3personer i en buggy

Här skriver du om allt som har med beach buggys att göra, men som inte passar in i någon annan kategori.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
steve

3personer i en buggy

Post by steve » Mon 14 Apr 2014, 12:40

Hejsan
Jag är ny här på forat.
Jag har ingen buggy än men är sjukt sugen på att skaffa en.
Min fråga är om man på något sätt kan åka 3personer i en buggy, vill ju få med sig båda barnen. Har kollat på några men de är ju reggade för 1 passagerare.

Björn J.

Re: 3personer i en buggy

Post by Björn J. » Mon 14 Apr 2014, 20:05

Du kan ju åka med hur många passagerare du vill, och får plats med, men det är ju inte lagligt, och inte trafiksäkert :roll:

Välkommen hit, föresten, kul med nya deltagare! Låt dig inte avskräckas om tonen är rå... Men hjärtlig!

Vitsen med beach buggyn är ju att en viss form av körglädje och köregenskaper hör ihop med att axelavståndet är kortat, vanligtvis omkring minus 40 cm. Och då är det baksätets utrymme man tagit bort.
Det finns ju långa buggys, som då inte är kortade, och de har vanligtvis tre passagerare inskrivna i reg.beviset.
Så du kan ju satsa på en sådan. Misstänker att det är större prutmån på de långa buggysarna, då de brukar ligga kvar längre tid på exempelvis Blocket. Jag brukar bevaka buggytillgången på Blocket.se och skriver om mina fynd där i tråden "Våren är här...." Men du kan ju lätt själv söka där och på annonssiter, men ändra sökkriterier så det gäller "bilar" eller "fordon" då slipper du alla barnvagnsannoner, liksom radiostyrda modellbilar... :wink:
Men just idag tror jag inte att det finns nån långbuggy på Blocket.

Men som sagts, välkommen, hoppas du hittar nån sjysst buggy, och jag tror att deltagarna här gärna hjälper dig innan eller efter köpet, bara du ställer en fråga. Det finns inga dumma frågor, bara korkade svar, och dom brukar vi anda leverera ibland....

Gå gärna in i din kontrollpanelen, och fyll i din ort där du bor, det är alltid trevligt att veta, och kan underlätta om vi vill hjälpa dig med något geografiskt tips.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

steve

Post by steve » Mon 14 Apr 2014, 20:24

Tackar för snabbt svar, Finns det inte typ ett litet baksäte i de korta oxå? har en 12 och en 7 åring som gärna skulle vilja åka med. I de långa varianterna är de typade för 4 alltså?

Björn J.

Post by Björn J. » Mon 14 Apr 2014, 20:49

Image
Här är en lång variant som låg ute för några veckor sedan, men den finns inte kvar.

Jo, det finns ett trångt utrymme bakom stolarna på de tvåsitsiga. Det är mer att betrakta som ett "bagageutrymme" visst kan ett barn med korta ben sitta där, men det blir ofta hårt i rumpan. För att du skall kunna typa in med ett baksäte krävs det nog en massa byråkratiska åtaganden, som exempelvis bilbälten etc. Jag rekommenderar nog inte att bygga ett permanent baksäte där, det blir trångt obekvämt och inte alls trafiksäkert.
Det är nog bättre att du letar efter en fyrsitsig.

Ok, Katrineholm... Ja då bor du nog ganska centralt i landet då det gäller att köpta en buggy.
VW Buggy 1600 -68.

steve

Post by steve » Mon 14 Apr 2014, 21:13

Helt otroligt vad snabba folk här är på att svara, mm jo kan ju inte påstå att de okortade varianterna är speciellt sexiga.
Kanske får stå ut med att skjutsa en åt gången då. Men de långa är de verkligen typade för 4 alltså?
Vad får man räkna med att lägga för summa på en buggy någorlunda skick på kaross och chassi?

Björn J.

Post by Björn J. » Mon 14 Apr 2014, 21:51

Image
De fyrsitsiga behöver ju inte vara helt osexiga...

