Författare Meddelande

<  Styling  ~  färdig bur?

InläggPostat: tis 02 dec 2014, 06:58
ModeratorInlägg: 8204Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
bälte behövs INTE på -69 har jag för mig... återkommer...

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: tis 02 dec 2014, 07:00
ModeratorInlägg: 8204Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04

Offline Profil
InläggPostat: tis 02 dec 2014, 08:58
AnvändarvisningsbildInlägg: 2927Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
Korrekt! Nära av mig i alla fall! :P
Lånade information från Wikipedia då det står lite mer än vi diskuterar;
Personbilar i Sverige måste ha säkerhetsbälten i framsätena från och med årsmodell 1970, och i baksätena från och med årsmodell 1971. Rullbälten är obligatoriska i framsätet från och med årsmodell 1974 och i baksätet från och med årsmodell 1975. På mittplats godkänns dock tvåpunktsbälten utan upprullningsdon. Amatörbyggda och ombyggda fordon behöver endast ha bälten i framsätet, dessa behöver ej ha upprullningsdon, och i vissa fall kan tvåpunktsbälte godtas. Användande av säkerhetsbälten i personbilar blev obligatoriskt i framsätet den 1 januari 1975 och i baksätet den 1 juli 1986, medan yrkeschaufförer slapp ha säkerhetsbälte fram till den 1 oktober 1999. Den som åker bil obältad och stoppas av polisen får böter. Sedan den 1 januari 2004 måste alla bussar, utom de som tillverkats för tätortstrafik, vara utrustade med säkerhetsbälte på alla platser och bälte måste bäras på platser där dessa finns.

Enligt texten måste det finnas bilbälte fram i bilar from -70 men man måste inte använda det förrän -75!? :shock:

Offline Profil
InläggPostat: tis 02 dec 2014, 11:58
nä, de måste finnas from 70, men from 75 var man tvungen att ta på sig bältet...som fanns i 70:or och nyare.

Offline Profil
InläggPostat: tis 02 dec 2014, 13:12
AnvändarvisningsbildInlägg: 3697Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Burfåglar...

Jag är på jakt efter en bra hundbur, skall passa liten schäfertik i en Citroën C3 Picasso.
Nån som har en till övers?

Kollade sidan med burarna som nu denna tråd gäller.
Dom ser ju bra ut, och inte alltför dyrt, sedan kostar väl frakten en del?
På en buggy gäller det väl att stående röret bakom förarstolen sitter väl förankrat i bottenplattan, och att plåten i plattan är förstärkt just där.
Snedsträvorna bakåt är ju sedan fästade i karossen, och där är ju stabiliteten lika gedigen som i papp eller marsipan. På min buggy sitter det en platta här med fyra M8, och egentligen sulle det ju sitta en motsvarande platta under karossen också som färstärkning, om nu det hade hjälpt vid en vurpa.
Jag har ju dessutom två rör över sittbrunnen, fästade i framkant i rutramen, och baktill i den stående bågen.
Jag tror att dessa två är bra, stadgar ju upp hela bilen, och någonting att ta tag i när man skall häva sin lekamen upp ur karossen. Dom sitter ju också litet trangulärt så man slår inte i huvudet när man stiger ur bilen. Sedna var det ju ett helsike ett få loss huven, då man först var tvungen att lossa hela faderullan med rutam och båge.

InläggPostat: tis 02 dec 2014, 22:34
Inlägg: 1162Ort: GotlandBlev medlem: tor 14 mar 2013, 20:13
Nån hade beställt sån där bur och betalat 600:- för frakten, det låter ju inte så farligt.

Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 2 av 2
21 inlägg
Gå till sida Föregående  1, 2
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori