Generator

Här skriver du om allt som har med beach buggys att göra, men som inte passar in i någon annan kategori.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Björn J.

Re: Generator

Post by Björn J. » Fri 01 Aug 2014, 23:45

Borgstrom wrote:Ja precis, det är den jag köpte, ja jag gjorde eller använde uteslutningsmedoden och är väldigt säker på att jag satt kablarna rätt, men förstår ändå inte varför den levererar 17 volt? det är helt fantastisk vilka fel som uppkommit på denna bil alltså :)
Kolla igen! Det är lätt att göra en tankevurpa där, då bilden, eller schemat på boxen är vriden 90 grader jämfört med anslutningarna på undersidan. Egentligen skall denna anslutas med en färdig multikabel, med en fyrkantig kontakt till regulatorn och en rund till generatorn.
Och som jag skrivit förut, så sitter inte anslutningarna i samma ordning på generatorn!
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Borgstrom

Post by Borgstrom » Fri 01 Aug 2014, 23:53

När jag prövade att byta låg den ju på 12,6 konstant, antar ju att den ensamma är D- så jag skiftade bara dem andra två och det vart alltså ingen laddning alls?

Björn J.

Post by Björn J. » Sat 02 Aug 2014, 08:10

Borgstrom wrote:När jag prövade att byta låg den ju på 12,6 konstant, antar ju att den ensamma är D- så jag skiftade bara dem andra två och det vart alltså ingen laddning alls?
Ok.

Det du mäter då är den rena batterispänningen, generatorn ger ingenting.

Det verkar som regulatorn är defekt.
Vi har inte allls pratat om laddningslampan.
Uppför den sig normalt, alltså lyser då du slår på tändningen, och slocknar när det börjar att ladda?

Och strömmen fråm B+ har vi heller inte analyserat... Du kanske inte har någon kraftig amperemeter, att koppla mellan B+ i serie med dess kabel, den måste ju tåla bortåt 50 A, de flesta multimetrarna mäter väl "bara" 20 A. Jag har en tångamperemeter, då behöver man inte ens koppla loss kabeln.

Men om vi nu kommit så här långt, tror jag nog att du skall ringa till Up-North, om dom har lördagsöppet nu under semestertider, i så fall kan du ha en ny regulator i brevlådan på onsdag.
VW Buggy 1600 -68.

Borgstrom

Post by Borgstrom » Sat 02 Aug 2014, 08:48

Ja det är ju ett allternativ att den är defekt. Men laddlampan började lysa när bilen laddade 17volt men inte innan

Björn J.

Post by Björn J. » Sat 02 Aug 2014, 11:56

Borgstrom wrote:Ja det är ju ett allternativ att den är defekt. Men laddlampan började lysa när bilen laddade 17volt men inte innan
Det låter förstås skumt... Och du är hundra på att D+ är kopplad till D+, DF är kopplad till DF och likadant med D-?
VW Buggy 1600 -68.

Björn J.

Post by Björn J. » Sat 02 Aug 2014, 12:08

Eller så här är det:
Det flyter en liten ström genom laddningslampan till D+ och genom spolen till jord.
Det flyter en liten ström genom spolen, magnetfält bildas, generatorn laddar. Sedan skall laddregulatorn ta över och själv sköta laddningen, lägga ut en plusspänning till laddningslampan så att den slocknar eftersom den får plus från två håll nu, och själv försörja spolen i rotorn med en liten ström som ger ett magnetfält. Det gör den inte, laddningen avbryts, regulatorn är trasig.

Som jag listat ut det hela så kopplar laddningsregulatorn i hop DF och D+ i korta perioder, så att ett lagom stort magnetfält bildas. För när generatorn snurrar blidas det en spänning på D+ internt, då får laddnigslampan plus från två håll och den slocknar.

Image

Eller tänker jag fel?
VW Buggy 1600 -68.

Borgstrom

Post by Borgstrom » Sat 02 Aug 2014, 15:35

Okej, ja för jag är väldigt säker på att jag satt på rätt eftersom han inte laddar alls när jag byter stift. Men då borde alltså regulatorn vara paj?

kg-student

Post by kg-student » Sat 02 Aug 2014, 16:36

Kan man inte kontrollmäta om regulatorn fungerar?
Typ med ett batteri och en voltmätare/testlampa eller bara en multimeter?

Jag hade kontaktat Classic VW Up North. Förklarat vad vi kommit fram till och frågat honom vad han tror.
Om du gör det via mail kan du klippa ut och klistra in en sammanfattning av vår diskussion.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop

Björn J.

Post by Björn J. » Sat 02 Aug 2014, 17:07

kg-student wrote:Kan man inte kontrollmäta om regulatorn fungerar?
Typ med ett batteri och en voltmätare/testlampa eller bara en multimeter?

Jag hade kontaktat Classic VW Up North. Förklarat vad vi kommit fram till och frågat honom vad han tror.
Om du gör det via mail kan du klippa ut och klistra in en sammanfattning av vår diskussion.
Ja, säkerligen, men jag hittade ingen information på Internet om det, men kanske använde fel sökord.

Vid tillfälle skall jag mäta på vad som kommer ur DF och D+.
Man borde kunna få generatorn att ladda om man lägger en svag spänning mellan DF och jord, kan hända det räcker med ett niovoltsbatteri, sådant där man har till brandvarnare, jag har aldrig testat. Men jag har kopplat laddningslampan direkt till DF, istället för D+, och då börjar det ladda, men det blir ju ingen reglering. Det är ju egentligen detta scenario som utspelar sig vid start, regulatorn sluter kretsen mellan DF och D+, en ström går genom laddningslampan till den roterande spolen, "rotor field", magnetfält bildas, när generatorn börjar snurra bildas det en intern spänning som nu försörjer spolen istället... Det känns som om jag skrivit detta förut.. 8)
VW Buggy 1600 -68.

kg-student

Post by kg-student » Sun 03 Aug 2014, 00:18

Du kan aldrig förklara det för många gånger. Det är fruktansvärt överkurs för många av oss. Och jag är ändå en som förstår mycket av elens mysterier.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop

Björn J.

Post by Björn J. » Sun 03 Aug 2014, 08:15

Känns som om jag får sådan där smal "pizzabitskunskap" som en välfungerande aspergerpersonlighet...
Men som sagts, skall undersöka vilka spänningar och strömmar som det rör sig om runt regulatorn... nån gång.
VW Buggy 1600 -68.

Borgstrom

Post by Borgstrom » Sun 03 Aug 2014, 13:29

Om vi gör en sådan beskrivning som med bilden om den kommer med nu?!?

Borgstrom

Post by Borgstrom » Sun 03 Aug 2014, 13:32

Om vi utgår från denna bild
Attachments
hûco regulator.jpg
denna bild visar ju hur man skall sätta, med DF högst till höger, D+ högst till vänster och D- ensam, jag har satt så på min och då laddar han ingenting?

Björn J.

Post by Björn J. » Sun 03 Aug 2014, 21:55

Borgstrom wrote:Om vi utgår från denna bild
Ja du har kopplat rätt.
Det blir reklammation!
VW Buggy 1600 -68.

Borgstrom

Post by Borgstrom » Sun 03 Aug 2014, 21:57

Ja det måste ju vara det, nu har jag ju provat allt och det laddar inget kopplat sådär

Post Reply