Typ4 funderingar

Funderar du på att köpa en beach buggy? Eller ska du köpa ny utrustning till din buggy? Ställ dina frågor här.

Moderatorer: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Skriv svar
Cheezez

Typ4 funderingar

Inlägg av Cheezez »

Då vi har en tråd där vi spånar lite angående typ4 motorns potential, så måste jag nu höra vad ni tycker om ett par grejer från denna annons:

http://www.blocket.se/gavleborg/Vw_Typ4 ... m?ca=6&w=3

Det som intresserar mig är eventuellt topparna och tryckplattan.

Tanken är att ta en original 2l bottendel och sedan montera dessa 48/38 portade toppar, med en roligare kam, ett par dubbla weber 44-48 eller liknande och sedan separat oljekylning. Så vad tänker ni motorfantaster? Som jag förstått det efter ett par timmars läsning på nätet, så kanske topparna är i största lag, men att det finns flera folkor som byggt väldigt fina 150-170hk motorer med liknande setuper. Vad kan ni tänka er att dessa toppar är värda? Är för övrigt Håkan Lundgren (om det är han jag tror, så kör/körde? han 9or med sin bubbla på strippen) som ska ha portat dessa. Tankar och ideer är guld värda i sammanhanget, då jag tänkt blåsa hämta dem redan imorgon om det är något å ha? Sedan eftersom jag inte vet så mycket om VWs toppar, vad är bra att titta/tänka på när man tittar på dessa sedan? Antar att det är det vanliga att leta efter sprickor, men var hittar man vanligast dem i dessa?
USA 134.JPG
USA 136.JPG
[edit*] Kom på det kanske inta passar över huvud taget med dessa toppar på en typ4 med med original 94mm cylindrar (original på 2000cc?)? För antar att har man överdimensioner på kolvar så lär väll topparna borras upp också eller är jag helt ute och cyklar?
- Bara för att det är svårt betyder det inte att det är omöjligt -
-: Det finns inga genvägar till bra resultat! dock finns det bra maskiner som kan skynda på det hela! :-
Cheezez

Re: Typ4 funderingar

Inlägg av Cheezez »

Åter pratat med säljaren av dessa, och de ska vara 98mm och original/ej uppborrade. stämmer detta? försökte hitta på det på http://www.tunacan.net/ (typ4 bibeln på nätet) men lyckades inte se något mått. Är det någon som har något positivt eller negativt att säga om topparna? Kan inte annat säga än att jag är väldigt sugen att slå till för att ha någon grund att sedan drömma vidare ifrån. Aja svar uppskattas // Cheezez :)
- Bara för att det är svårt betyder det inte att det är omöjligt -
-: Det finns inga genvägar till bra resultat! dock finns det bra maskiner som kan skynda på det hela! :-
Skriv svar