Författare Meddelande

<  Öppet beach buggy-forum  ~  Känsliga öron... Baja-bug?

InläggPostat: fre 15 sep 2017, 12:23
För snart 25 år sedan köpte någon en beachbuggy, och sa... Den här får du när du tagit körkort. Det var ett par år tills jag överhuvudtaget var gammal nog, och när det väl var dags, gjorde omständigheter att jag inte kunde ta något körkort.Riktigt vad som hände med den sedan vet jag inte, men nu när körkort har funnits i åratal, och ekonomin tillåter, så börjar man bli lite sugen på något liknande, men jag har ett problem. Jag kan inte köra nedcabbat utan att få så in i h-vete ont i öronen, så jag får helt enkelt titta på något med tak. Och jag tycker helt enkelt att kapell-taken till beachbuggys är skitfula, för att inte nämna att de flesta är regnskydd, och inte avsedda för att köras med, regelbundet.
Så då fick man ju fundera lite, och det var ju inte så lång tid det tog innan blicken hamnade i bokhyllan där de radiostyrda bilarna bor.
Där står, bland en del annat, en baja buggy. Off-road beachbuggy, med tak.
Går det att hitta sådana i fullskala här i Sverige, var börjar man leta, och hur hatad blev jag för att jag startade en sådan tråd här?

Ni ska ha ett stort tack för er tid.

Offline Profil
InläggPostat: fre 15 sep 2017, 17:41
AnvändarvisningsbildInlägg: 2927Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
Alla har en egen smak och medicinska skäl till olika saker. En buggy med fast tak är inte mycket mer bekväm för det är fortfarande öppet i sidorna.
Du får nog helt enkelt använda hjälm, öronproppar eller kanske satsa på en Baja(mellanting mellan Buggy och Bubbla) eftersom dessa har tak, dörrar och fönster. Alternativt kan du ju kolla på andra KitCars byggda på VW. Många av dem har tak och fönster.
Lycka till!

Offline Profil
InläggPostat: lör 16 sep 2017, 14:29
AnvändarvisningsbildInlägg: 3697Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
kg-student skrev:
Alla har en egen smak och medicinska skäl till olika saker. En buggy med fast tak är inte mycket mer bekväm för det är fortfarande öppet i sidorna.
Du får nog helt enkelt använda hjälm, öronproppar eller kanske satsa på en Baja(mellanting mellan Buggy och Bubbla) eftersom dessa har tak, dörrar och fönster. Alternativt kan du ju kolla på andra KitCars byggda på VW. Många av dem har tak och fönster.
Lycka till!

Jag kollade igår på Blocket, där finns såväl baja-bug som kitcar baserade på gamla VW.
Jag vet ju inte vad du har för öronproblem, men jag känner själv att det är jobbigt med bruset under längre körningar, då det ofta även går litet fortare på motorvägar och motortrafikleder. Men en intergralhjälm är bra! Jag hade den 2015 då jag tillsammans med Magoo åkte från Göteborg till Mantorp och träffade "de andra" med KG.
Det visade sig att hjälmen även var bra skydd mot grejer som föll från himlen, regn....
Skyddsbåge till trots, är ju inte en Beach-Buggy världens säkraste bil... (Den saknar ju krockkuddar) så det är väl adrig fel att köra med en hjälm... på huvudet.

InläggPostat: mån 18 sep 2017, 01:56
kg-student skrev:
Du får nog helt enkelt använda hjälm, öronproppar eller kanske satsa på en Baja(mellanting mellan Buggy och Bubbla) eftersom dessa har tak, dörrar och fönster.

Det var just Baja's som var "intressanta", just för att de är försedda med all komfort i form av fönster...

Björn J. skrev:
Jag kollade igår på Blocket, där finns såväl baja-bug som kitcar baserade på gamla VW.
Hur fan... Jag hittar bara en "färdig" baja, och den är för ny, (Helst ska den ju bli besiktningsbefriad efter nästa års besiktning, så man får lite större friheter när det kommer till vad män väljer att använda för reservdelar när man ska ... laga den.) via blocket. Den är å andra sidan föredömligt nära hemmet, Ystad, och jag finns i Helsingborg. Den ser iofs rätt "fin" ut, men det är ont om bilder, en skittråkig färg, osv.

