Författare Meddelande

<  Styling  ~  Ljussvaga bakljus.

InläggPostat: fre 12 jun 2015, 10:59
AnvändarvisningsbildInlägg: 3697Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Bild
Byggyolyckan i Mantorp för knappt en vecka sedan har fått mig att tänka mer på säkerheten, nu berodde ju inte denna olycka på osynliga bakljus, men det finns ju några olika säkerhetsområden att tänka på.

Jag kom att tänka på det här med ljusvaga bakljus förra fredagen då jag åkte bakom en annan buggy med ungefär samma uppsättning av "jungfrubröst" som den buggyn på bilden.
I dagsljus syns inte dessa bakljus förrän man är alldeles för nära, gott och väl med bakljuset, men direkt farligt då bromsljusen och blinkersen knappt syns alls. Dessa lyktor har ingen ordentlig reflektor bakom spollampan, och var väl från början avsedda som positionsljus på släpvagnar och lastbiltrailers. Dessutom skall de väl monteras på en helt vertikal yta för att synas bäst, men vilken buggy har det? Många riktar väl sitt bakljus 45 grader uppåt..?
Måhända är vi och andra trafikanter idag bortskämda med ett moderna och serietillverkade bilar har bra och ljusstarka bakljus, så dessa små jungfrubröst i storlek som ett förvuxet geléhallon syns inte, uppmärksamhetsnivån i hjärnans syncentrum är nästan noll. Litet bättre syns de i mörker, men de har en alldeles för liten lysande yta.
Det finns ett engelskt bakljus som sitter bland annat på modernare Land-Rover och nån modern engelsk sportbil, som är avsedda för en lampa med bajonettfattning, och har en reflektor, och på de Land-Rovrar jag sett den senaste tiden har jag tyckt att detta ljus synts tillfredställande. De gamla landrovrarna däremot var väl en smärre katastrof, då ljuset var svagt, om det ens lyste alls pga. allt spänningsfall i Lucas elsystem... :cry:
Denna modernare variant finns att köpa på engelska bildelsidor.

Det finns idag en uppsjö med olika typer av snygga LED-bakljus, en del avsedda till släpvagnar, en del är byggbara, eller man kombinerar gula, röda och vita lyktor med kromringar och andra tillbehör i många olika kombinationer.
Det finns ju också traditionella armaturer med vanliga glödlampor, en del är ju direkt fula medan några har i alla fall litet stil och finess.

Buss- och lastbilsbakljus, de som kallas för "hamburgerbakljus" jag vet inte om det är namngiva efter orten i Tyskland eller snabbmaträtten. Men dom syns bra, och finns nu även i några olika LED-varianter. Dom går att fälla in, jag minns nu inte om det är Hella eller Bosch som tillvekade dessa, dom finns som helröda, röda med orange rektangulär blinkersfält eller med rund orangea "plopp" i mitten. Även helvita som backljus finns. De flesta hade en kromad sarg.

Sedan finns det ju naturligtvis original vw-bakljus av olika årgångar, varvid jag personligen kan tycka att bakljusen som fanns 68-73 passar bra på buggys, i vissa fall kan jag även tänka mig "elefantfötterna" som fanns efter -73, men då beroende på hur bakstammen ser ut. Även repliker på bakljuset till retrobilen, New Beatle, finns att köpa, dom skäms inte för sig om dom passar.

Det finns ju andra bilars bakljus som är snygga också, min favorit är det modifierade "Peace-märket" på engelska Ford Cortina från sent 60-tal. BMW hade väl nån variant på 70-talet också, en rund lykta med olika fält i. Saab Sonett, den med endast två förgasare, hade ju också sexiga bakljus, men dom var väl gemensamma med 96:ans kombi?? jag är dålig på trollhättebilarna, aven Opel Rekord och rallykadetten hade väl snygga runda bakljus...? men dessa är ju då eftertraktade av dem som renoverar dessa bilar.

Men för att få litet "VW-känsla" i sin buggy kan ju då använda sig av original baklyktor, om man då inte tar de tidiga "kattögonen" det finns idag bakljus till cyklar som lyser bättre! Och så blir det en lätt krånglig koppling med blinkers och bromsljus i samma glödtråd.

