Sundsvall?

Här skriver du om allt som har med beach buggys att göra, men som inte passar in i någon annan kategori.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Ehrnholm

Sundsvall?

Post by Ehrnholm » Thu 25 Jun 2015, 10:28

Halloj! Är det någon med buggy eller bubbla vana som kan hjälpa mig lite med min buggy. Den startar alltid, går jätte bra dom första 5min och är pigg, sen så blir den slö och vill dö då man gasar + att den brukar stanna på då man träffar på ett stoppljus :)

Björn J.

Re: Sundsvall?

Post by Björn J. » Thu 25 Jun 2015, 11:49

Hej!
Långt till Sundsvall...

Det låter som om problemen börjar när automatchoken jobbat klart.
Gissningsvis får motorn för litet bensin.
En rengöring av förgasaren, där du även blåser ur alla munstycken med tryckluft kan vara bra.
Du kan ju också kolla hela bränsleflödet från tanken och bakåt mot bränslepump och förgasare.
I tanken (om du har original vw-tank) finns det en sil undertill vid avflödet, denna sil blir ofta tilltäppt av smuts.
För att nå denna sil måste du ta ur tanken och skruva loss anslutningen på undersidan.
Sedan är det vanligt att det finns ett extra bränslefiler av engångsmodell, eller ett som man kan göra rent, innan bränslepumpen, kolla det, ibland har det monterats mellan pump och förgasare.
När du ändå håller på kan det vara bra att göra rent eller byta luftfiltret också.

Ett annat fel som kan komma då motorn är varm, är att kondensatorn och/eller tändspolen lägger av eller jobbar sämre. Dessa båda komponenter är aldrig fel att byta.

I grunden är det ungefär så här:
Bränsle och luftbaserade fel föregås av att motorn börjar att gå ojämnt, svarar dåligt på gaspådrag etc. innan den till slut stannar.
Elektriska fel; här ges ingen förvarning, motorn stannar tvärt.

Vad är det föresten för motor? kolla bokstaven/bokstäverna innan serienumret under generatorfoten, under ordet "Zündfölge 1-4-3-2".
Och vad heter förgasaren/förgasarna?
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Ehrnholm

Post by Ehrnholm » Thu 25 Jun 2015, 12:20

Det är en 1600cc med solex 34 förgasare :) ja nått måste jag göra, har skruvat på luftskruven och den under å testat lite.. men får ej till det

Ehrnholm

Post by Ehrnholm » Thu 25 Jun 2015, 12:21

Bytt filter med :)

Björn J.

Post by Björn J. » Thu 25 Jun 2015, 12:52

Ta ur förgasaren, töm den på bensin genom sexkantspluggen i flottörhuset.
Skruva loss locket, fem skruvar plus fjädern. Genom avtappningshålet når du huvudmunstycket med en halvlång spårmejsel, kolla detta munstycke, här är det vanligt att skräp fastnar.
Sedan finns det ett emulsionsmunstycke, mässingsfärgat, som sitter i mellanväggen mellan flottörkammaren och insugskammaren ovanifrån, skruva ur och blås ur.
I locket sitter det en ventil som påverkas av flottören, blås i anslutningsröret med munnen, tryck på den lilla tappen, då skall denna ventil sluta tätt. Även här fastnar det smuts.
Skruva ur tomgångsskruven och mängdskruven, notera antalet varv, och blås ur här.
Skruva loss anstängningsventilen och blås rent.
Blås gärna i alla öppna kanaler du ser, och på högersidan finns en sexkantsgrej, med en stålkula i, den är till tomgången, skruv loss och blås ur.
Sedan monterar du ihop alltihopa igen, om du har en ny packningssats monterar du den, tillsammas med nytt membran till accelerationspumpen på högersidan.

Men kolla först i reparationshandboken:
http://vwfiv.se/Repbok/5-Branslesystemet.pdf
Här står också hur du skall göra en grundinställning av förknasaren.
VW Buggy 1600 -68.

Ehrnholm

Post by Ehrnholm » Thu 25 Jun 2015, 15:58

Man tackar! Ska testa mig på att göra rent :D

Ehrnholm

Post by Ehrnholm » Thu 25 Jun 2015, 16:53

Den rycker å har sig ur ena avgassidan? Vad kan det bero på?

Ehrnholm

Post by Ehrnholm » Thu 25 Jun 2015, 16:56

Smäller gör det med.. men bara ur den sidan

Björn J.

Post by Björn J. » Thu 25 Jun 2015, 20:16

Att det smäller beror på att tändningen är felställd, och om det bara är på ena sidan så är det någon eller några av ventilerna, ventilspelet, där som är felställda.
Eller så kan det vara som på min, glappkontakt i tändkablarna.
Naturligtvis kan det vara något eller några tändstift som är dåliga också, du skrev aldrig om du hade bytt dem.
VW Buggy 1600 -68.

kg-student

Post by kg-student » Thu 25 Jun 2015, 22:28

Jag tror helt enkelt att den är rädd för rödljus. Du har inte skrämt den med att köra mot rött ljus? :lol: :lol:

Björn är så klart inne på rätt spår, men jag vill tillägga något som vi ofta snålar med.
KÖP NY TÄNDSPOLE! Vilken skillnad i gnista! Vi pratar inte några stor pengar.
Ovanpå det, gör brytarlös tändning underverk. Jätteenkelt att justera motorn när den så tacksamt går jämnt i sig själv.

Att den ryker kan ju vara slitna ringar med oljeförbränning som följd. Dricker den olja?

Jag hade samma bekymmer med att den inte ville hamna i den där inställningen som bara ville gå bra. Hur man än skruvade och vred så blev det liksom inte bra. Godkänt men inte bra. SEN! Bytte jag tändspole. Jävlar vad den gnistrade i mitt genomskinliga fördelarlock.
Sen blev det magnettändning. Går så grant men troligen lite magert. Spottar lite när man motorbromsat och gasar. Men tomgången läger sig hur stabilt som helst i alla lägen. Besiktning på G så jag vill se vad CO-halten säger innan jag skruvar upp.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

Ehrnholm

Post by Ehrnholm » Thu 25 Jun 2015, 22:30

Nä precis har ej bytt dom :) ska köpa lite nya delar i morrn och se hur den mår. Tyckte nästan jag såg den läckte på ena sidan att det pös ut avgaser med, behövs nog en genomgång.

Ehrnholm

Post by Ehrnholm » Thu 25 Jun 2015, 22:34

Haha tacka fan man får ju så lov att köra mot rött då den stannar :lol:

Ja ska köpa sådan med, den ser jävligt sliten ut! Vette tusan det med oljan, den var nybytt då jag köpte buggyn å det var för en vecka sedan :) så man e helt ny på den här fronten. Men fan vilket jävla bra forum måste jag säga!

Björn J.

Post by Björn J. » Fri 26 Jun 2015, 08:10

KG: som jag sade i Mantorp, om potatisen kommer upp först är det något fel, det är blasten som skall komma först!
Med andra ord, man skall INTE ha någon nämnvärd gnista mellan brytarspetsarna, då är kondensatorn kass, och spetsarna bränns sönder, gnistan skall likasom potatisblasten.. komma någon annanstans, på tändstiften... ja potatisblasten på annat ställe... :oops:

Ehrnholm: Ja köp en sådan där brytarlös tändmodul, billigaste modellen, Tribaliztic, KG, Magoo, Buggsan, jag och kanske nån mer här på forumet köpte sådana, och alla är väldigt nöjda.
Det är en liten elektronisk modul som ersätter brytarspetsarna och en ring med magneter i som man trär på fördelaraxeln. Modulen känner av magneterna och ger sedvanligt fyra pulser till tändspolen per varv.
Jag har glömt namn och e-post till killen som sålde men den kostade under femhundringen inklusive porto. KG minns säkert vad han heter..?

Men om nu motorn misständer litet bara på ena sidan så får du kolla ventilspelet där, skall vara 0,2mm på 1600 motorerna.

Jag har dock funderat på att ha en grön stor kontrollampa kopplad direkt till tändningen, på instrumentpanelen, då kan jag hävda att jag alltid kör mot grönt... :roll:
VW Buggy 1600 -68.

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Fri 26 Jun 2015, 08:31

Jag ställer alltid mina ventiler på 0.15...
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

tribaliztic

Post by tribaliztic » Fri 26 Jun 2015, 09:38

Josef Estung heter han jag köpte av, som även annonserat på blocket. Jag köpte dock den sista han hade hemma till vacuumförgasare men fler skulle tas hem sa han. estung914"snabela"gmail.com är adressen.
/Fredrik
1500 -69:a
Fler buggysar på Gotland?

Post Reply