Båge

Här skriver du om allt som har med beach buggys att göra, men som inte passar in i någon annan kategori.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Katten_81

Båge

Post by Katten_81 » Tue 10 Feb 2015, 15:49

Har liten fråga angående bågen runt buggyn, behövs den funktionsmässigt? Funderar på ta bort den för att bygga låda i bak på buggyn och då sitter bågen lite ivägen. Tänkte på om den uppfyller nån sorts förstärkning eller så. Tacksam för svar.

Mvh Petter

kg-student

Re: Båge

Post by kg-student » Tue 10 Feb 2015, 20:17

Lagen kräver inte det! Rent funktionsmässigt är det ditt enda skydd mot voltning. Därmed inte sagt att det skyddar. Många buggys är utan bälte och utan bälte hjälper ingen båge i världen mot voltning. Möjligen förstärker den sittbrunnen så att du får ett bättre krockskydd, men mest troligt dess funktion mest för syns skull.
Försök hitta en medelväg där du sparar en del av bågen (den som går upp över huvudet) och bygger lådan runt/ihop med denna. Då har du både en snygg profil, lite säkerhet OCH din låda.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop

Katten_81

Post by Katten_81 » Tue 10 Feb 2015, 21:57

Jo jag fick fram att lagligt spelar d ingen roll o det är inte tänkt som racing bil, så jag bör inte välta med den :)

Ja tanken va att spara den som går över sätena bara och ta bort den som går ner i brunnen.
Sen bygga nån form av låda eller tak över brunnen där man kan lägga diverse saker o verktyg man vill ha med sig.
För d som sitter i dags läget ser rent ut sagt fördjävligt ut :/

Björn J.

Post by Björn J. » Wed 11 Feb 2015, 08:21

Kolla i min tråd,"Björntråden" kanske inte så mycket om bågen, den är av den mer heltäckande modellen, men jag köpte en färdig aluminiumåda. Hade först tänkt att bara ha den lådan tillfälligt, men nu får den bli kvar. Köpte den billigt på Jula. Innehåller litet verktyg och reservdelar, liksom ett "punkteringskit" med spray och en liten kompressor. Den obligatoriska triangeln ligger däri också. Det dinns plats för thermos, smörgåspaket och regnkläder också.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Wed 11 Feb 2015, 09:43

som sagt, störbågen behövs INTE, men är den korrekt utförd ökar den säkerheten.
I min röde satt den i plasten=värdelös.

DOCK... har du 3-punktsbälten måste den vara där (kolla årsmodell)
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Björn J.

Post by Björn J. » Wed 11 Feb 2015, 13:24

Magoo wrote:som sagt, störbågen behövs INTE, men är den korrekt utförd ökar den säkerheten.
I min röde satt den i plasten=värdelös.

DOCK... har du 3-punktsbälten måste den vara där (kolla årsmodell)
Min båge är bultad genom bottenplattan, ger väl visst skydd vid en voltning. Dessutom fäst framåt i rutramen, som i sin tur är fastad i en fyrkantsprofil som håller intsrumentbrädan, fyrkantsprofilen är bultad i kaross och bottenplatta. Sedan har jag två snedsträvor bakåt, som bara är bultade i karossen, och den är väl lika stabil som marsipan om man voltar eller blir påkörd.

För extra vridstyvhet är däremot bottenplattan förstärkt på såväl översidan som undersidan. Mellan kaross och bottenplatta finns det en ditsvetsad fyrkantprofil, men jag tror att det finns på alla buggys. Däremot har jag en "X" förstärkning fastsvetsad under plattan, dessutom en kraftig fyrkantbalk mellan övre stötdämparfästena baktill.
VW Buggy 1600 -68.

kg-student

Post by kg-student » Wed 11 Feb 2015, 20:27

Att beakta är nog ändå att vissa bågar även ger ett sidokrockskydd eller ökat sådant. Glasfibern i sig är ju inte mycket till skydd.
Själv har jag ingen, eller jo en falsk för syns skull. Så jag förespråkar bågen för det estetiska utseendet!
Om du vill kan du ju lägga en bild så kan vi lättare kommentera och/eller tipsa om möjliga lösningar/alternativ.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Fri 13 Feb 2015, 07:06