Bild
Här är en snygg variant, troligtvis med LED, men vinkeln är fel, de lyser mer uppåt än bakåt.

Bild
Rydh har föredömligt rätt vinkel på sina bakljus, och det är en snygg LED-variant som lyser bra.

Bild
Så här gjorde jag, kanske inte den snyggaste varianten, men syns bra. Detta är ett (fyra) hamburgerbakljus med LED från Jula, Nu är väl jag ensam med att ha en stor och helt vertikal bakstam på karossen, eller, jag har inte sett det på någon annan kaross...ännu...

Bild
Bakljus årsm. 68-73, det är väl dessa jag tycker är snyggast, men andra tycker annorlunda.

Bild
"Elefantfötterna" om nu någon inte vet hur sådana ser ut.

Bild
Ford Cortina, sexiga runda bakljus, dessvärre är det väl av Lucas fabrikat...

InläggPostat: fre 12 jun 2015, 11:26
ModeratorInlägg: 8204Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
"en annan buggy"... säg som det är... det var min ;)
och ja, jag snålade med blinkers... används i princip inte då reläet inte är 100... att bromsljuset syns dåligt är dessvärre nåt jag vetat om ett tag... bakljus är skitsamma... ;) Ingen modern bil har de tända sedan DRL:en kom.
Jag har 2 st bromsljus från en V70 liggandes men har inte fått den berömda tummen ur och monterat dom, detta då min plan är att byta remskyddet mot ett egettillverkat med just bromsljus monterade...

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: fre 12 jun 2015, 11:36
AnvändarvisningsbildInlägg: 3697Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Magoo skrev:
"en annan buggy"... säg som det är... det var min ;)
och ja, jag snålade med blinkers... används i princip inte då reläet inte är 100... att bromsljuset syns dåligt är dessvärre nåt jag vetat om ett tag... bakljus är skitsamma... ;) Ingen modern bil har de tända sedan DRL:en kom.
Jag har 2 st bromsljus från en V70 liggandes men har inte fått den berömda tummen ur och monterat dom, detta då min plan är att byta remskyddet mot ett egettillverkat med just bromsljus monterade...

Nä, jag vill ju inte dissa någon... men jag nämnde det på annan plats.
Men du är i gott sällskap, Kolla Moondrips gruppbild som samlar omkring 75% av de på Mantorp besökande buggysarna... det var "ett och annat" jungfrubröst där.
Det är väl en tidsfråga också, ett tag skulle man montera sådana där jungfrubröst på varenda bil, buggy, skottkärra, moped... överallt. Även i interiören för tillsammans med långhårig syntetisk päls, så att bilen (oftast gamla f.d polis-valianter), mest liknande ett billigt horhus, usch vad det såg ut, med dagens ögon och värderingar, men då kändes det helt rätt!

InläggPostat: fre 12 jun 2015, 16:50
Inlägg: 1162Ort: GotlandBlev medlem: tor 14 mar 2013, 20:13
Jag köpte ledbakljus från feltema, de lyser RIKTIGT starkt men får lite fel vinkel. Ska in och besikta så fort mitt nya avgas har kommit så vi får väl se om de har några åsikter om det då. Buggyn är ju oftast lägre än andra fordon så det blir ju lite bättre vinkel pga det. :mrgreen:

Offline Profil
InläggPostat: fre 12 jun 2015, 19:05
AnvändarvisningsbildInlägg: 2927Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
Tänk på Magoo att även om nya bilar inte har ljuset tänt så sitter de ganska skyddade i en sådan bil. Vårt enda skydd är att göra oss synliga!
Borde väl kunna funka med starkare lampa i? Det är inte storleken utan styrkan som avgör om man syns.
Bygg in dioder vet jag! Billigt och hållbart.

Offline Profil
InläggPostat: fre 12 jun 2015, 21:18
kg-student skrev:
Tänk på Magoo att även om nya bilar inte har ljuset tänt så sitter de ganska skyddade i en sådan bil. Vårt enda skydd är att göra oss synliga!
Borde väl kunna funka med starkare lampa i? Det är inte storleken utan styrkan som avgör om man syns.
Bygg in dioder vet jag! Billigt och hållbart.

Jag har sett varianter där man satt in starkare lampor, glödlampor, där 80% av inmatad effekt blir värme, och plasten i smälter. Men dioder, LED, blir ju inte lika varmt på långa vägar.

Tribaliztic, jag tror inte du behöver oroa dig, alla lyktor skall ju vara E-märkta, men min erfarenhet är att besiktnigstjänstekvinnan bara kollade om bakljus, bromsljus och blinkers funkade, genom backspegeln och den i vagnhallen uppsatta spegeln.

Ja, buggyn är låg, och våra ljus hamnar långt ned, men å andra sidan får vi andra bilars bakljus i ögonhöjd, även om vi har en klassisk hundkoja, en Mini framför oss..! Jag vet, jag har en kompis som kör en sådan, och det händer att han hamnar framför mig, även om det är sällsynt.

InläggPostat: lör 13 jun 2015, 16:41
E-märkta ska dom vara iaf... Får väl se, hoppas på bes inom 1-2 veckor bara jag får dit avgaset. (Först måste två brustna pinnbultar ur...).

Offline Profil
InläggPostat: lör 13 jun 2015, 20:24
AnvändarvisningsbildInlägg: 2927Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
Det fanns inte E-märkning på den tiden din bil var en folkvagn så det behöver du inte oroa dig för. Se bara till att de lyser bra!

Offline Profil
InläggPostat: lör 13 jun 2015, 21:28
Men allt nytt man stoppar dit måste väl vara godkänt iaf?

Offline Profil
InläggPostat: lör 13 jun 2015, 22:11
tribaliztic skrev:
Men allt nytt man stoppar dit måste väl vara godkänt iaf?

Ja godkänt efter det normer som gällde 196X då din bil blev typgodkänd, precis som KG menade. Men det skadar ju inte att baklyktorna är E-märkta, många av oss har ju bakljus som från början är avsedda för släpvagnar, husvagnar eller liknande.
Framlyktorna skall dock ha assymetriskt ljus, så att man inte bländar mötande trafik. Det finns flera modeller av små smäckra lyktor men de flesta är avsedda för motorcykel med symmetrisk ljusbild, så då är dom inte gokända på en bil.

InläggPostat: lör 13 jun 2015, 22:14
Åf-n, det visste jag inte... Jag har bara kollat efter E-märkta prylar när jag handlat. En helt ny värld har just öppnat sig! ;)

Offline Profil
InläggPostat: sön 14 jun 2015, 07:53
tribaliztic skrev:
Åf-n, det visste jag inte... Jag har bara kollat efter E-märkta prylar när jag handlat. En helt ny värld har just öppnat sig! ;)

Då kan man säga att du blivit "upplyst" om nya saker... :roll:

InläggPostat: sön 14 jun 2015, 08:53
Eftersom det inte fans någon direkt e-norm då, kan du leta efter lyktor som har mer ljusyta och bättre ljus. Då är det inga problem. Kolla mina bakljus; jag har byggt dem själv av de berömda x-bromsljusen man sätter i bakrutan. Inga synpunkter, förutom att blinkersen är röd vilket de hade önskemål om att jag ändrade men inget krav. Det är tillåtet på den årsmodellen (-68) men inte "uppskattat" idag.....
Framlyktor däremot kräver asymmetrisk bild (vinkeln i ljusbilden. Därför klarar sig inte vissa e-märkta strålkastare då dessa inte har rätt ljusbild. Alltid en chansning att köpa utlänska strålkastare. Jag tycker det borde räcka med hel och halv ljusbild?

Offline Profil
InläggPostat: sön 14 jun 2015, 10:21
Jo, upplyst är väl det minsta man kan säga =)
På tal om det så måste jag ju fixa halvljusautomatiken innan jag besiktar, den vill inte funka riktigt av nån anledning. Måste hitta senaste versionen av elschemat...

Offline Profil
InläggPostat: sön 14 jun 2015, 17:33
Så länge ljuset funkar behöver automatiken inte funka. Jag menar stressa inte för det.

Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 1 av 2
17 inlägg
Gå till sida 1, 2  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori