ladugårdsfynd beach buggy

Här skriver du om allt som har med beach buggys att göra, men som inte passar in i någon annan kategori.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
vantheman
Posts: 2
Joined: Sat 09 Apr 2016, 17:47

ladugårdsfynd beach buggy

Post by vantheman » Sat 09 Apr 2016, 18:10

Hej alla freaks.
Jag undrar lite om ett projekt som jag sprungit på.
Det är en volkswagen 1500 lim svart beach buggy med baksäte 1969.
Jag hittade den i en övergiven lada och fick tag på ägaren via transportstyrelsen och fick köpt denna bil för 2000.
Nu undrar jag vad man bör tänka på då den verkar ha stått still sedan -84 vad bör man göra med den förutom byta batteri.
Vidare finns ingen nyckel till den så vad göra
Mvh Patric kungälv

User avatar
kg-student
Posts: 3037
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: ladugårdsfynd beach buggy

Post by kg-student » Sat 09 Apr 2016, 19:21

Bromsslangar, bromscylindrar, bränsleslangar, rost i underrede, går motorn runt, serva, troligen hjulaxeltätning, troligen drivaxeldamask, däck, resten är nog mest skönhetssaker.
Skippa tändningslåset och sätt universal alt köp ersättnings. Du kan klart fuska till så en gammal nyckel funkar i ditt lås men kräver lite kunskap och pill-jobb.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

User avatar
Björn J.
Posts: 3803
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: ladugårdsfynd beach buggy

Post by Björn J. » Sat 09 Apr 2016, 22:03

När det gäller motorn, om den nu går att dra runt;
Byte av; olja, brytarspetsar, tändspole, tändkablar, tändstift, drivrem till generatorn. Sedan kan man ju behöva göra ren förgasaren, kontrollera ventilspelet, nya packningar till ventilkåporna, eventuellt litet andra packningar också, men det brukar ge sig då man fått igång motorn. Det är ju inte helt ovanligt att bränslepumpens membran torkat sönder heller.
När det gäller växellådan bör du ju byta dess olja.
KG skrev om bromsarna, och då man mekat med dem så går det ju knappast att undvika att byta till ny bromsvätska.

Efter hand som du fått igång motorn och kanske kört litet så upptäcker du säkert fler grejer, stötstångsrören och dess tätningar brukar läcka litet olja, liksom packboxen i motorns framkant mot växellådan.
Gummihuddarna mellan växellåda och bottenplatta är också sådant som man behöver byta ibland.

Men låt dig inte avskräckas av detta, det är lätta grejer att fixa, och inte speciellt dyrt.
Tvåtusen är ju ett riktigt fyndpris, du kan säker få igång den buggyn igen med delar och oljor för några tusenlappar.

Skall vi ses på någon av sommarens VW-träffar i Göteborg, Kungälv eller Uddevalla? Ja det är väl något vid slussarna i Trollhättan också.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Post Reply