Generator

Här skriver du om allt som har med beach buggys att göra, men som inte passar in i någon annan kategori.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Borgstrom

Re: Generator

Post by Borgstrom » Sat 09 Aug 2014, 20:33

Nu är det väldigt uppenbart att det inte var fel på regulatorn, fick en ny efter jag reklamerade den gamla och han laddar fortfarande inte. Just nu känner jag att den är väldigt nära en blocket annons..

Björn J.

Post by Björn J. » Sat 09 Aug 2014, 21:07

Beklagar.
Kolla gula sidorna, eller på nätet, om det finns någon bilelektrisk firma i närheten där du bor, kolla också vad en ny generator kostar. Fråga firman om kostnadsförslag, det är antagligen någon av spolarna eller kanske dioderna som lagt av.
Men du kan börja med att kolla kolen under plattan med anslutningarna. Jag bytte häromdagen på min ena generator, det var inte så svårt, men lödkolv behövdes.

Har du en multimeter?
Du skulle kunna ohm-mäta mellan DF och godset, liksom mellan B+ och godset, i den senare mätningen får du prova att byta plats på mätinstrumentets + och - kabel, då dioderna bara leder strömmen år ena hållet.
Berätta sedan här vad du får för värden, så kollar jag på min och ser om vi kan finna ut nånting.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Borgstrom

Post by Borgstrom » Sat 16 Aug 2014, 16:59

Är det någon som vet var man kan få tag på locket till generatorn som stiften D+, DF samt D- sitter på? alltså där kolen sitter på med, vet inte riktigt vad det heter men det gör säkert du Björn? :) eftersom ingen av regulatorerna fungerar kanske det är där problemet är? för sitter inte även dioderna i den eller vart sitter dem gömda?

Björn J.

Post by Björn J. » Sun 17 Aug 2014, 10:25

Borgstrom wrote:Är det någon som vet var man kan få tag på locket till generatorn som stiften D+, DF samt D- sitter på? alltså där kolen sitter på med, vet inte riktigt vad det heter men det gör säkert du Björn? :) eftersom ingen av regulatorerna fungerar kanske det är där problemet är? för sitter inte även dioderna i den eller vart sitter dem gömda?
Jag har inte sett den delen säljas någonstans.
Det sitter två hållare till kol i nederdelen av denna, kolen kanske behöver bytas?
Det finns en annan modell också.
Jag har funderat på om de där inbyggda regulatorerna kanske passar istället, men har inte lyckats lista ut det genom att kolla på bilderna på Up-Norths sida.

Dioderna sitter inte där, dom sitter mitt inne i generatorn, på en slags platta. För att komma åt dem måste du ta isär hela generatorn.
Jag kom nu på att jag lovade dig att kontrollmäta på nån av mina generatorer, det hade jag glömt, skall se om jag kan göra det senare idag,
VW Buggy 1600 -68.

Borgstrom

Post by Borgstrom » Sun 17 Aug 2014, 10:29

Kolen är bytt till nya ihop med att jag köpte regulatorn. Så dem är inte fel, där emot tror jag att dioderna eller något annat i anslutning till plattan för kolen är trasigt. Kan ej förstår varför den annars inte skall ladda, spec om man byter plats på DF och D+, då han laddar över 17volt.

Björn J.

Post by Björn J. » Sun 17 Aug 2014, 11:25

Har du en multimeter, elektriskt mätinstrument? :?:
VW Buggy 1600 -68.

Borgstrom

Post by Borgstrom » Sun 17 Aug 2014, 11:26

Jadå det har jag allt ett som jag kan använda :)

Björn J.

Post by Björn J. » Sun 17 Aug 2014, 15:20

Borgstrom wrote:Jadå det har jag allt ett som jag kan använda :)
Vad bra, då mätte jag på två generatorer.

Mellan B och jord var det 4,6 ohm på den ena generatorn och endast 0,5 ohm på den andra, den senare vet jag fungerar, det känns litet anmärkningsvärt att det var så stor skillnad.
Här mätte jag med den röda mätkabeln på B och den svarta i godset på generatorn.

