Bakvagn - Sänkning / Byte av bussningar

Här hittar du information om Chassie, kaross, inredning och ruta.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Re: Sänkning av bakvagn el byte av bussningar

Post by fgronlun » Thu 05 Mar 2009, 15:45

Smajly wrote:
kg-student wrote:Jag gillar inledningen till denna tråden. Säkerheten prioriteras högt i texten.
"Pallas upp stadigt. Helst med riktiga pallbockar."
Också ser man på bildrna var ribban är lagd.....
Härlig attityd, MAN TAGER VAD MAN HAVER.
Jag vill nog påstå att fälgar och balkar är säkrare än pallbockar eftersom de flesta av oss nog köper Biltemavarianten, hopfällbara med tippbenägenhet vid för lite vikt. Vikt är ju något som bekant saknas på en Byggy.
Jag klagar inte men log för mig själv när jag såg texten contra bilden. :wink:
Så sant.. säkrare än en fälg med däck på kan de inte bli.. Säkerhet före allt annat. Inget som kan trilla eller säcka ihop.
Tror inte dom flesta köper de hopfällbara varianten av biltemas pallbockar.. vet att större procent köper den vanliga fasta röda varianten.

:lol: :lol: :lol:
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Re: Sänkning av bakvagn el byte av bussningar

Post by fgronlun » Thu 05 Mar 2009, 15:49

ifall torisions stavarna kommit ut så kan man använda som ledtråd den mejslade sträcket som finns i ändann (borde åtm finnas ifall ja kommer ihåg rätt). Lägg den tex lod rätt el våg rätt å sedan bara monterar du "bärarmarna" isamma position till ngn av bulthålen så kommer du åtm lite frammåt...

Ungefär 1-1.5 cm förspänning till klacken borde du få en ganska bra höjd där bak... Men tyvärr är det en hel tewstande före du hittar det rätta.
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger

ljuungan
Posts: 102
Joined: Mon 03 Nov 2008, 11:48
Location: Helsingborg

Re: Sänkning av bakvagn el byte av bussningar

Post by ljuungan » Mon 30 Mar 2009, 15:52

Kommer man genom besiktningen med bilen även om man har en aning toe in eller toe out på sin Buggy, eller måste det vara perfekt inställt?

Tycker jag har prövat alla tänkbara spänningar men hittar inget läge där hjulen står helt plant mot marken.

En annan sak jag tänkte på. Om jag spänner den så jag kommer så nära helt raka däck, men har något toe in på bilen. Borde man inte kunna svetsa fast en liten plåtbit/distans mellan klacken och bärarmen för att få dem helt plana? På så sätt får man en rätt hård dämpning och samtidigt perfekt inställda bakhjul, eller?

Magoo
Moderator
Posts: 8312
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Sänkning av bakvagn el byte av bussningar

Post by Magoo » Mon 30 Mar 2009, 15:56

har du justerat toein på bakvagnen?
är det inte camber du menar?
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Re: Sänkning av bakvagn el byte av bussningar

Post by fgronlun » Mon 30 Mar 2009, 17:00

ljuungan wrote:Kommer man genom besiktningen med bilen även om man har en aning toe in eller toe out på sin Buggy, eller måste det vara perfekt inställt?

Tycker jag har prövat alla tänkbara spänningar men hittar inget läge där hjulen står helt plant mot marken.

En annan sak jag tänkte på. Om jag spänner den så jag kommer så nära helt raka däck, men har något toe in på bilen. Borde man inte kunna svetsa fast en liten plåtbit/distans mellan klacken och bärarmen för att få dem helt plana? På så sätt får man en rätt hård dämpning och samtidigt perfekt inställda bakhjul, eller?
Ovan nämnda modifiering nämns i wheels magazine artikeln om buggies. Att svetsa på en klack som gör att inte hjulen längre "viks under" lära förbättra köregenskaperna märkvärt. Tror dom skrev om en 10mm klack som skulle svetsas till.. Skall se ifall ja skulle hitta artikeln så skannar ja in den
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger

ljuungan
Posts: 102
Joined: Mon 03 Nov 2008, 11:48
Location: Helsingborg

Re: Sänkning av bakvagn el byte av bussningar

Post by ljuungan » Tue 31 Mar 2009, 19:40

okey ! Tror nog jag ska ge mig på detta senare då!

Ja scanna gärna in om du hittar artikeln, mina hjul vill omöjligt ställa sig helt plant utan "viker" antingen in sig eller ut sig en aning. :roll:

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Re: Sänkning av bakvagn el byte av bussningar

Post by fgronlun » Tue 31 Mar 2009, 20:12

ljuungan wrote:okey ! Tror nog jag ska ge mig på detta senare då!

Ja scanna gärna in om du hittar artikeln, mina hjul vill omöjligt ställa sig helt plant utan "viker" antingen in sig eller ut sig en aning. :roll:
de problemet slipper du aldrig med swing axeln. Klart hjulen skall vika lite innåt. Ser ju bara lite mera race ut :wink: å dessutom så ger det bättre köregenskaper än att dom skulle vika sig under (vika utåt)

Med fälgar som har mycke offset utåt så förvränger det mera ögat men ifall du har lite smalare däck eller fälgar som breddar lite mera nnåt så försvinner snedheten lite. Att däcken lutar in el ut så påverkar inte så farlit på däckslitage.. inte lika mycke som om plogningen är åt skogen
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger

ljuungan
Posts: 102
Joined: Mon 03 Nov 2008, 11:48
Location: Helsingborg

Re: Sänkning av bakvagn el byte av bussningar

Post by ljuungan » Tue 31 Mar 2009, 23:18

vad menas med plogningen? :roll: Men kommer bilen genom besiktningen trots att hjulen lutar lite då?

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Re: Sänkning av bakvagn el byte av bussningar

Post by fgronlun » Wed 01 Apr 2009, 17:11

ljuungan wrote:vad menas med plogningen? :roll: Men kommer bilen genom besiktningen trots att hjulen lutar lite då?
Toe-in / Toe-out brukar kallas plogning.. Men kan va nå finn dialekt grej dedära.
Tror besiktningen inte bryr sig om att hjulen lutar in. Samma problem finns ju på bla ford sierra, bmw å dom får man ju besiktade med sänksatser..
Känner inte till bestämmelserna isverige men tror inte de e ngt dom hänger upp sig på..
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger

User avatar
kg-student
Posts: 3055
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: Sänkning av bakvagn el byte av bussningar

Post by kg-student » Wed 01 Apr 2009, 19:46

Jag undrar om det inte är beroende på hur mycket. Dvs hur stor anliggningsyta av däcket som berör marken. Du får ha smala däck men antagligen krävs en viss anliggningsyta. Jag tror inte du får problem och är du orolig lägg lite skrot eller sandsäcka bak i bilen så tynger du ner bakfjäringen och planar ut hjulen. Problemet är då löst för besiktningen i alla fall. :lol: :lol:
Är det mot vad jag förstått på andra hållet får du göra fjädringen hådare.
bakvagn.JPG
Hoppas min primitiva skiss förklarar vad jag menar.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

User avatar
mettis
Posts: 1259
Joined: Thu 26 Apr 2007, 20:56
Location: Norrköping

Re: Sänkning av bakvagn el byte av bussningar

Post by mettis » Thu 02 Apr 2009, 19:17

När man sätter ihop, och "lyfter med domkraft" på fjäderbladet, går detta bra på en sänkt (1 hack) bakvagn.
Men skall man sätta ihop en icke-sänkt, räcker inte kraften...(man lyfter bilen istället).
En gammal original-domkraft kan med fördel användas om man svetsar på en M10-bult som skruvas i std-fästet.
Se bild (förstora 2:a bilden uppifrån...) http://www.algonet.se/~mettis/pics13/hebbe0523.jpg

User avatar
Stadig1
Posts: 161
Joined: Wed 18 Mar 2009, 16:51
Location: Värnamo

Re: Sänkning av bakvagn el byte av bussningar

Post by Stadig1 » Thu 02 Apr 2009, 22:06

Ger Urethan bussningar mycket? tänker på den som sitter vid torisionsstavarna? Tanken slog mig aldrig att man kanske skulle bytt den...

User avatar
Rydh
Posts: 1145
Joined: Thu 11 Jan 2007, 20:58
Location: Lagan

Re: Sänkning av bakvagn el byte av bussningar

Post by Rydh » Thu 02 Apr 2009, 22:46

TTG wrote:Då passar jag på att ställa samma fråga ang. växellådsfästena
Jag kör med sådana på min, det har funkat bra. men sen har jag ju kanske lite av ett specialfall!

//Rydh
Image
Buggy-67 V70 2.5T-05 Micra-05
http://www.brumm-brumm.se

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Re: Sänkning av bakvagn el byte av bussningar

Post by fgronlun » Fri 03 Apr 2009, 20:22

Stadig1 wrote:Ger Urethan bussningar mycket? tänker på den som sitter vid torisionsstavarna? Tanken slog mig aldrig att man kanske skulle bytt den...
om inte annat så känns det bättre psykiskt. Min buggy är nu så pass lös att uretan bussningarna inte kommer till sin rätta.. Men bågen skall väll åtgärda den saken.
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Sänkning av bakvagn el byte av bussningar

Post by mats » Fri 10 Apr 2009, 14:55

Den här tråden gillar jag....mycket bra!
Vill bara komplettera med ett litet tips:Vid bild 4 uppifrån inom ringen 3,kan det vara bra att svetsa i en liten kil eller mutter,använde m10 +en kortbult för att justera bäramens nedåtgående rörelse.Allt för minska mormor anka-effekten när bilen lyfter t.ex över ett krön.Fjäderarmen ska alltså inte gå lika långt ner.Spårviddsförändringen blir ganska stor mellan översta och nedersta fjäderläget.En buggy med breda bakdäck blir då väldigt konstig vid själva nedslaget,snudd på farlig!
Man kan även minska fjädervägen uppåt genom att använda bussens genomslagsgummin.Kommer inte ihåg årsmodellen men de passar rakt på,
Vill man korta fjädringsvägen ytterligare så kan man svetsa i en bult som sitter inuti genomslagsgummit.
Chassit står i sverige å jag sitter på GC (ca 25 grader),så det är svårt att ta några bilder.
Det finns bilder i nån gammal offroadbok om VW.

Post Reply