Några nybörjarfrågor innan köp

Här skriver du om allt som har med beach buggys att göra, men som inte passar in i någon annan kategori.

Moderatorer: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Några nybörjarfrågor innan köp

Inläggav OlympusMons » mån 22 okt 2018, 09:42

Hej!

Jag har spanat lite på beach buggys det senaste och tycker att de är för jäkla läckra. Jag känner att det hade varit den perfekta sommarbilen att glida runt i. Jag har dock några frågor:

Jag kan ingenting om bilar och har inget intresse av att lära mig meka. Går beach buggys ofta sönder? Hur mycket underhållsarbete är det? Kan en vanlig verkstad hantera underhållet av en beach buggy?
Jag har noterat att det är tämligen svaga motorer på en beach buggy. Vilken hastighet kommer man upp i?

Jag förstår om jag svär lite i kyrkan bland er riktiga entusiaster som älskar att meka med era buggys, men jag skulle ändå vara väldigt tacksam för svar.
OlympusMons

Re: Några nybörjarfrågor innan köp

Inläggav kg-student » tis 23 okt 2018, 19:56

Var inte orolig, vi går inte i kyrkan. Vi är hemma och mekar buggys.... :lol: :lol:
Eftersom buggys är gamla bilar, runt eller över 50 år, brukar det bli en hel del reparationer och motorservice. Dock är det enkelt att utföra (det mesta iaf), och man behöver inte har stor kunskap om att meka bilar, men det underlättar.
Räkna med minst en enkel och en lite mer komplicerad (= felsökning) reparation om året. Allt beroende på skicket på buggyn.

Har du kört gokart? Tyckte du det gick fort?
En buggy är som en jättestor gokart. Du sitter nära marken och väldigt öppet så du tycker det går fort nog och det finns vad jag vet ingen väg i Sverige som tillåter hastighet motsvarende vad en buggy kommer upp i.
Tänk så här. Det är en folkvagn (hur fort går en folkvagn) som man lyft av karossen och ersatt med en plastbalja. Du har samma motor men 400 kilo mindre att flytta på.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Användarvisningsbild
kg-student

Inläggav G Man » ons 24 okt 2018, 06:41

Betala runt 40 000 för en riktigt snygg och välgjord så minskar du defentivt risken...för allt annat än körning.Läs tintinikongo tråden.. :wink: .......Inte ofta dom dyker upp på blocket men sett skit läckra för runt 40 000....
G Man

Inläggav kg-student » ons 24 okt 2018, 10:20

Tintinikongo är ju exemplet på max otur. Han har ju råkat ut för alla fel som kan uppstå. De som inte har problem hörs ju inte. Men som G man skriver köp inte en billig utan köp en fin, renoverad. Då har du större chans till körglädje ist för meka.
Det är ju mycket pengar med tanke på vad man får. MEN, buggyn står sig i värde om den sköts. Jämfört med "moderna" som rasar i pris.
Låg en renoverad på blocket för 110 000 kr vilket chockade mig. Men enligt säljaren blev den såld. Troligen till Tyskland (spekulation). Min gamla rullar numera i Tyskland och har väl tredubblats i värde därför. I 2 år kämpade ägaren med att regga in den i Tyskland. Så många detaljer som måste vara korrekta tydligen.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Användarvisningsbild
kg-student

Inläggav Björn J. » ons 24 okt 2018, 10:32

OlympusMons skrev:Hej!

Jag har spanat lite på beach buggys det senaste och tycker att de är för jäkla läckra. Jag känner att det hade varit den perfekta sommarbilen att glida runt i. Jag har dock några frågor:

Jag kan ingenting om bilar och har inget intresse av att lära mig meka. Går beach buggys ofta sönder? Hur mycket underhållsarbete är det? Kan en vanlig verkstad hantera underhållet av en beach buggy?
Jag har noterat att det är tämligen svaga motorer på en beach buggy. Vilken hastighet kommer man upp i?

Jag förstår om jag svär lite i kyrkan bland er riktiga entusiaster som älskar att meka med era buggys, men jag skulle ändå vara väldigt tacksam för svar.