Mellan D+ och jord var det 6 resp. 4 ohm.

Mellan DF och jord var det 7,2 resp 6,1 ohm.

Mellan D+ och DF var det 8,3 resp 6,0 ohm.

Och då för tydlighetens skull var det på båda generatorerna 0 ohm mellan D- och jord.

Om nu någonting varit trasigt, en avbrunnen lindning, en dåligt ansluten kolborste, så skulle mätinstrumentet visat "1" eller annan symbol, kanske en liggande åtta... Då betyder det att det är ett oändligt antal ohm, eller med andra ord, ett avbrott.
VW Buggy 1600 -68.

Borgstrom

Post by Borgstrom » Sun 17 Aug 2014, 16:13

Okej, ja då får jag mäta och kolla det. Tack för att du är så villig att hjälpa till och kolla upp dessa grejer, väldigt snällt :) Men vi säger att något i generatorn är trasigt, vad som. det är inte så att du har en generator liggandes som är i fullt fungerbart skick som du skulle kunna tänka dig att bli av med för en bra slant? :)

tribaliztic

Post by tribaliztic » Sun 17 Aug 2014, 17:56

Jag saknar också det där locket och det gick att köpa löst hos nån av firmorna, tror det var classicvw men är osäker. Har inte beställt ännu.
/Fredrik
1500 -69:a
Fler buggysar på Gotland?

Björn J.

Post by Björn J. » Sun 17 Aug 2014, 20:45

Jag har ingen växelströmmare över, jag vill behålla de två jag har, en i bilen och en i reserv, hoppas inte ni tycker att det är egoistiskt... :?:

Men jag har en likströmsgenerator med tillhörande relä som jag gärna säljer, men jag vet inte om/hur den funkar, vill ogärna avyttra någonting till kompisar här som kanske är trasigt.

"Någonting" inuti generatorn är trasigt, tja det förefaller så.
Mät upp motståndet i de olika spolarna. Får du oändligt värde på ohm metern, så har du ett avbrott, kan vara ett avbrott i själva spolen, eller en anslutning som lossat.

Skuva också loss "den vita grejen" med anslutningarna och kolen och försäkra dig om att kolen har fysisk och elektrisk kontakt med det två släpringar som sitter på axeln inunder. Se också till att kolens kablar som är isolerade med silikonslang, är ordenligt fastlödade i anslutningarna till D+ och D-. Där finns en tredje anslutning också, till DF tror jag, den är en slags fjädertunga som skall ligga an mot en motsvarande tunga inne i generatorhuset. Jag kan gott tänka mig att detta kan vara ett dolt fel.

Om du vill riva isär och mäta på de tre enskilda fältlindningarna och kolla diodernas funktion, så behöver du en lagom stor avdragare, dels till remskivan, dels till själva gavlarna. Du behöver sedan minst en 50w lödkolv för att löda loss anslutningarna till dioderna.

Dioderna är ganska stora rackare, metallkapslade, omkring Ø10mm, men en krage på och ordentliga anslutningsben i båda ändarna. På de båda VW generatorerna jag rivit fanns det tre dioder, men i en helt annan var det sex eller möjligen nio stycken, som var klenare.

Jag lämnade in en annan generator till renovering hos en bilelfirma, diodbyte och byte av kullager kostade 1500kr därtill fick jag garanti på jobbet. Classic VW Up-North tar idag 1300kr till 2900kr (äkta Bosch) + frakt och avgift, det finns en som ligger prismässigt där i mellan också, dessa priser för en ny generator med inbyggd regulator.
Jag är vanligtvis inte den superekonomkska typen, men saker som generator och startmotor vill jag inte hålla på att jäklas med då priset för nya ändå är överkomliga.

http://www.classicvw.se/advanced_search ... 181&y=-437
VW Buggy 1600 -68.

