Vgrens buggybygge #2
Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun
Re: Vgrens buggybygge #2
kolla på classicvw, de har riktigt nice fälgar till vettiga priser.
Jag har deras Mangel-kopia på mitt projekt, 5.5" fram och 10" bak
Ett tips är faktiskt att skaffa fälgarna redan nu så du kan se hur brett det blir (i mitt fall kommer jag få bredda karossen 10 cm/sida...
Jag har deras Mangel-kopia på mitt projekt, 5.5" fram och 10" bak
Ett tips är faktiskt att skaffa fälgarna redan nu så du kan se hur brett det blir (i mitt fall kommer jag få bredda karossen 10 cm/sida...

http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Re: Vgrens buggybygge #2
Kunde inte hålla mig i helgen så jag började riva motorn lite för inspektion/rengöring/lackning av delar.

Passade på att blästra insugen lite. Det är så trevligt att dom ser nästan nya ut. Lite färg på dessa så blir det kanon.

Sedan tänkte jag kapa bort förvärmingsrören på insuget när det ändå är bortplockat, jag kommer ju aldrig köra när det är kallt ändå.
Sedan blir det fortsatta modifieringar och rengöring på det mesta.
Motorn går i alla fall runt hur fint som helst och håller oljan inne (såå länge den inte är varm) den har ju inte vart startad på över minst 18 år.

Passade på att blästra insugen lite. Det är så trevligt att dom ser nästan nya ut. Lite färg på dessa så blir det kanon.

Sedan tänkte jag kapa bort förvärmingsrören på insuget när det ändå är bortplockat, jag kommer ju aldrig köra när det är kallt ändå.
Sedan blir det fortsatta modifieringar och rengöring på det mesta.
Motorn går i alla fall runt hur fint som helst och håller oljan inne (såå länge den inte är varm) den har ju inte vart startad på över minst 18 år.
1 bugg klar och nästa på G
Re: Vgrens buggybygge #2
ser nice ut. Önskar man själv hade tid till att hålla på med bilarna

http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Re: Vgrens buggybygge #2
Har hunnit med att jobba lite på insuget i helgen.
Har tagit bort förvärmningsrören, blästrat och målat. Jag själv blev nöjd med resultatet.
Har även gjort samma med soppapumpen, den ska få lite nya membran och sen är den redo.

Före:

Efter:

Då är det bara resten kvar
Har tagit bort förvärmningsrören, blästrat och målat. Jag själv blev nöjd med resultatet.
Har även gjort samma med soppapumpen, den ska få lite nya membran och sen är den redo.

Före:

Efter:

Då är det bara resten kvar

1 bugg klar och nästa på G
Re: Vgrens buggybygge #2
En liten fråga till er som kan.
Låter ni oljekylaren sitta kvar på originalplats på era buggar eller monterar ni en extern oljekylare och drar ny slang?
Har demonterat alla motorplåtar för blästring och lack. Då kom nästa fråga:
Den stora kylkåpan har ju en luftkanal innan oljekylaren, på min svarta finns inte denna bula eftersom jag har en extern oljekylare på den. Vad är smidigast/enklast? Ta bort och montera extern eller låta vara?
Svara gärna med bilder på hur man kan göra.
Dom runda utgångarna (som går bakåt på kylkåpan på en original bubbla) hade jag tänkt ta bort och lägga igen. Bra eller anus?
Bilder kommer efter blästring och lack.
Låter ni oljekylaren sitta kvar på originalplats på era buggar eller monterar ni en extern oljekylare och drar ny slang?
Har demonterat alla motorplåtar för blästring och lack. Då kom nästa fråga:
Den stora kylkåpan har ju en luftkanal innan oljekylaren, på min svarta finns inte denna bula eftersom jag har en extern oljekylare på den. Vad är smidigast/enklast? Ta bort och montera extern eller låta vara?
Svara gärna med bilder på hur man kan göra.
Dom runda utgångarna (som går bakåt på kylkåpan på en original bubbla) hade jag tänkt ta bort och lägga igen. Bra eller anus?
Bilder kommer efter blästring och lack.
1 bugg klar och nästa på G
Re: Vgrens buggybygge #2
Är det ingen som är här inne och läser nu för tiden?
Jaja här kommer en utlovad bild på mina nylackade motorplåtar

Har oxå hunnit med att köra roterande stålborste över motorn och borra ur 3 skruvar/pinnbultar som hade gått av någon gång runt tidig krita.
Ska göra rent lite till och sedan börjar återmonteringen.
Jaja här kommer en utlovad bild på mina nylackade motorplåtar

Har oxå hunnit med att köra roterande stålborste över motorn och borra ur 3 skruvar/pinnbultar som hade gått av någon gång runt tidig krita.
Ska göra rent lite till och sedan börjar återmonteringen.
1 bugg klar och nästa på G
Re: Vgrens buggybygge #2
Jodå, men är alldeles för dålig med att kommentera.
Saknar din motivation på mitt bygge :/

Saknar din motivation på mitt bygge :/
Beach Buggy -65 

Re: Vgrens buggybygge #2
Det är inte ofta.. synd, för till skillnad från Face...ck ligger ju allt kvar och lättläst.
Du frågade om oljekylare? Ta inte bort originalet(!), men gärna en extra.
Tyvärr måste man ha motorn totalt nedmonterad för att borra/gänga/plugga för att få ut och tillbaka oljan....
Finns dock en oljepump att köpa med ut/in i "locket".
Du frågade om oljekylare? Ta inte bort originalet(!), men gärna en extra.
Tyvärr måste man ha motorn totalt nedmonterad för att borra/gänga/plugga för att få ut och tillbaka oljan....
Finns dock en oljepump att köpa med ut/in i "locket".
Re: Vgrens buggybygge #2
Nu var det ett tag sedan det hände något värt att dokumentera. men men...
Jag har lagt en beställning på (vad jag tror) är allt som behövs för att provstarta motorn.
Men den är tydligen försenad och ligger i Veddesta nu. Jag hade hoppats på att få den idag. Kanske kan provstarta i helgen.
Jag får lite hjälp av en 5 tummad kompis imorron att montera i motorn. Jag vet att det går om man är själv men det är oftast enklare, iallafall roligare om man är 2. Det gäller ioförsig många saker här i livet.
Jag har lagt en beställning på (vad jag tror) är allt som behövs för att provstarta motorn.
Men den är tydligen försenad och ligger i Veddesta nu. Jag hade hoppats på att få den idag. Kanske kan provstarta i helgen.
Jag får lite hjälp av en 5 tummad kompis imorron att montera i motorn. Jag vet att det går om man är själv men det är oftast enklare, iallafall roligare om man är 2. Det gäller ioförsig många saker här i livet.
1 bugg klar och nästa på G
Re: Vgrens buggybygge #2
Hoppas det går bra med motorn.
Startade upp min för några meter's tur i förrgår, men går lite ojämnt smäller som vanligt när det är kallt vid pådrag. Grannarna trodde det var nyårssmällare när jag gasade på med en smäll när det snöade lätt
Alla förgasarinställningar är inställda på sommarvärme, tom ett sommarluftfilter dvs utan den original plåtburken med olja i.
Man rör inget nu som fungerar på sommaren.
Bara sätta lite kantlister på chassit ovanför motorn och regplåten. Ett lätt projekt denna vinter jämnfört med ditt.
Startade upp min för några meter's tur i förrgår, men går lite ojämnt smäller som vanligt när det är kallt vid pådrag. Grannarna trodde det var nyårssmällare när jag gasade på med en smäll när det snöade lätt

Alla förgasarinställningar är inställda på sommarvärme, tom ett sommarluftfilter dvs utan den original plåtburken med olja i.
Man rör inget nu som fungerar på sommaren.
Bara sätta lite kantlister på chassit ovanför motorn och regplåten. Ett lätt projekt denna vinter jämnfört med ditt.
Re: Vgrens buggybygge #2
Äntligen en uppdate med bilder.
Har fått mitt paket idag och kunde inte hålla mig borta från garaget. Fått på lite av delarna till motorn.
Fläktkåpan håller jag på att modifiera lite så den lackas förhoppningsvis imorron och kan monteras i helgen.
Nog tjatat här kommer ett par bilder på dagens jobb.



Tycker att det börjar se bra ut. Har oxå fått på HBC.

Allt för idag.
Har fått mitt paket idag och kunde inte hålla mig borta från garaget. Fått på lite av delarna till motorn.
Fläktkåpan håller jag på att modifiera lite så den lackas förhoppningsvis imorron och kan monteras i helgen.
Nog tjatat här kommer ett par bilder på dagens jobb.



Tycker att det börjar se bra ut. Har oxå fått på HBC.

Allt för idag.
1 bugg klar och nästa på G
Re: Vgrens buggybygge #2
Jag har inte gjort det på någon av mina nuvarande motorer. Har haft funderingar dock.vgren wrote: ↑Tue 01 Dec 2020, 08:03En liten fråga till er som kan.
Låter ni oljekylaren sitta kvar på originalplats på era buggar eller monterar ni en extern oljekylare och drar ny slang?
Har demonterat alla motorplåtar för blästring och lack. Då kom nästa fråga:
Den stora kylkåpan har ju en luftkanal innan oljekylaren, på min svarta finns inte denna bula eftersom jag har en extern oljekylare på den. Vad är smidigast/enklast? Ta bort och montera extern eller låta vara?
Svara gärna med bilder på hur man kan göra.
Dom runda utgångarna (som går bakåt på kylkåpan på en original bubbla) hade jag tänkt ta bort och lägga igen. Bra eller anus?
Bilder kommer efter blästring och lack.
Men om originalet finns kvar bör man ju vinnlägga sig om att det blir luftcirkulation genom det oljekylaren, det är ju inte ovanligt att man tappar bort den där mössan eller kepsen av plåt som skall leda fläktens luft genom det stående oljekylaren.
Den motorn som sitter i min buggy sedan några år tillbaka är en AD som fått en genomgång, lättrenovering... Det blev ordentligt rengjord, alla yttre packningar och packboxar byttes ut. Förgasaren renoverades, sedan fick den en växelströmsgenerator, nya stötstångsrör med tillhörande polutethanbussningar. Så den motorn fungerar väldigt bra, vad kan det vara? omkring 50 väl inridna hästkrafter? Om nu alla kusarna är kvar i stallet. Det räcker för att man skall kunna köra ihjäl sig, snabb acceleration upp till 160 km/h sedan händer det inget mer, jo, buggyn blir svår att hålla kvar på vägen. Men riktigt behaglig att köra i 70-100 km/h på landsväg, snabbare skall nog inte den biltypen köras.
Däremot funderar jag på ett kit med externt oljefilter, original oljesil är ju egentligen ingen hit.
Jag hade en gång för längesedan en VW 1302 -71, som trimmades en del, den fick extern oljekyl men det var så himla längesedan att jag inte minns om det var av godo.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
VW Buggy 1600 -68.
Re: Vgrens buggybygge #2
Har nästan fått ihop motorn helt nu. Bara en genomgång / rengöring av förgasaren kvar och inköp/bygge av avgassystem.

Jag tycker att det börjar se riktigt bra ut.
Efter detta ska broms och soppa rör dras och sen är det dax att passa in karossen, näst på tur är elen.
Finns kanske en liten chans att den kan bli körklar till sommaren.

Jag tycker att det börjar se riktigt bra ut.
Efter detta ska broms och soppa rör dras och sen är det dax att passa in karossen, näst på tur är elen.
Finns kanske en liten chans att den kan bli körklar till sommaren.

1 bugg klar och nästa på G
Re: Vgrens buggybygge #2
Fick hjälp av min yngsta dotter idag att rengöra förgasaren.
Vi rev den i molekyler och rengjorde den ut och invändigt.
Vi avslutade dagen med att lägga på luftburken och ta en bild.

Ett steg närmre!!
Och ja, jag ska byta slangen till luftburken till en snyggare vid tillfälle.
Vi rev den i molekyler och rengjorde den ut och invändigt.
Vi avslutade dagen med att lägga på luftburken och ta en bild.

Ett steg närmre!!
Och ja, jag ska byta slangen till luftburken till en snyggare vid tillfälle.
1 bugg klar och nästa på G
Re: Vgrens buggybygge #2
Hallå!
Du passade väl på att montera nya packningar och sådant när du återmonterade förgasaren!?
Du passade väl på att montera nya packningar och sådant när du återmonterade förgasaren!?
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
VW Buggy 1600 -68.