26 aug 2014, 19:09
AnvändarvisningsbildInlägg: 2927Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
Björn J. skrev:
Jag har köpt en baja-bug kofångare, men den sticker ut för långt framåt, och så finns det bara två fästpunkter i buggyn, kofångaren skall ha fyra... Så den kan jag sälja om nån vill ha den.

Vilka fyra fästpunkter är det?
Du har fyra bultar som håller framvagnen, du har två gänghål i ovankant framvagn(vet inte var som suttit där, kanske karossen?) Du kan klämma med avgasklämmor runt framvagnen, så någon fästpunkt borde väl funka?

Bocka två rör i u:n sen kan du "skarva" ihop dem med en rörbit inne i. Frågan är om ledstänger kan bockas med så snäv radie. De är väl grövre?

Kan du inte köpa en (eller två) gammal trombon? Kombinerad kofångare och tuta.... :lol: :lol: :lol:

Offline Profil
InläggPostat: tis 26 aug 2014, 20:11
Uppriktigt sakt tror jag inte att trombonidén är så där jättebra, mässing är jo iofs lättarbetat, och dragbasunernas klockor kan ju användas som slutrör till avgassystemet... :oops:

Bajakofångaren fästes i samma bultar som framvagnen, och sedan antagligen i samma fästen som bärjärnen till bubblans kofångare, och dom senare saknas i flera exemplar på min buggy. Dom är för långt åt sidorna för att kunna fästa i framvagnen.

Jag brukar fylla rören med fin sand innan jag bockar dem, då behåller de formen i böjen.
Ledstångsrören är nog tjocka i godset, men det finns massvis... Det finns också en del snygga beslag som passar till den rördimensionen. Misstänker att jag får elda på ordentligt i yssan innan de går att böja. Smeden är dessvärre inte längre i skick att fixa detta, dövheten gick väl an, men han har parkinson också, det blir för små och för snabba slag med släggan...

De ända fästpunkterna jag har är de där fyra som sitter längst fram på framvagnen, som håller densamma i bottenplattans ramhuvud.

InläggPostat: ons 27 aug 2014, 06:02
de 2 övre är om jag minns rätt till för karossen. sitter i ovankant (ser ut som 2 rörstumpar)

Offline Profil
InläggPostat: ons 27 aug 2014, 07:36
förresten... kom just på att jag har en bekant som jobbar som mek i gbg och kan svetsa en del... (dock även han hellre än bra, men bättre än mig).
Vill du så kan jag snacka med honom om detta nästa gång vi hörs...

Som jag ser det så behövs det lite blåa rör i stl 21mm (minsta jag kunde hitta) och sedan 6 st 90-graders svetsböjar... lite plattjärn o dyl...
kolla på http://www.rinkabyror.se/artikel/svetsboj-21-mm/ och http://www.rinkabyror.se/artikel/blaa-r ... elect=true för det som finns tillgängligt. Hittar dock ingen 17mm böj :(

Offline Profil
InläggPostat: ons 27 aug 2014, 07:48
AnvändarvisningsbildInlägg: 2927Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
Ni som tycker att ni inte svetsar bra. Höj värmen och sänk matningen på tråden så skall ni se att även ni lyckas göra snygga svetsar. Det skall s a s smälta in i godset. Inte bara lägga sig som ett lager på(kråkfötter/loppor). Oftast har man för klen svets eller för låg värme. Genom att sänka matningen måste man hålla på längre och får då bättre inbränning.
Bara ett tips! :!:
Jag är inte expert! Men med rätt inställning kan vem som helt göra en snygg svets. :wink:
Sen finns det andra krav och uträkningar som proffs måste ta med. Men det kan vi skita i på hobbynivå! 8)

Offline Profil
InläggPostat: ons 24 sep 2014, 23:14
AnvändarvisningsbildInlägg: 559Ort: SträngnäsBlev medlem: mån 09 jun 2014, 15:19
Björn J. skrev:
Uppriktigt sakt tror jag inte att trombonidén är så där jättebra, mässing är jo iofs lättarbetat, och dragbasunernas klockor kan ju användas som slutrör till avgassystemet... :oops:

Bajakofångaren fästes i samma bultar som framvagnen, och sedan antagligen i samma fästen som bärjärnen till bubblans kofångare, och dom senare saknas i flera exemplar på min buggy. Dom är för långt åt sidorna för att kunna fästa i framvagnen.

Jag brukar fylla rören med fin sand innan jag bockar dem, då behåller de formen i böjen.
Ledstångsrören är nog tjocka i godset, men det finns massvis... Det finns också en del snygga beslag som passar till den rördimensionen. Misstänker att jag får elda på ordentligt i yssan innan de går att böja. Smeden är dessvärre inte längre i skick att fixa detta, dövheten gick väl an, men han har parkinson också, det blir för små och för snabba slag med släggan...

De ända fästpunkterna jag har är de där fyra som sitter längst fram på framvagnen, som håller densamma i bottenplattans ramhuvud.

En grej som jag varit inne på, är att köpa förkromade koppar-rör på Biltema. Rör till badrummet, och sedan investera i en rörbockare. Borde funka tycker jag. Skulle också vilja ha en snygg stötfångare fram. :)

Offline Profil
InläggPostat: ons 24 sep 2014, 23:42
Tanken är "god", men ändå inte. De största är 15 mm i diameter och väldigt lätta att bocka, dvs blir lätt deformerade och krökta/skeva. (15 mm är ungefär som lillfingret i tjocklek) Du vill nog ha 20-25 mm;s rör i alla fall och av motståndskraftig kvalité. Kromat eller målat är upp till var och en.
IKEAS gardinstänger passar nog lite bättre storleksmässigt men är av tunn kvalité. Gamla vattenrör/elementrör i stål hade varit kanon.
Kromade rör finns som garderobs-/klädstänger. Kanske kan funka om inte kromet släpper vid bockning?

En handdukstork till badrummet? Inte attraktivt pris på ny men en gammal? Färdiga böjar och allt.....
Bilaga:
Handdukstork.jpg
Handdukstork.jpg [ 17.09 KiB | Visad 3783 gånger ]

Offline Profil
InläggPostat: tor 25 sep 2014, 07:04
Eluppvärmda stolar, och bakruta är ju bra, men eluppvärmd kofångare? :oops:

Jag tror att föreslagna kromade rör är för klena och som redan sagts, kromet håller nog inte för utomhusbruk.
Dessutom skall det tåla en mindre parkeringsskada och kunna bära två dimljus. Jag letar vidare i rörbingen efter nån ledstång eller liknande.

InläggPostat: tor 25 sep 2014, 07:33
orsaken till att jag rekommenderar blåa rör är just för att mha svetsböjar så slipper du kruxet med att bocka eländet.

Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 1 av 1
14 inlägg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori