Dragkrok
Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun
Re: Dragkrok
Det hade ju bara varit så underbart att kunna köpa ett bolt-on kit och bara bulta dit, dra lite el och sen boka tid för besiktning. Betalar hellre några kronor extra. Måste ju ändå få nån som tillverkar det åt mig.
¡ɹǝuɥɔoddn ʇǝpɹoqʇuǝƃuɐʇ pǝɯ ɐʌıɹʞs ʇʇɐ ɐɹq ǝʇuı
Re: Dragkrok
jag bor inte i Sverige, dvs. bara tuta och körakg-student wrote:Fråga till "aorange": Vilken dragvikt blev ditt godkänt för?

My country is the world and my religion to do good
Re: Dragkrok
Är det inte samma regler i hela EU?aorange wrote:jag bor inte i Sverige, dvs. bara tuta och körakg-student wrote:Fråga till "aorange": Vilken dragvikt blev ditt godkänt för?
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
VW Buggy 1600 -68.
Re: Dragkrok
Nej.. i England krävs ingen ombesiktning eller änding i regbeviset för att sätta på en dragkrok och släpvagnar är ej heller reggade individuellt, de behöver inte ens besiktning.
My country is the world and my religion to do good
Re: Dragkrok
Typiskt orättvist, men så tvingas ju alla köra på fel sida ocksåaorange wrote:Nej.. i England krävs ingen ombesiktning eller änding i regbeviset för att sätta på en dragkrok och släpvagnar är ej heller reggade individuellt, de behöver inte ens besiktning.

Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
VW Buggy 1600 -68.
Re: Dragkrok
http://www.bytbil.com/nyheter/3vb4vkyg
Det här borde ju kunna underlätta en hel del även för oss som vill bygga egen krok. Den kan ju dessutom "råka" demonteras när man ändå stoppar i besiktningsmotorn.
Så hur går det..? Nån som fått dit krok på sin buggy än..?
Det här borde ju kunna underlätta en hel del även för oss som vill bygga egen krok. Den kan ju dessutom "råka" demonteras när man ändå stoppar i besiktningsmotorn.

Så hur går det..? Nån som fått dit krok på sin buggy än..?
¡ɹǝuɥɔoddn ʇǝpɹoqʇuǝƃuɐʇ pǝɯ ɐʌıɹʞs ʇʇɐ ɐɹq ǝʇuı
- kg-student
- Posts: 3122
- Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
- Location: Helsingborg
Re: Dragkrok
Detta skall undersökas närmare. Draget sitter på bilen och skall/skulle reg.besiktigas i det närmaste. Kanske inte behövs då? Vad detta innebär i slutänden vet jag inte? Hur vet man hur stor drag/lastvikt man får dra? Det är inte enkelt att räkna ut. En vikt för draganordningen och en annan för bilen. Kanske en tredje för båda i kombination.
Ev gäller det inte egenbyggda drag utan bara typregade drag? Ber att få återkomma när jag fått reda på mer. Även andra kan fylla på om de kommer över ytterligare information.
Dessvärre kommer det inte att bli någon "bolt-on" försäljning. Tillverkningen krävde en del tid och vi kom fram till att det skulle kosta för mycket. För att det skulle löna sig skulle det ligga runt 3000:-. Däremot kommer jag att bjuda på ritningen om fler är intresserade. avvaktar bara besked på vilka vikter det godkänns med.
Ev gäller det inte egenbyggda drag utan bara typregade drag? Ber att få återkomma när jag fått reda på mer. Även andra kan fylla på om de kommer över ytterligare information.
Dessvärre kommer det inte att bli någon "bolt-on" försäljning. Tillverkningen krävde en del tid och vi kom fram till att det skulle kosta för mycket. För att det skulle löna sig skulle det ligga runt 3000:-. Däremot kommer jag att bjuda på ritningen om fler är intresserade. avvaktar bara besked på vilka vikter det godkänns med.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
- kg-student
- Posts: 3122
- Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
- Location: Helsingborg
Re: Dragkrok
Mycket riktigt!
- De nya reglerna gäller för en EU-typgodkänd personbil klass I, när man monterar en typgodkänd kopplingsanordning som är avsedd för fordonet, under förutsättning att uppgifter om maximal släpvagnsvikt finns i vägtrafikregistret (VTR).-
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyh ... ok-i-host/
Gäller även lätt lastbil(vilket inte är intressant här).
Inga förändringar för mig alltså! Bara att boka en tid.
- De nya reglerna gäller för en EU-typgodkänd personbil klass I, när man monterar en typgodkänd kopplingsanordning som är avsedd för fordonet, under förutsättning att uppgifter om maximal släpvagnsvikt finns i vägtrafikregistret (VTR).-
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyh ... ok-i-host/
Gäller även lätt lastbil(vilket inte är intressant här).
Inga förändringar för mig alltså! Bara att boka en tid.

Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Re: Dragkrok
är det du o Alex som pular med drag?

http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
- kg-student
- Posts: 3122
- Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
- Location: Helsingborg
Re: Dragkrok
JA, Alex hjälpte mig att kapa/svetsa. Payback, så att säga...
Han har ju lite andra resurser på jobb än jag.
Tyvärr blir det så att material och arbetstid tickar. Det lönar sig inte att bygga en jigg och massproducera, för då hade tiden ändrats.
Jag var när att göra bort mig... Draget påsatt på buggyn, och bultar dragna med moment. Klart! Då åker vi väl hem och bokar tid för besiktning. På vägen hem slog det mig....FAN! Jag har ju inte kopplat elkontakt. PUH, kunde blivit pinsamt.
Så jag är inte klar ännu...
Som sagt vet jag inte heller om det lönar sig med tanke på dragvikten. Kul att få 400 kg dragvikt...
Jag hoppas på 750 kg eftersom det står i typintygen max dragvikt(original). Sen är bilen ombyggd till buggy och typvägd till tjvikt 630 kg (totalvikt 720)så 600 kg dragvikt är väl ett rimligt mål. Räcker för en Camplett eller mindre släp.

Tyvärr blir det så att material och arbetstid tickar. Det lönar sig inte att bygga en jigg och massproducera, för då hade tiden ändrats.
Jag var när att göra bort mig... Draget påsatt på buggyn, och bultar dragna med moment. Klart! Då åker vi väl hem och bokar tid för besiktning. På vägen hem slog det mig....FAN! Jag har ju inte kopplat elkontakt. PUH, kunde blivit pinsamt.
Så jag är inte klar ännu...

Som sagt vet jag inte heller om det lönar sig med tanke på dragvikten. Kul att få 400 kg dragvikt...

Jag hoppas på 750 kg eftersom det står i typintygen max dragvikt(original). Sen är bilen ombyggd till buggy och typvägd till tjvikt 630 kg (totalvikt 720)så 600 kg dragvikt är väl ett rimligt mål. Räcker för en Camplett eller mindre släp.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Re: Dragkrok
Väntar med spänning på bilder och ritningar. Starkt jobbat.
¡ɹǝuɥɔoddn ʇǝpɹoqʇuǝƃuɐʇ pǝɯ ɐʌıɹʞs ʇʇɐ ɐɹq ǝʇuı