Motor identifikations tipps/råd

All information om motor och växellåda finns här. Även Bromsar och hjul hanteras här.

Moderatorer: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Magoo
Moderator
Inlägg: 8348
Blev medlem: 18 jul 2006, 18:04
Ort: Skepparslöv (Kristianstad)
Kontakt:

Re: Motor identifikations tipps/råd

Inlägg av Magoo »

jag vet doch inte huruvida det passar i blocket...
dvs cylindrarna, men det vet de som säljer :)
http://www.stassakroken.se
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Buggsan
Inlägg: 469
Blev medlem: 15 jun 2011, 19:11
Ort: Hudiksvall

Re: Motor identifikations tipps/råd

Inlägg av Buggsan »

Har precis insett att dubbelportstoppar kräver att 2 av pinnbultarna är kortare än vad som finns när man har enkelportstoppar. Blev till att kapa och montera distanser idag...
¡ɹǝuɥɔoddn ʇǝpɹoqʇuǝƃuɐʇ pǝɯ ɐʌıɹʞs ʇʇɐ ɐɹq ǝʇuı
G Man
Inlägg: 321
Blev medlem: 06 aug 2016, 09:31

Re: Motor identifikations tipps/råd

Inlägg av G Man »

Läst om motor id. va och kolla på min snurra(nyligen inköpt) Ett svagt A finns där sen har det fräst ner och bort alla nr? finns dock en stämpel med wv logga och 2 pilar som går runt loggan? Vad an detta? et mystiskt race block från vw x divison :shock:
Magoo
Moderator
Inlägg: 8348
Blev medlem: 18 jul 2006, 18:04
Ort: Skepparslöv (Kristianstad)
Kontakt:

Re: Motor identifikations tipps/råd

Inlägg av Magoo »

renoverat block...
A låter ju som antingen en AD/AS.... dvs 1600, eller en AB, dvs 1300
Hursomhelst borde det sitta en liiiiten plåt med nummer... eller så har någon tagit bort den eller fräst ner för att bilprovningen inte ska kolla ;)
http://www.stassakroken.se
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
G Man
Inlägg: 321
Blev medlem: 06 aug 2016, 09:31

Re: Motor identifikations tipps/råd

Inlägg av G Man »

Jo låter mer troligt efter en god natts sömn. pilar runt en vw loga RECYCLED. :roll: Hoppas det bara inte är ett 1200 block! dom hadde väl bara A? lägger upp bilder. har dock räfflor under på sidan om nr.= inte slätt....
Bilagor
buggy nr liten fil.jpg
buggy nr liten fil.jpg (86.13 KiB) Visad 7374 gånger
G Man
Inlägg: 321
Blev medlem: 06 aug 2016, 09:31

Re: Motor identifikations tipps/råd

Inlägg av G Man »

Boom! Efter ett riktigt snokande efter liten plåt . Sprang ja på stora siffror under cyllarna på vänster sida. As 41., så de kan innebära 50 vilda hästar. :shock: . Och även(efter bes o bilder här) japp dubbel venti block. Känns som högsta vinsten . Jo hm den är ju inte startad än. Väntar på soppa pump!
G Man
Inlägg: 321
Blev medlem: 06 aug 2016, 09:31

Re: Motor identifikations tipps/råd

Inlägg av G Man »

bild :lol:
Bilagor
motor cod.jpg
Buggsan
Inlägg: 469
Blev medlem: 15 jun 2011, 19:11
Ort: Hudiksvall

Re: Motor identifikations tipps/råd

Inlägg av Buggsan »

Felpost
¡ɹǝuɥɔoddn ʇǝpɹoqʇuǝƃuɐʇ pǝɯ ɐʌıɹʞs ʇʇɐ ɐɹq ǝʇuı
Magoo
Moderator
Inlägg: 8348
Blev medlem: 18 jul 2006, 18:04
Ort: Skepparslöv (Kristianstad)
Kontakt:

Re: Motor identifikations tipps/råd

Inlägg av Magoo »

