Stadig mobilhållare?

Här skriver du om allt som har med beach buggys att göra, men som inte passar in i någon annan kategori.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

tribaliztic

Stadig mobilhållare?

Post by tribaliztic » Sun 02 Aug 2015, 09:53

Jag söker en stadig mobilhållare, så liten och smidig som möjligt. Det ruskar och skakar ju rätt bra i karossen när man kör... Nån av er som använder nåt som funkar?
/Fredrik
1500 -69:a
Fler buggysar på Gotland?

kg-student

Re: Stadig mobilhållare?

Post by kg-student » Sun 02 Aug 2015, 12:29

En gyro hade nog varit bäst. :lol:
Tänk på att en stadig skakar med karossen. Så du ska nog inte ha höga förväntningar.
En "påse" hade nog funkat bäst med tanke på rimlig budget.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

Buggsan

Post by Buggsan » Sun 02 Aug 2015, 21:23

Jag har några jäkligt bra som funkar alldeles utmärkt. Det är liksom som en grop fram på sidan av byxorna, en på varje sida, å de följer med gratis när jag köper byxor. Vet inte om fler av er har dessa förmåner. Men även om det skulle kosta ett par kronor extra så rekommenderar jag dessa starkt nästa gång ni ska köpa byxor. :P
¡ɹǝuɥɔoddn ʇǝpɹoqʇuǝƃuɐʇ pǝɯ ɐʌıɹʞs ʇʇɐ ɐɹq ǝʇuı

Björn J.

Post by Björn J. » Sun 02 Aug 2015, 22:39

Jag har en som är väldigt bra men inte i buggyn....
Liksom ett hölster som sitter i livremmen, och i detta lägger man androidtelefonen...
Bara det att det är trångt i sittbrunnen, så hällorna runt livremmen har lossat x flera.

Köpte en hållare på Biltema med stor sugkopp, egentligen till GPS'en men den är för telefoner också. Slickade på sugkoppen och klämde fast den på rutan samma dag vi for till Mantorp, och den sitter fortfarande kvar.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

kg-student

Post by kg-student » Sun 02 Aug 2015, 23:17

Buggsan wrote:Jag har några jäkligt bra som funkar alldeles utmärkt. Det är liksom som en grop fram på sidan av byxorna, en på varje sida, å de följer med gratis när jag köper byxor. Vet inte om fler av er har dessa förmåner. Men även om det skulle kosta ett par kronor extra så rekommenderar jag dessa starkt nästa gång ni ska köpa byxor. :P
Och du har ALDRIG stört dig på att mobilen är så gott som omöjlig att fiska upp ur fickan (när det ringer eller även annars) och man sitter i buggyn? :evil:
(Obs, inte arg på inlägget utan på mobilen i fickan..... kan feltolkas) :)
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.

tribaliztic

Post by tribaliztic » Mon 03 Aug 2015, 09:35

Tanken är att kunna använda mobilen som hastighetsmätare bla, lite tråkigt att ha den i fickan då ;) Jag vet att jag inte kan besikta med bara mobilen som mätare men den är iaf mer exakt än den äldre mätare jag satte i som visar 10-25km/h fel beroende på hastighet =)
/Fredrik

Björn J.

Post by Björn J. » Mon 03 Aug 2015, 10:51

tribaliztic wrote:Tanken är att kunna använda mobilen som hastighetsmätare bla, lite tråkigt att ha den i fickan då ;) Jag vet att jag inte kan besikta med bara mobilen som mätare men den är iaf mer exakt än den äldre mätare jag satte i som visar 10-25km/h fel beroende på hastighet =)
Beror nog mer på vänster framhjuls diameter än på hastighetsmätaren :roll: .
VW Buggy 1600 -68.

tribaliztic

Post by tribaliztic » Mon 03 Aug 2015, 12:43

Nja, jag hade ju samma hjul som tidigare efter mätarbytet och det var skillnad då också.
/Fredrik

kg-student

Post by kg-student » Mon 03 Aug 2015, 18:52

Lär dig vid vilka markeringar den går i vilken hastighet och gör en anpassad bakgrund själv! Du får den som du vill och den visar rätt. :wink:
Det finns en hel tråd om detta nöje. Dock inte ändra angivelserna men det är bara en formalitet när man ändå skapar en ny bakgrund.
viewtopic.php?f=12&t=252&st=0&sk=t&sd=a&hilit=bakgrund

Björn J.

Post by Björn J. » Tue 04 Aug 2015, 00:10

När jag körde till Mantorp och tillbaka hade jag en GPS i en himla käck hållare i framrutan... (Fel tråd?) och det var förvånansvärt vad bra den mekaniska,stämmde, faktiskt bättre än på Picasson.
50 är 51 enligt GPS, 100 är 99 enligt GPS och 110 är 110!
Jag har en mätare från 1303.
VW Buggy 1600 -68.

kg-student

Post by kg-student » Tue 04 Aug 2015, 08:51

Jag har ju en mätare som inte hör hemma i VW utan Toyota..... Men med 15" fälgar och 195/60 däck visade den 13% fel jämfört med GPS. Med 14" fälgar och 185/50 däck visar den exakt rätt. Så det gör ganska stor skillnad beroende på vilka hjul och däck man har.
Kan du inte låna ett par hjul i annan dimension och prova/jämföra. Annars finns det "växellådor" för hastighetsmätare så att fel rättas hos företag som kalibrerar mätare.
Jag försökte jämföra original mätare med utbytes genom att köra BÅDA i samma borrmaskin (alltså konstant och samma hastighet , vajern i borrmaskinen) för att jämföra skillnaden, men jag hade bara en sladdlös så det gick inte fort nog(för liten skillnad).

Är du bra på matte kan man ju räkna ut det. Omkretsen på hjulet tillryggalägger en sträcka på ett varv och på lika lång sträcka roterar de olika antal varv. :oops:

Björn: Var hållaren bra? Skakade/vibrerade den inte utan att du såg displayen bra? I så fall kan du ju berätta vilken sorts hållare, för det var det frågan handlade om i början! :wink: Vi har bara vilselett samtalet med alternativa lösningar! Vilket inte händer ofta här i forumet....... :oops: :?

Björn J.

Post by Björn J. » Tue 04 Aug 2015, 12:51

Hållaren är bra, skall ta en bild, den har en ganska kort hals mellan sugkoppen och själva hållargrejen, så vibrationerna blir inye så farliga alls. Men jag hade polariserande solglasögon på mig på uppresan... Och då var displayen polalriserad tvärtom... Det blev ett fint "regnbågstema" i rutan iallafall...
VW Buggy 1600 -68.

tribaliztic

Post by tribaliztic » Tue 04 Aug 2015, 13:05

Byta hjul blir det ju till nästa år förhoppningsvis fast jag kommer antagligen få ännu mindre rullomkrets då.
Tanken har funnits att göra en ny bakgrund ja, fast det känns onödigt att mickla med det nu när det snart kommer ändra sig igen. Dessutom skönt att ha telefonen synlig eftersom man ändå inte hör när den ringer i fickan =)
/Fredrik

Björn J.

Post by Björn J. » Tue 04 Aug 2015, 17:30

VW Buggy 1600 -68.

kg-student

Post by kg-student » Tue 04 Aug 2015, 19:13

Sätt klistermärken på glaset till mätaren tillfälligt så har du koll så länge.
http://www.stickercorner.com/se/art/sif ... 00-gul.php
ev har Panduro eller liknande pysselbutik också om du har nära till någon sådan butik.

Post Reply