Hej!
Bra svar har du redan fått.
Men jag kompletterar. Svarar mellan dina rader.

"Jag har spanat lite på beach buggys det senaste och tycker att de är för jäkla läckra. Jag känner att det hade varit den perfekta sommarbilen att glida runt i. Jag har dock några frågor:"

Visst obsalut ferpekta bilar att köra runt med i alla årstider egentligen... även om det är bekvämare om sommaren.

"Jag kan ingenting om bilar och har inget intresse av att lära mig meka. Går beach buggys ofta sönder? Hur mycket underhållsarbete är det? Kan en vanlig verkstad hantera underhållet av en beach buggy?"

Det är ju bra att ha en allmän kunskap om bilar och mekande.
Det finns en bra verkstadshandbok som handlar om gamla folkvagnar, typ1, på nätet.
http://www.vwfiv.se/rephandbok.htm
Läs den, läxförhör nästa onsdag.

Om du finner en pigg pensionär som jobbade på VW-verkstad under 50-60-70-talen så har du en bra mekaniker att anlita. Dagens digitaliserade bilmekaniker betraktar en gammal luftkyld VW eller buggy som en elefantdomptör betraktar en förhistorisk mammut (-finns det sådana odjur fortfarande, tänker dom...)
Själv är bäste dräng! Även på besiktningen är buggyn en udda och konstig bil, med buggyägarens fördel, besiktningstjänstemännen ser inte eventuella brister, de vet inte var de skall kolla. Buggys (och alla andra gamla bilar) årsmodell -68 och tidigare är besiktningsbefriade.

Tja alltid är det väl någontingen som behöver fixas till, som redan skrivits är det gamla grejer, och garantitiden är förbi, dock inte bästföredatum!
Vanligaste är ju att slitdelar i hjulupphängningen, bromsar, tänddelar och liknande behöver bytas. Motorerna håller länge, men är inga evighetsmaskiner. Det brukar läcka en del olja, men det är lätt att fixa. Vevaxellagren är många gånger slitna, det sägs att man kan känna det då man ruckar på den stora remskivan som sitter på vevaxeln, men det är si och så med den känslan, man känner ett glapp där är det riktigt illa. Bäst märker man det om oljetryckslampan tänds vid varmkörd motor på tomgång....
De finns gott om reservdelar, både till bil och motor, och här i vårt kontaktnät och på http://www.boxerville.se finns det duktiga motor- och växellådsrenoverare.

"Jag har noterat att det är tämligen svaga motorer på en beach buggy. Vilken hastighet kommer man upp i?"

Jag har en nästan original 1600-motor, det fanns väl 50Hk i den från början, bilen är lätt, accelererar snabbt till 130km/h, men det är ingen bekväm hastighet för buggys, dessa går bäst i hastigheter mellan 50-90 ungefär.

"Jag förstår om jag svär lite i kyrkan bland er riktiga entusiaster som älskar att meka med era buggys, men jag skulle ändå vara väldigt tacksam för svar."

Buggys är synnerligen lättmekade, nästan allting sitter lättåtkomligt. VW bubblan (typ1) var ju också lättmekad, men det var svårt att byta tändstift på den, det var trångt. Det är det inte på buggys, där motorn nästan helt är frilagd.

Jo, jag går i kyrkan regelbundet! varje julotta. Iofs har det blivit en hel del begravningar och barndop det senaste, men balansen är ojämn, då begravningarna är dominerade.... Tiden då alla hade bröllop är förbi, och dom skall ha borgerliga namngivningsceremonier.... suck.
Annas undviker jag också gärna kraftuttryck i religiösa byggnader, men inte i garaget eller verkstaden.

Läs gärna om våra vedermödor i våra privata projekttrådar, en del löser sina problem lätt, andra hvar med samma sak i flera år.

De senaste halvåret har jag följt buggyprisern på Blocket, dom går upp! Man kan få vrak för under 20.000kr, och uppåt tycks det inte finnas någon gräns. 40-70.000 i begärt pris har de varit en och annan som legat ute. Sedan vet man ju inte vad säljaren får då affären är genomförd.