Hur olika svenska buggys är typade är nog inget generellt, då alla buggybyggen mer eller mindre är inviduella så skulle det inte förvåna mig om någon sade att de hade en kort buggy som var godkänd för fler än en passagerare, liksom en lång som bara var godkänd för en. Men troligtvis är det nog så att de korta bara får ha en passagerare. Jag tror vi behandlat detta tidigare på forumet, möjligen funkar sökmotorn på "fyrsitsig" men det kan vara litet si och så med det.
VW Buggy 1600 -68.

Björn J.

Post by Björn J. » Mon 14 Apr 2014, 22:15

Som jag ser det finns det ju alternativ till fyrsitsiga buggys.
Dessa är väl inte så vanliga i Sverige, kanske till och med ovanliga, men de finns väl några ex iallafall.

Image
Volkswagen 181, kallades The Ting i USA. Från början en militärbil. Det finns väl en och annan i landet, kanske ligger det en kvar på Blocket, i W-län. Kallas även felaktigt för "Kübelwagen", som var föregångaren. Volvos motsvarighet heter Laplander, eller Valpen.

Image
Citroën Mehari, tja, lika rolig som en padda är den inte, ovanlig, dyr, men en tuff attityd.
Säga vad man vill om korrugerad plåt, men det suger!

Image
Världens lägsta terrängbil. Mini Moke, BMC Moke, Austin Moke etc...
Togs fram för brittiska militären, men den floppade, det blev aldrig någon affär, trots att den kunde fällas i fallskärm från flygplan... En himla kul bil iallafall, ungefär som om man byggt en beach buggy på hundkojans chassie. Det lär ju iallafall finnas reservdelar, då det mesta är gemensamt med hundkojan.
Inte heller denna såldes i Sverige, men jag har IRL sett några exemplar här. Dom var högerstyrda så det var nog import från UK.
VW Buggy 1600 -68.

steve

Post by steve » Mon 14 Apr 2014, 23:10

den röda var ju rätt läcker, är det en lång? Skulle dock vilja ha sidor eller vad det nu heter på den så hade sett ännu bättre ut. Ser den ut så nånting så kan ju en lång vara alternativet.

steve

Post by steve » Mon 14 Apr 2014, 23:12

Vad är detför kaross på en sådan? Finns det karosser att få tag för att bygga nytt, går det att typa en ny? Kunde vara lagom kul projekt till nästa sommar

Björn J.

Post by Björn J. » Tue 15 Apr 2014, 06:23

Jag vet inte vad den röda är för någonting.
Att bygga en buggy idag är att bygga ett "amatörbyggd fordon" med allt vad det innebär, SFRO besiktning och sådant, om du letar i inläggen på detta forum, så har det diskuterats tidigare.
Emellanåt så kommer det upp en modell som heter "Deserter" till salu, den är kortad, men inte så mycket, och dom brukar ha ett litet baksäte.

Image
Deserter GT.

Image
Här är en annan modell, den var till salu länge i Bohuslän förra, sommaren, jag vet inte om den blev såld.
VW Buggy 1600 -68.

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Thu 17 Apr 2014, 06:08

Välkommen.
Angående 3 passagerare så är tyvärr en lång enda alternativet, och inte ens då är du säker...
tyvärr är de inte så himla vanliga (eller tack och lov?) men de brukar komma ut på blocket då och då.
den gule är av den mindre sköna varianten, och inte heller så himla vanlig. De flesta långa jag sett är sk Dösjebroare.

Prisbild? Svårt att säga. Det är en ovanligare variant samtidigt som den inte är lika attraktiv, men 15 k och uppåt?

Värt att tänka på när du nämnt att barn ska med är att bälten brukar inte finnas i dessa fordon.
har själv en 14 och en 1-åring samt fru... 2 korta buggys funkade perfekt fram tills lillan föddes... nu får jag köra själv med grabben i ett antal år.
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

tribaliztic

Post by tribaliztic » Fri 18 Apr 2014, 08:40

Jag har löst det som så att ungarna får turas om att åka med =)
Som lite offtopic så finns det en buggymodell som är byggd på hundkojan, INTE snygg dock...
Om facebooks rättigheter inte ställer till det så dyker det upp en bild här:
Image
/Fredrik
1500 -69:a
Fler buggysar på Gotland?

Post Reply