Författare Meddelande

<  Styling  ~  Dags för kapell - Råd + tips

InläggPostat: sön 02 apr 2017, 16:44
AnvändarvisningsbildInlägg: 190Ort: ÖrebroBlev medlem: sön 06 apr 2014, 20:14
Alright! Då jag inte litar på vårat svenska klimat så är det faktiskt dags, på riktigt denna säsong, att skaffa kapell. Jag ska köpa in kapellväv, kapellvred, öljetter samt delbart blixtlås som jag fäster i rutramen.

Bifogad bild visar hur jag kommer vilja ha kapellet. Jag räknar med ungefär 24 stycken kapellvred med ca 10 cm mellanrum mellan varje vred. Blir det för klent? Behövs det fler? Kan det bli "luftballongseffekt" om jag har denna design av kapell? hur ser erfarenheterna ut hos er?
Bilagor:
BB.jpg
BB.jpg [ 82.59 KiB | Visad 1578 gånger ]

InläggPostat: mån 03 apr 2017, 06:48
AnvändarvisningsbildInlägg: 331Ort: SträngnäsBlev medlem: fre 04 jun 2010, 10:24
Bikini top, om jag spänner den ordentligt så blir det ingen ballong trots att luften kommer bakifrån pga turbulensen.

Bild

MIN PROJEKTTRÅD
Offline Profil
InläggPostat: mån 03 apr 2017, 08:42
[quote="Ducce"]Bikini top, om jag spänner den ordentligt så blir det ingen ballong trots att luften kommer bakifrån pga turbulensen.

Smidigt! Jag ser även att du har "slitten" i din rutram invändigt - Så har jag valt att ha det också. Hur har du löst fästanordningen i rutan?

InläggPostat: mån 03 apr 2017, 08:51
Alright, hittade din projekttråd där.

Såg att du har en annan typ av ruta än jag då din "skåra" verkar vara av den typ som är inåtböjd/C-formad för att kunna fästa dragkedja etc. Såg att du trär in ett rep i din. Min har bara ett rakt/U-format dike som fördelaktigast ska vara vänd utåt så man kan spänna en duk över rutramen och bakåt för att sedan fästa fast, bak i karossen.
Bilagor:
rsz_ram_2.jpg
rsz_ram_2.jpg [ 39.51 KiB | Visad 1558 gånger ]

ram.jpg
ram.jpg [ 87.74 KiB | Visad 1558 gånger ]

InläggPostat: mån 03 apr 2017, 11:25
AnvändarvisningsbildInlägg: 3697Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Tänk på att du får ha en ganska kraftfull symaskin samt nålar avsedda för kapellväv eller jeanstyg för att klara detta.
Man kan smörja nålen emellanåt med läppcerat eller liknande.

"Makrilux" är en väldigt bra kapellväv.

De som syr kapell till båtar har fullt upp just nu, så det är väl bra om du klarar det själv.

...

InläggPostat: mån 03 apr 2017, 12:10
AnvändarvisningsbildInlägg: 2927Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
Siliconspray går också bra. Rekommenderar inte, som vissa visar, att sätta dubbelhäftande tejp så att tyget håller sig på plats medan du syr. Det blir riktigt klistrigt på nålen och tråden. Skall du bara har tillfälligt kapell kan du kolla på duschdraperier. Tunna och vattentäta men troligen väldigt fladdriga.
Tråd skall du också ha lite grövre (kapelltråd) som sväller vid fukt och på så sätt tätar i sömmarna. Finns i båttillbehörsbutiker (Germans, Watski etc) men säkert på andra ställen också.

Offline Profil
InläggPostat: mån 03 apr 2017, 12:10
Hej!

Ja, det blir nog allt till att göra det själv alternativt vända sig till kompisens fruga. Men precis som du säger så gäller det att ha en rejäl maskin.

Jag har beställt D-Tex 300 båtkapell 200x150 cm som räcker gott. Kände att jag inte behövde några större, avancerade grejor då det här taket endast ska användas i nödfall vid längre resor - som ner tilll bugrun tex. Det är så himla trist att behöva tacka nej eller ställa in events som innebär längre resor just pga vädret

InläggPostat: mån 03 apr 2017, 12:19
AnvändarvisningsbildInlägg: 2927Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
Ha ha. Magoo har regnställsjacka. :shock:
Tar du det nätt så klarar en vanlig maskin de flesta sömmarna. Endast där det blir många lager som problem uppstår.
Tänker du på rätt sätt kan du undvika många av dessa flerlagerpunkter genom att sy dem i rätt ordning. Nu tror jag du kan sy det i två stycken och då blir det inte något problem.
Men jag skulle vilja ha en så RIKTIG symaskin till de där tillfällena....

Offline Profil
InläggPostat: ons 05 apr 2017, 10:01
ModeratorInlägg: 8204Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
kg-student skrev:
Ha ha. Magoo har regnställsjacka. :shock:

Äh, så länge man kör fortare än 50 är det ju torrt... :)
problemet är dock när det öser ner så mycket att man får vattenplaning i 70, svår balans det där :)

Har ett antal ggr kört mer än 20 mil i hällregn. En av de mest intressanta var faktiskt på väg ner från mantorp vid gränna när jag kom ikapp en hästtrailer (körandes i 50) och skulle köra om...i åskregn...med skurna Hoosier-däck... 4-hjulssladd förbi den och sedan fortsatte färden i 70.

Minns även när jag och KG skildes åt i jpg.... vid värnamo kröp det i 30 på motorvägen, ca 2 cm vatten på vägbanan... jag körde i 55 och fick vattenplaning. i höjd med Ljungby upphörde regnet och jag fick svampa ur bilen.

Utanför karlskrona på motorväg i måttligt regn tappades ena torkararmen...på förarsidan. Nåja, på med solglasögonen och luta sig i sidled de 11 milen hem :)

min röde har INGENTING i sig som inte tål regn. har varit på träffar där himlen öppnat sig och helt enkelt tagit skydd och väntat ut det, sen fram med wettextrasan och svampa ur bilen. Positiva är ju att det blir rent och fint :)

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: ons 05 apr 2017, 16:21
Nu MÅSTE jag verkligen få fart med kapellet när jag läser detta haha. Jag har högtalare o annat tjafs som inte får bli blött. Well, grejerna är på väg o jag tror jag har en som kan hjälpa mig sy. Uppdatering kommer

InläggPostat: tor 06 apr 2017, 10:01
ModeratorInlägg: 8204Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
om jag haft nåt vattenkänsligt i bilen så har jag oftast täckt den med en presenning över natten :)

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: tor 06 apr 2017, 10:47
Mja, fast detta tak ska vara till när jag kör =) Vid övernattning kör jag överdragskapell från biltema

InläggPostat: tor 06 apr 2017, 18:47
Du menar ett sånt silvrigt vinterkapell som inte är vattentätt? :? Jag hade lagt en presenning också som vattenskydd om man inte har tak över.

Offline Profil
InläggPostat: tor 06 apr 2017, 20:20
jo då det är vattentätt i allafall i 2 säsonger =) Har funkat bra

InläggPostat: lör 06 maj 2017, 20:42
För helskotta nu är det på gång
Bilagor:
rsz_1222.jpg
rsz_1222.jpg [ 56.03 KiB | Visad 1385 gånger ]

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]