Minns nu inte när det var, sex år sedan kanske, köpte jag en körbar buggy för 10.000kr, lade nog ungefär samma summa första året på delar, köpte bland annat två motorer, den andra var bra... första var mindre bra... sedan en del andra grejer som e annan kaross som jag ännu inte bytt..... En tysk kille bjöd nu i höstas 40.000kr för den. Ratade det budet. Vill byta mot en VW 181, bildgoogla på det!
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
Användarvisningsbild
Björn J.

Inläggav ChristerH » tor 25 okt 2018, 16:14

Hej.

Jag köpte min första, och hittills enda, buggy i våras. Gav 32 000 för en i hyggligt gott bruksskick och med ett i mina ögon rätt stuk.
Mina mekarkunskaper är väl som dina ungefär men man får inte vara rädd för att kasta sig ut och våga prova.
Detta forum är fullt av kunskap och hjälpsamma buggyvänner men en kompis/släkting/svärfar eller dyl. med erfarenhet och kunskap är också bra att kunna luta sig mot.
Ingen buggy är den andra lik då de byggts av glada entusiaster och troligen passerat en och annan på vägen till dig.
Buggy är sjukt kul att åka och väcker en hel del uppmärksamhet då de inte är speciellt vanliga på vägarna längre.
Köp en och ha kul!

// Christer
(buggyn undanställd för vintern....)
Full fart spar tid ;-)
ChristerH

Inläggav Björn J. » fre 26 okt 2018, 12:05

ChristerH skrev:Hej.

Jag köpte min första, och hittills enda, buggy i våras. Gav 32 000 för en i hyggligt gott bruksskick och med ett i mina ögon rätt stuk.
Mina mekarkunskaper är väl som dina ungefär men man får inte vara rädd för att kasta sig ut och våga prova.
Detta forum är fullt av kunskap och hjälpsamma buggyvänner men en kompis/släkting/svärfar eller dyl. med erfarenhet och kunskap är också bra att kunna luta sig mot.
Ingen buggy är den andra lik då de byggts av glada entusiaster och troligen passerat en och annan på vägen till dig.
Buggy är sjukt kul att åka och väcker en hel del uppmärksamhet då de inte är speciellt vanliga på vägarna längre.
Köp en och ha kul!

// Christer
(buggyn undanställd för vintern....)

Ja se till att köpa alla de buggysarna som finns till salu i vårt land, för att hindra tyskar och holländare att köpa dem för privatimport till sina hemländer.
Det är väl illa nog att de köper slittbussar, ovaler, PV, Amazoner och gamla 140. Jag har även sett tyskreggade valpar och TGB11 och hägglundsbandvagnar... När jag var i Amsterdam senast funderade jag på att ta hem en DAF 66 Marton, den var billig och rostfri, alltid hade det väl retat någon... men nej, inte en daf, där går nog gränsen.
En tysk bjöd bra på min buggy, men jag säljer den hellre för lägre summa till någon svensk entusiast, den dagen jag funnit en bra 181:a.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
Användarvisningsbild
Björn J.

Inläggav kg-student » lör 27 okt 2018, 07:35

Jag säger bara, Money talks! Ju fler som säljs utomlands ju högre blir priset på de som blir kvar. I takt med att utbudet minskar ökar ju säljarens marknad. Tillgång och efterfrågan. Så det finns ju fördelar med det också. Problemet som blir är att det blir de i gott skick som försvinner.
Jag sålde min till en tysk som bor i Sverige och jag hade 2 danskar intresserade samtidigt. Men danskar har ett speciellt affärssätt. De börjar pruta när man skriver papperna och man tror att man är färdig. Lite jobbigt om man inte är beredd på det. Sen vet jag att många som köper för att exportera vill ha hjälp med pappersexercisen. Vill de ta ut den får de lösa det själv!
Användarvisningsbild
kg-student

Inläggav Magoo » mån 29 okt 2018, 09:10

om jag skulle sälja, vilket aldrig kommer ske är det till den som har störst hög med pengar. viktiga för mig är att den hamnar hos någon som uppskattar den lika mycket som jag.
Bild
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Magoo
Moderator

Återgå till Öppet beach buggy-forum