AS41 är legeringen i blocket , har ingenting med motortyp att göra
http://www.stassakroken.se
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
G Man
Inlägg: 321
Blev medlem: 06 aug 2016, 09:31

Re: Motor identifikations tipps/råd

Inlägg av G Man »

Japp kommit fram till det jag med Men det innebar om blocket är friskt så har jag en bra stomme....(Och om turen står mig bi stora cyllar och stora topparna :P Men va hadde 50 hkaren för fugge? på min sitter en sur singel portare :roll:
Magoo
Moderator
Inlägg: 8348
Blev medlem: 18 jul 2006, 18:04
Ort: Skepparslöv (Kristianstad)
Kontakt:

Re: Motor identifikations tipps/råd

Inlägg av Magoo »

Alla vws motorer hade enkelportsförgasare, någon hade dubbla enkelportare, men då pratar vi inte bubblor... Fanns även någon med sprut.

som jag ser det (och jag har inte alltid rätt, men men... det är baserat på vad jag sett/läst):
Alla typ1-motorer har solexförgasare, dessa heter en siffta pict en annan siffra, tex 28 pict 1

28:orna satt vad jag förstått på 1200 motorerna
30 och 31 hittas på 1300 och 1500, men funkar även på 1600 med en adapter eller ett 1300 dubbelportsinsug.
34 satt på 1600

28/30/31 passar till insug på 12,13,1500, 34:an har en annan bultdelning i foten och passar således inte på annat än 1600:ans insug.
1300 AB och 1600 har dubbelportstoppar, resten enkelport... finns enkelport 1600 på vissa bussar, men är inte så vanligt.
http://www.stassakroken.se
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
G Man
Inlägg: 321
Blev medlem: 06 aug 2016, 09:31

Re: Motor identifikations tipps/råd

Inlägg av G Man »

Ok ska kolla fugen. I vinter så blir det topp avtagning. Så då får man veta.är dock helt inne på och bygga nytt insug själv. Ali express.har webber 45a för 2500 INk frakt,säkert marginellt mer hk. Men sååå mycket snyggare,
G Man
Inlägg: 321
Blev medlem: 06 aug 2016, 09:31

Re: Motor identifikations tipps/råd

Inlägg av G Man »

japp 31 pict 3 fugge....
Bilagor
förga.JPG
Magoo
Moderator
Inlägg: 8348
Blev medlem: 18 jul 2006, 18:04
Ort: Skepparslöv (Kristianstad)
Kontakt:

Re: Motor identifikations tipps/råd

Inlägg av Magoo »

frågan är ju nu... vad har du för toppar? enkelport eller dubbelport?
(är insuget ett helt rör hela vägen, eller är det delat på var sida och sedan går ner i ett bredare "dubbelpipigt" rör?
http://www.stassakroken.se
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
G Man
Inlägg: 321
Blev medlem: 06 aug 2016, 09:31

Re: Motor identifikations tipps/råd

Inlägg av G Man »

Ja dubbel ports toppar,check! Ok innsug.ser ut som ett långt rör som går till gummin sen till korta ddubbel rör till toppar. Vilket får en och undra? Vid demontering ska man börja vid topparna? Eller går det och skjuta till räkligt mitt röret åt sidan ? Fick soppa pump och nya ventil kåpor idag. På med pump glad i hågen på start knappen, tjuga tjuga tjuga! Inget händer. Ok kolla ...aa fel switcha slangar, ja nu kommer soppa. Wrom hosta tjugga, ok lite hög i tändning. Ok sänk. Tjugga wroom hosta , blrf, hm och gick bara på accs pump, ok dån med fuggen, sweet lord så mycket skit, de va i den. Isär rengör sätter i hop med gammal packning.vet häda. Dit med härligheten, tjugga wroom wroom wroom, tom gång allt funka riktigt bra,bra tjong i maskin åxso, japp vart en liten repa, nu blir det olje byte och bäställa ren satts fugge, :D
Skriv svar