kopplingsproblem

Här skriver du om allt som har med beach buggys att göra, men som inte passar in i någon annan kategori.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
vantheman

kopplingsproblem

Post by vantheman » Sun 08 May 2016, 10:00

Hej igen
Gjorde ett inlägg igår men det verkar som det försvann, provar igen.
Har nu till slut fått igång mitt ladugårdsfynd, verkar vara något vajsing med kopplingen det känns som att den är intryckt även när den inte är det kan rulla även med växlarna i har provat att ta loss vajern och dra den lilla spaken i sitt bakersta läge men det hjälper inte.
Någon som har nån tanke om detta klarar en snickare att lösa det eller är det svårt
Mvh Patric kungälv

kg-student

Re: kopplingsproblem

Post by kg-student » Sun 08 May 2016, 13:19

Eftersom det inte är något krävande jobb att lyfta ur motorn hade jag gjort det. Vet inte om urtrampningsmekanismen kan kärva? Men det kan ju vara så att det fattas delar där inne i kopplingen.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop

Björn J.

Post by Björn J. » Sun 08 May 2016, 13:46

Visst klarar du det, det är inget finsnickeri precis.
När du kopplat bort elkablar, bränsleslang och gasvajern, hissar du upp bilen helst både fram och bak, så den står ganaka vågrätt, fyra pallbockar inunder. Bakhjulen tas bort, kryp under med 17 mm ringnyckel och gärna också hylsa med kort förlängare och spärrskaft. Lossa de fyra skruvarna som fäster motorn i växellådan, ställ under en bra gargaedomkraft, jag använder en MC-lyft. Lossa nu skruvanra helt och drag motorn bakåt omkring 20 cm och sänk ned. Beroende på hur karossen ser ut ovanför motorn kan det vara nödvändigt att skruva bort luftfiltret på förgasaren också.

När du nu har nere motorn så kan du inspektera hela kopplingspaktet som sitter kvar på motorn.
Och nu är det lika bra att ta loss svänghjulet och byta packboxen innanför, den läcker nästan alltid litet.
Det finns beskrivet rätt väl i min projekttråd, "Björntråden" med bilder hur man får loss svänghulet...
Ett billigt specialverktyg, ett ordetligt spännband, en femmeters aluminiumstege, ett två meter långt stålrör, ett paket russin, en 32 mm hylsa (tror jag det är...?) och ett långt T-handtag.

Var observant på att det finns minst två diametrar på kopplingarna, så att du köper rätt, om du nu behöver det.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Mon 09 May 2016, 07:05

har aldrig hört om det på vw, men ...
i min ungdom när vi grävde fram både en och 2 gamla amazoner/duetter ut ur lador för att "ha kul med" var det inte ovanligt att lamellen fastnat på tryckplattan, dvs frikopplade man så satt skiten fast ändå...
lite "kreativ" körning (starta med växel i) med nedtryckt pedal löste alltid fallen...

idag är de bilarna värda mycket...då fick man dom för skrotvärdet, ca 500:- och med facit i hand ska alla som har sådana idag vara oss evigt tacksamma med tanke på hur många som vi hade "för kul" med och därefter släpade till pressarna. ju färre det finns, destu mer är de som finns kvar värda ;)
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Post Reply