Borgstrom

Post by Borgstrom » Sun 17 Aug 2014, 20:59

Nejdå det är inte egoistiskt, är väl mer smart som du då säger om att det faller sönder med tiden. ja jag kollade på en generator där. tror jag tar det smidigaste alternativet men dyrare och köper en ny. men då är ju frågan, ska man ta den billigaste för 1298 eller den för 1500:-? är det nån spec skillnad på dem förutom ladd amp? och sen tänkte jag att det är ju bara två stifft på dem, antar att deet är inbyggt relä och hur skall det kopplas då? B+ samt kabeln till laddlampan i instrumentering? sen passar allt det som sitter på min idag, remskivan och fläkten eller måste de också köpas nytt? och hur mekkigt är det att plocka bort allt det här utan att riva ner motorn för det har jag inte så stor lust med igen :P fast å andra sidan så borde det väl fungera med en ny generator?? :)

Björn J.

Post by Björn J. » Sun 17 Aug 2014, 21:13

Borgstrom wrote:Nejdå det är inte egoistiskt, är väl mer smart som du då säger om att det faller sönder med tiden. ja jag kollade på en generator där. tror jag tar det smidigaste alternativet men dyrare och köper en ny. men då är ju frågan, ska man ta den billigaste för 1298 eller den för 1500:-? är det nån spec skillnad på dem förutom ladd amp? och sen tänkte jag att det är ju bara två stifft på dem, antar att deet är inbyggt relä och hur skall det kopplas då? B+ samt kabeln till laddlampan i instrumentering? sen passar allt det som sitter på min idag, remskivan och fläkten eller måste de också köpas nytt? och hur mekkigt är det att plocka bort allt det här utan att riva ner motorn för det har jag inte så stor lust med igen :P fast å andra sidan så borde det väl fungera med en ny generator?? :)
Du klarar dig med den klenare modellen som ger 55A, om du nu inte skall ha en massa extraljus, monsterstereo etc.
Dessa har inbyggd regulator, två anslutningar, B+ skall kopplas till batteriet, som på din nuvarande.
D+ kopplas till kontrollampan. Jo jag tror att remskivan passar, liksom fläkten, men ring och kolla med Up-North, dom får säkert sådana frågor ofta.

Litet bökigt är det att byta generatorn, eftersom det sitter en massa skrot fastskruvat framför eller under generatorn...
Med motorn urmonterad skruvar man loss fläktkåpan och spännbandet som håller generatorn, och lyfter rakt upp...
Om motorn sitter kvar i bilen måste man ta bort insug och förgasare, kanske också fördelare och bränslepump, för att komma åt de fyra M6 som håller ihop generatorplåten med fläktkåpan. Möjligen måste du också skruva loss generarortornet för att få mer flex när du skall lyfta ut generator med tillhörande fläkt.
VW Buggy 1600 -68.

Borgstrom

Post by Borgstrom » Sun 17 Aug 2014, 21:19

Okej, ja jag får lösa det på något sätt :) men hur blir det rent praktiskt med kopplingen på denna då det bara är 2st utgångar, en ser man att det står B+ på den andra ser man inget vad som står, vad skall sitta på denna? för om det inte är någon regulator som skall vara utanpåliggande och med i spelet kan man ju inte behöva bry sig om regulatorn jag köpte och då faller ju tre stycken kablar bort, dvs D+, DF och D-. så i mitt huvud måste det ju vara kabeln som kommer från laddningslampan i instrumenteringen som skall sitta på det ensamma stiften som är på den nya generatorn och skruvfästet är ju B+? eller har jag helt fel? :)

Björn J.

Post by Björn J. » Sun 17 Aug 2014, 21:49

Just det, så är det!
Tjocka kabeln skruvas på B+.
Den klena som idag sitter på laddningsregulatorns kabel D+ sitter direkt på den inbyggda regulatorn och kopplas precis som tidigare till laddningslampan.

De två andra kablarna DF och D- är ju också "inbyggda" liksom regulatorn, så de behövs inte mer.

Men innan du slänger iväg en order på en sprillans ny generator, se till att få en prisuppgift från nån bilelektrisk firma, det kan bli billigare, och när du nu ändå har en ny regulator...
VW Buggy 1600 -68.

Post Reply