Båge

Här skriver du om allt som har med beach buggys att göra, men som inte passar in i någon annan kategori.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Magoo
Moderator
Posts: 8316
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Båge

Post by Magoo » Sun 15 Feb 2015, 10:49

hrm, min röde är också den en tidigt inreggad/ombyggd. Då fanns det inga krav alls, utan det var besmannen som avgjorde. Senare kom svenska VW med direktiv som skulle följas. Numera är det den enskilde SFRO-besmannens egna åsikter som avgör.
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
kg-student
Posts: 3067
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: Båge

Post by kg-student » Sun 15 Feb 2015, 11:26

Magoo wrote:hrm, min röde är också den en tidigt inreggad/ombyggd. Då fanns det inga krav alls, utan det var besmannen som avgjorde. Senare kom svenska VW med direktiv som skulle följas. Numera är det den enskilde SFRO-besmannens egna åsikter som avgör.
I stora drag! SFRO styrs av den samlade erfarenheten av tidigare byggen. Precis som med domslut, det finns "prejudikat" men sen kan vinklingar, ändringar, och nytolkningar ändra reglerna/besluten.
Tyvärr vill gärna SFRO besiktningsmän överdriva. Som mitt drag. Det är klassat för 450 kg och det påpekade besmanen men jag siktade på 600-700 kg. Dock ville han ändå ha konstruktionsmaterial som motsvarar ett 2 tons drag. Dyrt material!
Någonstans borde man se det för vad det är! Med alla förstärkningar borde man även få möjlighet att öka effekten, kan jag tycka. En ansträngning skall ge belöning!
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

Post Reply