Björn J. skrev:
Jag vet ju inte vad du har för öronproblem, men jag känner själv att det är jobbigt med bruset under längre körningar
Hjälm hade säkert fungerat, det är när det blir tvärdrag genom korken som det börjar blöda ur öronen. Men jag hade i det närmaste tänkt ha den som "daily driver" och hjälm på då blir... ett besvär för mycket. (Jag är helt enkelt vindkänslig och får öroninflammation av blåst / fartvind)

Offline Profil
InläggPostat: mån 18 sep 2017, 10:19
AnvändarvisningsbildInlägg: 3697Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Idag finns det tre bajor, Ystad, Gävleborg och i Dalarna...
Den i Ystad koster 15.000 de andra två 5000 kr styck, förefaller vara olika grad av projekt.

Jag hade kunnat tänka mig att köpa denna:
https://www.blocket.se/dalarna/Kit_car_Ferarri__GT_40_74081827.htm?ca=15&w=3
Om jag inte redan hade fullt upp med annat.

InläggPostat: mån 18 sep 2017, 12:02
Min mekaniska begåvning är sådan att jag ska nog ha ett färdigt projekt så jag får lära mig genom att laga på befintligt, annars kommer det bara hamna i ett hörn och aldrig bli färdigt, när problemen kräver kompets jag inte har, och arbetet är så stort att man inte kan, vill, eller vågar, betala någon för det.

Offline Profil
InläggPostat: tor 21 sep 2017, 22:03
Det enda alternativet som var ens lite aktuellt, trots att den var "för ny", svarade aldrig varken på tele, eller epost, och annonsen är borta, så jag antar att den sålde... Men eftersom det verkar vara blocket som är stället att leta på, så får jag hålla ögonen på det. Tack ska ni alla ha, för visat intresse.

Offline Profil
InläggPostat: fre 22 sep 2017, 18:36
AnvändarvisningsbildInlägg: 2927Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
Lycka till! Prova att Googla "Baja säljes".

Offline Profil
InläggPostat: tis 26 sep 2017, 20:54
AnvändarvisningsbildInlägg: 1215Ort: NorrköpingBlev medlem: tor 26 apr 2007, 20:56
Jag rekommenderar absolut en buggy, före en baja !

Jag måste oxå använda Integralhjälm i farter över 50Km/tim..men då är man "ombonad" !

Offline Profil
InläggPostat: ons 27 sep 2017, 00:34
Buggy är om inget annat vanligare, men är en utpräglad vackert väder / sommar bil. Inget är omöjligt, men just nu "tror jag" mer på en baja. Vi får se vad som händer.

Offline Profil
InläggPostat: sön 01 okt 2017, 20:50
AnvändarvisningsbildInlägg: 556Ort: SträngnäsBlev medlem: mån 09 jun 2014, 15:19
Skulle gärna äga en vanlig bubbla också, eller en Baja. Har alltid gillat dem. De gånger frun har åkt med mig i buggyn, då säger hon likadant. Hon fixar inte heller vinden i öronen. Om jag får riktig ordning på min, så kommer jag också köra med öppen hjälm. Både för öronen och säkerheten.

Offline Profil
InläggPostat: ons 04 okt 2017, 10:16
ModeratorInlägg: 8203Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
kör jag mer än in till stan (1 mil) så brukar jag ha mitt Sony SBH80 inear bluetooth headset som "hörselproppar"
tidigare körde jag med såna där "engångs-proppar".

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: fre 06 okt 2017, 09:36
Det finns, har funnits, och kommer eventuellt en eller två till på blocket...
Vaddå, jo VW 181.
Det närmaste en fabriksbyggd vw-buggy man kan komma, fällbar vindruta, fyra dörrar man kan hänga av och cabriolet!
Jag är själv spekulant på en men dessvärre stiger priserna ordentligt. Kanske de stagnerar sig, men 181 importerades ju egentligen aldrig till Sverige.
Försvaret lär ha köpt några på prov, men det blev tydligen Volvo PvPjTgb 1111 (Pansarvärnspjästerrängbil 1111) istället.

InläggPostat: lör 07 okt 2017, 19:44
Det är väl inte så farligt med 65000:- för en i Skåne.
https://www.blocket.se/angelholm/Volkswagen_Typ_181_75024469.htm?ca=23_3&w=3

Tack för tipset, den får jag åka ned och kolla på.
Jag känner till den sedan innan, kommer ursprungligen från den danska armén.
Kanske man får anmäla sig till en svetskurs samtidigt... det är ju fördelen men buggysar, det finns mindre metall i dessa som kan "oxidera".
Lånar du mig pengarna?

Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 1 av 1
14 inlägg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori