Vevar och stakar

Moderatorer: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Over the hill

Vevar och stakar

Inlägg av Over the hill »

Hej!
Är veven och stakarna samma i en 1300cc som i en 1600c :? jag menar att kan jag lägga en vev från en 1300 i ett 1600 block?
fgronlun

Re: Vevar och stakar

Inlägg av fgronlun »

Over the hill skrev:Hej!
Är veven och stakarna samma i en 1300cc som i en 1600c :? jag menar att kan jag lägga en vev från en 1300 i ett 1600 block?
Samma grejjer. De är bara 1200 som är en historia isig.

De finns variationer mellan årsmodellerna när de gäller oljekanalerna och svänghjuls tätning. Men har du vevens egna svänghul är de ok.

Skillnaden är ifall den är o-rings tätad eller packning inget större.
Oljekanalerna är det bara ifall den är kors borrad eller inte..

Så bolt on bara
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger
Over the hill

Kanon!
Har nämligen en 1300 dubbelport som ska donera vev och stakar till ett 1600 block, för ett motorbygge så småning om :)
Man behöver inte veta så mycket om vw*s , när detta forum finns! :)
BB Rules 8)
mettis

Inlägg av mettis »

.....och 1300:a-blocket är "samma" som 15/1600:a.
DVS -har man ett friskt 1300:a "F" eller ett 1302/3 "AB" så är det bara att byta cyl/toppar.
Over the hill

Ok! men är ett 1300 block bra ur trimmnings synpunkt? till hur stor volym kan man borra det till tex större än till 1600 cc t ex 1835cc går det :?
Magoo
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Magoo »

vad jag vet så är 1300 dp och 1600 dp blocken identiska.
sen har jag hört rykten om att 1300:orna oftast är friskare då de ej gått så hårt.
du kan slänga på 1600 cyllar utan problem, men får byta toppar, ska du borra upp så ska det gå bra.
http://www.stassakroken.se
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Over the hill

jaha.. det låter bra. då är det bara att sätta igång antar jag 8)
kg-student

Inlägg av kg-student »

Vilken jedrans djungel! För att jag skall hänga med ställer jag frågan:
1300, 1500 och 1600 har samma/likadant block?
Det som skiljer är cylindraran/topparna? (Cylindervolym och ep/dp)
Sen finns det olika block vilket framgår av bokstavsmärkningen?

Om jag har ett 1500 block med dp är det då sannolikt att jag har 1600 cyl och toppar?
För att få reda på vilket måste jag då mäta cylinder-daimetern eller -volymen? Skiljer slaglängd också mellan volymerna?

Som vi alla vet är typ 1 motorer sällan original utan ett hopplock av lite av varje. Så även buggys vad gäller motor OCH chassie.

Ursäktar att tråden kidnappats men detta kan anses väsentligt i första frågan då svaret inte verkar så enkelt.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Magoo
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Magoo »

nä, 1500 är enkelport!
1300 finns som AB (dubbelport) och F (Enkelport)
har du en 1500 DP så är det garanterat en 1300 eller 1600 DP med 1500 cylindrar och 1600 dp toppar.
kolla smajly som har en 1500 (han köpte nya cyllar) med DP (1600 toppar)
se http://www.vwtyp1.com/teknik/index.htm
http://www.stassakroken.se
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
mettis

Inlägg av mettis »

Visst KAN det vara ett 1500:a block som någon bytt till 1300 cyl och DP-toppar på...
Troligast är väl att det sitter 1600-grejjer, men ifall man skulle råka ha en 1302/3 motor med friska cyllar och toppar -så visst ?
Har själv delar från några rasade 1300:a DP motorer, bl a överdimensions kolvar/cyl 77,5 mm och fina toppar - kan bli just ett sådant ihopplock med äldre block...

Jag var ute i förrådet och tittade på topplocks-nr, då jag tänkte att du kunde identifiera din motor på detta.
Men det verkar som både 13 och 1600 DP har 113 nr som slutar på 175 och 375 - så jag blev inte klokare av det.
Gjutnumret ser man ju om man tar bort ventilkåpan....
kg-student

Inlägg av kg-student »

1500 block måste det ju vara eftersom det står i regpapperna. Frågan är sedan om det är 1600 eller 1300 cyl/toppar.
Hittils är jag lika klok på motorn eftersom jag inte rör något på den ännu. Vad jag vet är att den är dp men 1500 enligt papperna. Tids nog får jag nog svar på min motor.
Passar 1600 toppar till 1500 cyl? :oops: Kan det i så fall vara en variant? :?:
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
mettis

Inlägg av mettis »

Jo, 1500:a cyl har samma ytter diameter i toppen som 1600:an. Så det är också en möjlighet...

Om det hade varit en sådan fnulare som jag som satt ihop motorn, kan man ha svarvat ned kanten uppe på 1500:a-cylindrarna så de passar i 1300:a topparna!
Jag har nämligen själv gjort detta, fördelen är ju högre komp jämfört med att använda 1600:ans toppar på 1500:a cyl. Ventilstorlek är ju samma (35,5/32mm) så på så sätt vore det ju "bättre" med 1300:ans toppar på 1500:a... Men inte många användbara delar att bygga vidare på...
schmidten

Inlägg av schmidten »

Fick ett tips vet inte om det är möjligt men om man kollar på smidda kolvar i från hansen så i princip så skulle ev någon som passar i storlek med vissa cylindrar

Snälla rätta mig om jag har fel men tänkte faktiskt pröva om det är möjligt att köpa grejor från någon känd firma o plocka lite smått o gott lite här o där

Stakar o kolvar om det är rätt varför inte pröva om det går ventiler mm allt går bara man har tid Tänkte maskin bearbeta det på teknis i lund om någon undrar en kille har byggt en V-9 där sugen ja det är jag tänk att få låna den o sätta i en folka wow

På det glada 80-talet när töserna var mycket yngre så kostade de att plocka hem från usa 89 kr styck helt sjukt skall sätta ut en bild på den stackars motorn
fgronlun

Inlägg av fgronlun »

schmidten skrev:Fick ett tips vet inte om det är möjligt men om man kollar på smidda kolvar i från hansen så i princip så skulle ev någon som passar i storlek med vissa cylindrar

Snälla rätta mig om jag har fel men tänkte faktiskt pröva om det är möjligt att köpa grejor från någon känd firma o plocka lite smått o gott lite här o där

Stakar o kolvar om det är rätt varför inte pröva om det går ventiler mm allt går bara man har tid Tänkte maskin bearbeta det på teknis i lund om någon undrar en kille har byggt en V-9 där sugen ja det är jag tänk att få låna den o sätta i en folka wow

På det glada 80-talet när töserna var mycket yngre så kostade de att plocka hem från usa 89 kr styck helt sjukt skall sätta ut en bild på den stackars motorn
Smidda mahle el AA kolvsatser är så pass billiga så ja har svårt å tro att du slipper under dom med HANSEN racingas priser..

92 och 94mm cyllar är från början kolvar från typ Ford V8 eller va de cheva kommer ej ihåg. Men som sagt Mahle kolvarna är bland dom billigaste på marknade vad gäller hållbarhet/pris. Just pga av deras billighet så används dessa kolvar bla i volvo å bmw vedbo motorer.

Men har du möjlighet till fin maskin park så skulle ja satsa på att bygga om en WBX motor till luftkyld å för att få de rikti tufft bygga så att du får 100mm cyllar på den å sedan ännu fräsa till riktiga race toppar..
Bygga en rikti 3liters boxer vore heelt coolt

Googla på WBX eller air cooled wasser boxer..
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger
kg-student

Inlägg av kg-student »

Sök även på oxyboxer som det tydligen kallas om jag uppfattat rätt.
Skriv svar