Björn J. wrote: För extra vridstyvhet är däremot bottenplattan förstärkt på såväl översidan som undersidan. Mellan kaross och bottenplatta finns det en ditsvetsad fyrkantprofil, men jag tror att det finns på alla buggys.
felfelfelfelfel ;)
Det är numera ett krav på förstärkning, de flesta har den i "skåran" undertill , men det var en period då detta inte behövdes (!!!)
min röde har denna förstärkning mellan kaross och platta, den blåe saknar det helt (och man kan känna hur den vrider sig). mitt projekt har denna ilagd på undersidan.
Image

kg-student

Post by kg-student » Fri 13 Feb 2015, 08:28

Magoo wrote:
Björn J. wrote: För extra vridstyvhet är däremot bottenplattan förstärkt på såväl översidan som undersidan. Mellan kaross och bottenplatta finns det en ditsvetsad fyrkantprofil, men jag tror att det finns på alla buggys.
felfelfelfelfel ;)
Det är numera ett krav på förstärkning, de flesta har den i "skåran" undertill , men det var en period då detta inte behövdes (!!!)
min röde har denna förstärkning mellan kaross och platta, den blåe saknar det helt (och man kan känna hur den vrider sig). mitt projekt har denna ilagd på undersidan.
Ja det är nog ganska olika. Min har en lös fyrkantsrofil i "skåran" på undersidan, men inget på ovansidan. Alltså inget vidare vridstyv men tillräckligt för att inte vika vid tyngd.

Katten_81

Post by Katten_81 » Fri 13 Feb 2015, 08:31

Jag ska fixa lite bilder nu i helgen och förklara lite bättre hur jag vill göra. Sen får ni gärna lägga upp bilder på era så men ser hur alla har löst d, ingen buggy är lik den andra typ :)

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Fri 13 Feb 2015, 11:07

har inga bilder på lösningarna, men den röde saknar båge..
den blåe har plattjärn som sitter ner i stödämparinfästningarna och upp på insidan av skärmen och sedan en båge bultad genom kaross in i plattjärnen...
Image

Björn J.

Post by Björn J. » Sat 14 Feb 2015, 12:08

kg-student wrote:
Magoo wrote:
felfelfelfelfel ;)
Ja det är nog ganska olika. Min har en lös fyrkantsrofil i "skåran" på undersidan, men inget på ovansidan. Alltså inget vidare vridstyv men tillräckligt för att inte vika vid tyngd.
Jasså?
Min X försärkning undertill då?
Min bottenplatta känns helt stum, jämfört med en buggy jag fixade elen på nu i vintras, den hade bara fyrkantprofil i skåran under och i kanten på ovansidan. Det fanns en del anvisningar i karossen så man förstod att platta och kaross rörde på sig en del, åt olika håll.
VW Buggy 1600 -68.

kg-student

Post by kg-student » Sat 14 Feb 2015, 13:15

Det finns dåliga och mindre dåliga lösningar förstyvning av bottenplattan. Sen finns det vissa bra också. Min tillhör den första kategorin! Det kan ju vara så att min är en av de tidigare regade buggy´arna(omregad maj -83), dvs innan de kom på att man borde förstärka mer. På så vis har kraven höjt i takt med erfarenheten. Vad vet jag, men det låter trovärdigt, visst. :|

tribaliztic

Post by tribaliztic » Sat 14 Feb 2015, 18:54

Jag tror inte jag har några fyrkantsprofiler ens, får kolla efter när jag är i garaget nästa gång =)
Det känns lite som midjestyrning när man kör över vägbulor och sånt iaf, man "flyter" över typ.
/Fredrik
1500 -69:a
Fler buggysar på Gotland?

kg-student

Post by kg-student » Sat 14 Feb 2015, 22:11

Du har kanske havsvatten i "kardantunneln"..... :lol:
Har du inga så rekommenderar jag dig att fixa. Inga krav på snyggt bara förstärkning som inte ens syns.

Post Reply